اتحادیه اروپا از برداشت اولین بخش از سود دارایی‌های روسیه برای کمک به اوکراین خبر داد

اتحادیه اروپا امروز جمعه اعلام کرد اولین بخش از پول برداشت شده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه، به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار)‌ را در اختیار اوکراین قرار داده است. به گزارش ایسنا، ماه مه گذشته ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ادامه سیاست‌های ضد روسی خود توافق کردند از ... اتحادیه اروپا از برداشت اولین بخش از سود دارایی‌های روسیه برای کمک به اوکراین خبر داد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه

سی ان ان: مردم آمریکا بزرگترین متضرر از وضع تعرفه برای کالای چینی

در مارس سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده افزایش تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین را اعلام کرد که باعث ایجاد اصطکاک اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا شد. از سال ۲۰۲۱، دولت جو بایدن به اعمال تعرفه های اضافی ادامه داده است. رسانه‌های آمریکایی اخیرا گزارش دادند که ادامه افزایش ... سی ان ان: مردم آمریکا بزرگترین متضرر از وضع تعرفه برای کالای چینی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, فقر, گزارش

«ماریا زاخارووا»، «فون در لاین» رییس کمیسیون اروپا را متهم کرد که متعهد به استیلای هرچه بیشتر آمریکا بر قاره اروپاست

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، انتخاب مجدد «اورسولا فون درلاین» به عنوان رییس کمیسیون اروپا را یک رویداد «غم انگیز» توصیف کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس روسیه؛ «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت: نمی‌توان انتظار نتیجه مطلوبی برای دموکراسی، آزادی و امنیت و رفاه شهروندان اتحادیه ... «ماریا زاخارووا»، «فون در لاین» رییس کمیسیون اروپا را متهم کرد که متعهد به استیلای هرچه بیشتر آمریکا بر قاره اروپاست

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

تاکید چین و روسیه بر همکاری برای مقابله با بحران‌ها

وزرای خارجه چین و روسیه در دیداری درباره تحولات جهانی و خاورمیانه رایزنی و بر همکاری دو کشور برای مقابله با موانع و بحران‌ها تاکید کردند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، وانگ یی وزیر خارجه چین پنجشنبه شب پس از دیدار با همتای روس خود سرگئی لاوروف در لائوس گفت که مناسبات چین ... تاکید چین و روسیه بر همکاری برای مقابله با بحران‌ها

ادامه

آ. سه. آن, آسیا پاسیفیک, بریکس, جنگ سرد, چین, خاورمیانه, شانگ‌های, شرق آسیا, صلح, فلسطین, لائوس

روسیه: اتحادیه اروپا سیاست خود را به جنگ افروزی تغییر داده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان انتقاد کرد و گفت: این اتحادیه اکنون سیاست‌های خود را بر اساس جنگ بنا نهاده است. به نقل از آناتولی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) از تصمیم اتحادیه اروپا برای اختصاص ۱۰ میلیون یورو کمک نظامی به ارمنستان انتقاد کرد. وی ... روسیه: اتحادیه اروپا سیاست خود را به جنگ افروزی تغییر داده است

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ٰژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, ناتو

هند؛ مهره جدید آمریکا برای رویارویی با چین

آمریکا با انتشار سندی از تصمیم برای کنترل نفوذ چین در منطقه آسیا با استفاده از کمک کشوری مانند هند پرده برداشت.

 

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، دولت ترامپ با از طبقه بندی خارج کردن راهبرد خود بر ادامه تسلط و برتری بر چین تاکید کرد و با تمرکز بر ظهور هند به عنوان یک رقیب برای چین و دفاع از تایوان در برابر حمله به دنبال تقابل با پکن است.

 

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه خبر انتشار سندی با نام “چارچوب راهبردی آمریکا برای منطقه ایندوپاسیفیک” را اعلام کرد.

 

در این سند که در ۲۰۱۸ به تایید دونالد ترامپ رسید این ادعا مطرح شده که چین با اعمال فشار به کشورهای منطقه ایندوپاسیفیک به دنبال سوق دادن آنها به سمت یک سرنوشت مشترک تحت کنترل چین است.

 

در این سند با کم رنگ شدن تهدید کره شمالی، آمریکا در تلاش است تا با تقویت هند در منطقه جنوب آسیا رقیبی برای قدرت فزاینده چین ایجاد کند.

 

از سوی دیگر این نگرانی برای آمریکا وجود دارد که چین گام های جدی تری در راستای اتحاد تایوان برداشته و واشنگتن هشدار داده که کنترل چین بر  فن آوری هایی مانند هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای کشورهای  متحد آمریکا درپی خواهد داشت.

 

هر چند انتشار این سند تنها یک هفته پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آمریکا تردیدهایی را درباره اجرایی شدن این طرح به همراه داشته اما به نظر می رسد اقدامات در تقابل با چین با حمایت هر دو حزب آمریکا همراه شده است.

 

به نظر می رسد دولت بایدن پس از شروع کار به دنبال تقویت متحدان آمریکا بخصوص تقویت روابط امنیتی با استرالیا، ژاپن و هند خواهد بود. از سوی دیگر هند نیز در مسیر ایجاد تنش با چین گام برمی‌دارد. وزیر خارجه هند روز سه شنبه اعلام کرد که اعتماد بین این کشور و چین پس از درگیری مرزی تابستان که منجر به کشته شدن تعدادی از نظامیان در ۴۵ سال اخیر شد، از دست رفته بود.

 

سوبراهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در کنفرانس خبری خود گفت: پس از ۴۵ سال ما واقعا شاهد خونریزی در مرز بوده‌ایم و این باعث تاثیر عمیق بر افکار عمومی و سیاست شده… و واقعا بر اعتماد هند در جایی که چین و روابطش حضور دارند تاثیر گذاشته است. این اعتماد عمیقا آسیب دیده است.

به دنبال هشدار چین، سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به تایوان لغو شد

وزارت خارجه تایوان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، به تصمیم وزارت خارجه آمریکا در لغو سفر سفیر این کشور در سازمان ملل به تایوان احترام می‌گذارد و آن را درک می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, شرق آسیا, لوکزامبورک

وزیر خارجه چین خطاب به امریکا؛ باعث پیشرفت خودتان شوید نه اینکه مانع پیشرفت دیگر کشورها

وزیر امور خارجه چین امروز (شنبه) تاکید کرد، روابط پکن با آمریکا به یک “تقاطع جدید” رسیده و ممکن است پس از یک دوره “دشواری بی‌سابقه” به مسیر درست بازگردد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا