استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

آمریکا نتوانست اروپایی‌ها را درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین متقاعد کند

در حالی‌که به گفته منابع دیپلماتیک، کشورهای اروپایی باور نمی‌کنند مسکو قصد حمله نظامی به اوکراین را داشته باشد، آمریکا درصدد انجام رایزنی‌هایی با شرکای خود در ناتو در رابطه با وضعیت مرزهای روسیه و اوکراین است.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، روزنامه “وال استریت ژورنال” به نقل از منابع دیپلماتیک اروپایی نوشته است که مقامات ایالات متحده نتوانسته‌اند کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در این خصوص که روسیه گویا خود را برای حمله نظامی به اوکراین آماده کرده است، متقاعد کنند.

 

دیپلمات‌های اروپایی یادآور شده‌اند که در اتحادیه اروپا معتقدند احتمال چنین خطری که گویای آماده شدن روسیه برای حمله به اوکراین باشد، بسیار کم شده است.

 

منابع خبری این روزنامه گفتند: «اطلاعات جدید طرف آمریکایی باعث افزایش نگرانی کشورهای اروپایی شد، ولی اکثر پایتخت‌های اروپایی هنوز متقاعد نشده‌اند که روسیه خود را برای حمله قریب الوقوع به اوکراین آماده کرده است.»

 

در این مطلب همچنین یادآوری شده که تحلیلگران اطلاعاتی هم همچنان باور ندارند که کرملین واقعاً درصدد حمله نظامی به اوکراین باشد.

 

این در حالی است که “ند پرایس” سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نظامی با شرکای خود در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص وضعیت مرزهای روسیه و اوکراین در تماس است. وی اعلام کرد که آمریکا و کشورهای عضو ناتو طی چند روز آینده رایزنی‌هایی را در خصوص وضعیت مرزهای روسیه و اوکراین انجام خواهند داد تا مواضع طرفین در این رابطه هماهنگ شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین با اشاره به اینکه مانورهای نیروهای نظامی روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین همچنان باعث نگرانی جدی مقامات واشنگتن است، افزود: «ما از قصد واقعی مسکو اطلاع دقیق نداریم، ولی آمادگی داریم تا با “فعالیت‌های مضر” روسیه در برخورد با اوکراین مقابله کنیم. در این رابطه واشنگتن در حال انجام رایزنی‌هایی با مقامات کی‌یف در خصوص توان بالقوه دفاعی اوکراین است.»

 

روز گذشته (سه‌شنبه) مشخص شد که دو قایق گشت‌زنی آمریکایی وارد بندر اودسا (در جنوب اوکراین) شدند. این دو قایق توسط کشتی حمل و نقل “OceanGrand ” به منطقه دریای سیاه آورده شده. طبق اطلاعات سفارت آمریکا در کی‌یف، این دو قایق قرار است به تقویت امنیت دریایی اوکراین کمک کنند.

 

“دیمیتری پسکوف” سخنگوی کرملین نیز روز گذشته اعزام مشاورین نظامی آمریکایی و تسلیحات نظامی بیشتر از سوی واشنگتن و دیگر کشورهای متحدش در ناتو به اوکراین را بعید ندانست. پیش از این، شبکه سی.ان.ان از بررسی ارائه چنین کمک‌های نظامی به ارتش اوکراین در دولت آمریکا خبر داده بود.

چین: تحریم‌های آمریکا برای زنجیره‌های تأمین جهانی زیان‌بار هستند

دولت چین تحریم‌های جدید آمریکا را محکوم کرد و ضمن هشدار درباره پیامد آن‌ها برای زنجیره تأمین جهانی اعلام کرد حق اقدام متقابل را محفوظ نگه می‌دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

دیپلمات روس: هدف آمریکا آغاز جنگ در دریای سیاه است

رئیس هیات مذاکره کننده روسیه در مذاکرات کنترل تسلیحات در وین اعلام کرد که هدف آمریکا، آغاز جنگی کوچک در دریای سیاه است.

ادامه

اتریش, امریکا, امنیتی, اوکراین, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, روسیه, رویارویی نظامی, شرق اروپا, گزارش, ناتو

وزرای دفاع روسیه و چین نقشه راه همکاری نظامی را امضا کردند

وزرای دفاع روسیه و چین در نشست کاری که از طریق یک ویدئو کنفرانس برگزار کرده بودند، با یک نقشه راه همکاری نظامی برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی موافقت کردند.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, گزارش