نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

روزنامه “جهان کارگر” به‌عنوان ارگان چندین حزب و تشکل کارگری ایالات متحده آمریکا از کارگران این کشور خواست تا از جنبش توقف جنگ بر علیه مردم غزه حمایت کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه «جهان کارگر»، این روزنامه به عنوان ارگان تبلیغاتی شورای احزاب چپ و کارگری آمریکا، روز جهانی کارگر را ... نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, امپریالیسم, جهان, حقوق بشر, صهیونیسم, طبقه کارگر, فلسطین, گزارش, همبستگی

امسال با پرچمِ فلسطین در برابر سودِ سرمایه‌داران برای زندگیِ خود قیام می‌کنیم!

WFTU در بیانیه‌ای اعلام کرد: کارگران در هر گوشه‌ای از جهان در برابر جنایتی که اسرائیلی‌ها مرتکب می‌شوند، سکوت نخواهند کرد. آن‌ها از فرصت اول ماه مه برای همبستگی با مردم مبارز فلسطین و محکومیت دولت قاتل اسرائیل و متحدان امپریالیست آن استفاده خواهند کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، فدراسیون جهانی ... امسال با پرچمِ فلسطین در برابر سودِ سرمایه‌داران برای زندگیِ خود قیام می‌کنیم!

ادامه

آمریکا, اروپا, استبداد, استثمار, امپریالیسم, بازنشستگان, بیانیه, جهان, سرمایه‌داری, سوریه, صلح, عدالت اجتماعی, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگران, مداخله نظامی, ناتو, همبستگی

حمایت چین از وحدت گروه‌های فلسطینی

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با سفر نمایندگان حماس و فتح به پکن، اظهار داشت: از آشتی و وحدت میان گروه‌های فلسطینی حمایت خواهیم کرد. به گزارش شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ ونبینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با سفر نمایندگان جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و ... حمایت چین از وحدت گروه‌های فلسطینی

ادامه

آمریکا, اشغالگری, جهان, چین, خبر, سازمان آزادی‌یخش فلسطین, سازمان ملل, صلح, فلسطین

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات حمایتی از فلسطین در پردیس‌های دانشگاهی ایالات متحده انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، برندی سندرز سناتور آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نه آقای نتانیاهو. اگر به این نکته اشاره کنیم که در مدت کمی بیش از ۶ ماه، دولت افراطی شما ۳۴ هزار فلسطینی را کشته ... انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, زنان, فلسطین, کودکان

گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

آغاز محاکمه نتانیاهو به اتهام “فریب، رشوه‌خواری و خیانت در امانت”

دادگاه رسیدگی به اتهامات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم (بیت‌المقدس) آغاز شد. هم‌زمان با شروع دادرسی مخالفان و موافقان نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. این از جنجالی‌ترین دادگاه‌ها در تاریخ اسرائیل است.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ۷۰ ساله اسرائیل بعد از ظهر امروز یکشنبه چهارم خرداد (۲۴ مه) در اورشلیم (بیت‌المقدس) به همراه محافظان خود به دادگاه رفت. او که ماسکی آبی بر صورت داشت همراه با وکیل مدافع خود در سالن دادگاه حاضر شد. در همین حال صدها نفر از موافقان و مخالفان او در مقابل ساختمان دادگاه دست به تظاهرات زدند.

 

نتانیاهو به “فریب، خیانت در امانت و رشوه‌خواری” متهم شده است. او هنگام ورود به دادگاه پلیس و دادستان را متهم کرد که کیفرخواست “ساختگی” است و دادرسی تلاشی است برای “ساقط کردن یک رئیس دولت قدرتمند و راستگرا” است. نتایاهو خواستار پخش زنده دادگاه شد. بسیاری از وزرای نتانیاهو حامی او هستند و دستگاه قضایی اسرائیل را بارها و به شدت هدف حمله قرار داده‌اند.

 

سه قاضی مسئول رسیدگی به اتهامات این پرونده هستند و قرار است از بیش از ۳۰۰ شاهد پرس‌وجو شود. از جمله  این شهود میلیاردر یهودی آمریکایی شلدون آدلسون و رونالد لادور، رئیس کنگره بین‌المللی یهودیان هستند. ریاست هئیت سه نفره قضات را خانم ریوکا فلدمن – فریدمن بر عهده دارد که فردی با تجربه در رابطه با پرونده‌های فساد است. او در سال ۲۰۱۵ در هیئت قضاتی حضور داشت که اهود اولمرت، نخست وزیر پیش از نتانیاهو را محکوم کرد. اولمرت در جریان پرونده فساد  در سال ۲۰۰۸ از سمت خود کناره‌گیری کرد ولی تا سال ۲۰۰۹ که نتانیاهو به قدرت رسید، بر سر کار ماند.

 

چند نمونه از اتهامات نتانیاهو

 

در جلسه اول دادگاه ابتدا کیفرخواست علیه بنیامین نتانیاهو قرائت شد و او باید تایید می‌کرد که محتوای آنرا فهمیده است. ادامه دادگاه کمی پس از شروع به زمان دیگری موکول شد. نتانیاهو از جمله به “معاملات غیر قانونی با شرکت‌ها” متهم شده و مظنون به “اعمال نفوذ بر رسانه‌ها” است. او و خانواده‌اش همچنین به دریافت “هدیه‌های گرانقیمت” از دوستان تاجر با نفوذ و دادن امتیازاتی به آنها متهم شده‌اند. این “هدایای گران‌بها” جواهرات، شامپاین و سیگار به مبلغ ۷۰۰ هزار شکل (۱۸۵ هزار یورو) اعلام شده‌اند.

 

یکی از اتهامات نتانیاهو دادن امتیازات حقوقی به شرکت مخابرات بیزک (Bezeq) بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی اسرائیل برای سودبردن از نفوذ رسانه‌ای این شرکت است. بر اساس این اتهام، نتانیاهو برای شرکت Evolutisch، سهامدار اصلی بیزک، معامله‌ای به حجم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون شکل اسرائیل (حدود ۴۶۸ میلیون یورو) را ممکن ساخته و در مقابل این شرکت نیز از رسانه متعلق به خود “Walla” برای تبلیغ به نفع نتانیاهو بهره برده است.

 

نتانیاهو و افراد خانواده‌اش همچنین به گرفتن هدایایی به مبلغ ۴۷۸ هزار شکل از آرنون میلکان، تهیه‌کننده هالیوود متهم شده‌اند. نتانیاهو به او در مقابل کمک کرده از پرداخت مالیاتی میلیونی معاف شود.

 

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین متهم است که احتمالا سعی کرده به روزنامه اسرائیلی منتقد، یدیعوت اخرونوت رشوه بدهد تا این روزنامه پوشش خبری مثبتی درباره او منتشر کند و روزنامه رقیب، یعنی “اسرائیل هیوم” را ضعیف کند.

 

چه مجازاتی در انتظار نتانیاهو است؟

 

اگر اتهام رشوه‌خواری بنیامین نتانیاهو ثابت شود، تا ده سال زندان ممکن است در انتظار او باشد. مجازات خیانت در امانت و فریب حداکثر سه سال است. نتانیاهو طولانی‌ترین دوران نخست وزیری (از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و از سال ۲۰۰۹ تا کنون و) را در اسرائیل داشته است او یکشنبه گذشته، یعنی تنها یک هفته پیش از آغاز دادرسی برای پنجمین بار سوگند خورد. این دور البته به دلیل پرونده فساد او بسیار بحث برانگیز است. نتانیاهو تنها در صورتی باید از نخست وزیری کناره‌گیری کند که اتهامات او به اثبات برسند.

 

این اولین باری که یک نخست وزیر در مسند محاکمه می‌شود. او هفته گذشته و پس از سه دور انتخابات پارلمانی در توافقی با بنی گانتس، رقیب خود، یک دولت ائتلافی “وحدت ملی” تشکیل داد.

میدل ایست مانیتور: اسرائیل ماوای جنایتکاران و تروریست‌ها است

پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» همزمان با بحث داغ این روزهای فلسطین و «روز جهانی قدس» با اشاره به حمایت اسرائیل از افراد جنایتکار، گزارشی را با عنوان «اسرائیل ماوای جنایتکاران و تروریست‌ها» منتشر کرده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین

نماینده سازمان ملل؛ اسرائیل باید طرح الحاق را کنار بگذارد

نماینده سازمان ملل در امور غرب آسیا، طرح اسرائیل برای اشغال کرانه باختری را نقض جدی قوانین بین‌المللی دانست که باعث بسته‌شدن باب احیای مذاکرات می‌شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, المان, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فرانسه

جنبش عدم تعهد، طرح الحاق کرانه باختری را محکوم کرد

دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای تصمیم غیرقانونی صهیونیستی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و قدس شرقی را رد و محکوم کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, غیر متعهدها