گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

وزیر خارجه چین: هر دو کشور باید به سوی مدیریت اختلافات گام بردارند وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجه چین، با بوی تان سون وزیر خارجه ویتنام در گوانگشی گفتگو کرد. رادیو بین‌المللی چین؛ وانگ یی در این گفت و گو خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری ... گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

ادامه

جنوب شرق آسیا, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, ویتنام

سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

پرابوو سوبیانتو در سفر به پکن با شی جین پینگ دیدار و گفتگو کرد. پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی امروز (دوشنبه) با سفر به پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، شی جین‌پینگ در این دیدار بر عزم چین برای گسترش مناسبات و روابط نزدیک ... سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

ادامه

آمریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مشارکت راهبردی

«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در شرق آسیا، کشورهای این منطقه بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند؛ در این میان، بهانه این رویکرد برای متحدان آمریکا در این منطقه «افزایش ظرفیت قدرت» پکن و تلاش برای ایجاد «نوعی موازنه» عنوان می‌شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه تایم، درحالیکه مناقشه‌ها ... افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, هندو پاسیفیک

آسه‌آن، چرخش ۱۸۰ درجه در ۵۰ سال؛ صف‌آرایی در برابر ترامپ

اتحادیه کشورهای جنوبی شرق آسیا (آسه‌آن) حدود نیم قرن پس از تاسیس با انگیزه مقابله با نفوذ فزاینده کمونیسم و شوروی در شرق آسیا این‌بار در حال صف‌آرایی در برابر آمریکا و سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور است.

 

سی و پنجمین نشست سران ۱۰ کشور عضو آسه‌آن با موضوع پیشبرد مشارکت برای رشد پایدار بطور رسمی از روز یک‌شنبه (۴ نوامبر) در بانکوک پایتخت تایلند آغاز به کار کرد و تا روز دوشنبه (۵ نوامبر) ادامه خواهد داشت.

 

افزون بر تحولات اقلیمی، توسعه همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو و غیرعضو با هدف غلبه بر موانع رشد اقتصادی و تجارت آزاد از دیگر محورهای اصلی نشست است.

 

نشستی که علاوه بر رهبران ۱۰ کشور عضو آسه‌آن قرار بود میزبان رهبران کشورهای چین، روسیه، آمریکا، استرالیا، هند، کره جنوبی، ژاپن، نیوزیلند و سازمان ملل باشد.

 

با این حال دونالد ترامپ که تنها یکبار در نشست سران آسه‌آن شرکت کرده است، این بار حتی مایک پنس، معاون خود را نیز راهی نشست بانکوک نکرد و به حضور ویلبر راش، وزیر بازرگانی خود رضایت داد.

 

در همین حال ریاست هیات روسی نیز بر عهده دیمیتری مدودوف قرار گرفت و ولادیمیر پوتین نیز از حضور در میان سران کشورهای شرق آسیا انصراف داد. همچنین شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز امسال به بانکوک نرفت.

 

اما ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، ناندرا مودی، نخست وزیر هند، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد مطابق برنامه در این نشست شرکت کردند.

 

مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام و تایلند به عنوان اعضاء اصلی «آسه آن» با جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شوند و قصد دارند با توسعه تجارت آزاد در این بلوک اقتصادی و سایر کشورهای قدرتمند جهان به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۳۰ بدل شوند.

 

با وجود این صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که در مقابل رشد ۳.۵ درصدی اقتصاد جهان در سال جاری میلادی، کشورهای عضو اتحادیه آسه‌آن شاهد رشد ۴.۹ درصد خواهد بود، سران این کشورها معتقدند که تبعات جنگ تجاری چین و آمریکا آینده رشد اقتصادی این کشورها را تهدید می‌کند، چرا که این نرخ در سال گذشته بیش از ۵ درصد بوده است.

 

همچنین اختلاف‌های ارضی در دریای جنوبی چین سبب شده تا آمریکا با وجود هشدارهای روسیه طی سال‌های اخیر حضور نظامی خود را در شرق آسیا افزایش دهد، رخدادی که عزم کشورهای عضو آسه آن را برای ایجاد یک اتحاد گسترده علیه سیاست‌های آمریکا و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور مصمم کرده است.

 

به طوری که ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی در جریان نشست بانکوک خواستار مقابله جمعی کشورهای حاضر در نشست بانکوک با آن چه که او «مقابله با جهانی سازی» و «حمایت‌گرایی» توصیف کرد، مقابله کنند.

 

کشورهای عضو آسه‌آن به همراه چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند از سال ۲۰۱۲ در تلاش هستند تا بزرگ ترین پیمان تجارت آزاد را میان خود امضاء کنند و حدود نیمی از جمعیت جهان را در شریک کنند و بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار گیرند.

 

البته تا کنون اختلاف نظر شدید میان هند و چین و نگرانی هند از فتح بازار این کشور توسط کالاهای چینی مانع از نهایی شدن این پیمان شده ولی سایر اعضاء امیدوارند که این پیمان تا پایان سال میلادی جاری نهایی شود.

یورونیوز

برنی سندرز: بابت مخالفت با جنگ‌های آمریکا عذرخواهی نمی‌کنم

نماینده مجلس سنای آمریکا و نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تأکید کرد: بابت مخالفت با جنگ‌های آمریکا عذرخواهی نمی‌کنم.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنوب شرق آسیا, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, ویتنام, یمن

قرارداد فیلیپین با هوآوی برخلاف خواسته آمریکا

هوآوی هم اکنون تبدیل به ابزاری برای موضع‌گیری آمریکا و سایر کشورها شده است. فیلیپین هم اکنون بر خلاف تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی با این شرکت دو قرار داد مهم مخابراتی و تجهیزاتی امضا کرده است.

ادامه

امریکا, تحریم, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, فیلیپین

وزیر دفاع چین؛ با هرکس که بخواهد تایوان را از چین جدا کند “می‌‌جنگیم”

تارنمای الجزیره نوشت: تهدید پی در پی چین، افزایش حضور نظامی آمریکا در آب های چین و تشدید جنگ تجاری نوید دهنده یک جنگ سرد جدید و تمام عیار میان این دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر

رئیس‌جمهور فیلیپین: زباله‌های ارسالی کانادا را بازمی‌گردانیم؛ اگر قبول نکردند، به دریا می‌ریزیم

«رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین دستور داد با یک شرکت کشتی‌رانی خصوصی قرارداد بسته شود تا ۶۹ کانتینر زباله‌‌ای که کانادا به‌عنوان پلاستیک قابل بازیافت به این کشور فروخته بود، به کانادا بازگردانند. اگر کانادایی‌ها از پذیرش زباله‌ها سر باز زدند، آن‌ها را در آب‌های این کشور رها کنند.

ادامه

جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, فیلیپین, کانادا