تاکید چین و روسیه بر همکاری برای مقابله با بحران‌ها

وزرای خارجه چین و روسیه در دیداری درباره تحولات جهانی و خاورمیانه رایزنی و بر همکاری دو کشور برای مقابله با موانع و بحران‌ها تاکید کردند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، وانگ یی وزیر خارجه چین پنجشنبه شب پس از دیدار با همتای روس خود سرگئی لاوروف در لائوس گفت که مناسبات چین ... تاکید چین و روسیه بر همکاری برای مقابله با بحران‌ها

ادامه

آ. سه. آن, آسیا پاسیفیک, بریکس, جنگ سرد, چین, خاورمیانه, شانگ‌های, شرق آسیا, صلح, فلسطین, لائوس

واشنگتن‌پست: بیانیه پکن یک پیروزی دیپلماتیک بود

گردهمایی نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی در پکن دستاورد دیپلماتیک بزرگی است که اعتبار میانجی‌گری چین در مناقشات جهانی را افزایش خواهد داد. به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی توافق نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی در پکن را یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ برای چین توصیف کرد که در راستای گسترش نفوذ بین‌المللی پکن صورت گرفته است. به گزارش ... واشنگتن‌پست: بیانیه پکن یک پیروزی دیپلماتیک بود

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, صلح, عربستان سعودی, غرب, فلسطین

طرح ۳ شکایت جدید علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی لاهه

المیادین از طرح ۳ شکایت جدید علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی کیفری درخصوص جنایت‌های این رژیم در نوار غزه خبر دادند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ رئیس دفتر شبکه المیادین در ژنو اعلام کرد که تیم حقوقی وکلای بین‌المللی شکایت مطرح شده علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی کیفری، ۳ شکایت جدید علیه اسرائیل درخصوص جنایت‌های ارتش ... طرح ۳ شکایت جدید علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی لاهه

ادامه

اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, درمان, دیوان داوری لاهه, صهیونیسم, فلسطین, هلند

هزاران تظاهرکننده اسرائیلی خواستار امضای فوری توافق و مبادله اسرا شدند

جنبش اعتراضات زنان به همراه خانواده اسرای اسرائیلی، تجمع اعتراض آمیزی را در تل‌آویو برگزار کرده و با محکومیت سیاست‌های نتانیاهو خواهان امضای فوری توافق شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه یدیعوت آحارانوت در خبری در این رابطه اعلام کرد، این تجمع با هداف درخواست برای امضای توافق مبادله اسرا صورت گرفت که با سفر ... هزاران تظاهرکننده اسرائیلی خواستار امضای فوری توافق و مبادله اسرا شدند

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

جزئیات طرح سه مرحله‌ای چین برای بحران غزه و حل اختلافات فلسطینی

سخنگوی وزارت خارجه چین از ارائه یک طرح سه مرحله‌ای از سوی چین برای حل بحران غزه و حل اختلافات فلسطینی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه المیادین، سخنگوی وزارت خارجه چین یک روز پس از نشست گروه‌های فلسطینی در پکن اعلام کرد: چین طرحی سه مرحله‌ای را درباره بحران غزه ... جزئیات طرح سه مرحله‌ای چین برای بحران غزه و حل اختلافات فلسطینی

ادامه

اسراییل, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین

تحلیل العربیه در مورد طرح بایدن برای تجزیه عراق به مناطق خودمختار

نزدیک به دو سال است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از توجه دولت بوش به طرح تقسیم عراق به سه منطقه خودمختار شیعه نشین در جنوب، سنی‌نشین در مرکز، کردنشین در شمال و سپردن امور دفاعی، خارجی و توزیع منابع به دولت بغداد پرده برداشته است.

 

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی العربیه روز سه شنبه در گزارشی افزود: این طرح از سوی سناتور دمکرات جو بایدن که اکنون در دو قدمی تبدیل شدن به مرد شماره ۲ آمریکا قرار گرفته، ارائه شده است و می تواند با رسیدن بایدن به این منصب عملی شود.

 

العربیه تصریح کرد: سوالاتی در اینجا مطرح می‌شود، از جمله آن که آیا طرح بایدن برای تقسیم عراق به سه منطقه فدرال محور راهبرد آینده آمریکا در عراق خواهد بود؟ امکان موفقیت این طرح در سایه موقعیت جدید بایدن، مخالفت شیعیان، اهل سنت و کردهای عراق چقدر خواهد بود؟ آیا این مواضع با وجود تاکید نیویورک تایمز مبنی بر این که طرح بایدن از سوی اعضای دائم شورای امنیت، دولت بوش وکارشناسان امور خاورمیانه مورد استقبال خوبی قرار گرفته، اهمیتی دارد؟

 

در هر صورت این طرح در مجلس سنای آمریکا مورد تایید اکثریت نمایندگان قرار گرفته و تنها اجرای آن به تاخیر افتاده است.

 

به نوشته العربیه،جلب حمایت بین المللی برای اجرای طرح از سوی بایدن دشوار نخواهد بود هر چند برخی قدرتهای بزرگ ممکن است، به علت آن که طرح می‌تواند، زمینه ساز کشتارهای جدیدی در عراق باشد، به آن اعتراض نمایند، اما مگر در حال حاضر، مرکز و جنوب عراق چیز دیگری جز قتل و کشتار را شاهد است.

 

حمایت منطقه‌ای و عربی از این طرح هنوز در پرده ابهام است. موضع ایران، ترکیه و سوریه نیز مخالفت است، با این حال، موضع آمریکا در تسهیل روند صلح سوریه با اسرائیل می تواند، موضع دمشق را دستخوش تغییر کند.

 

در مورد ترکیه نیز گرفتن امتیازهای اقتصادی و ضمانت هایی در مورد کردهای شمال عراق تعیین کننده است.

 

پیش از این نیز این دو کشور به اشغال عراق معترض بودند، بدون اینکه موضع مشخصی در این باره اتخاذ کنند اما پس از مدتی در این زمینه کمکهایی نیز ارائه نمودند.

 

در گزارش العربیه همچنین آمده است: البته، اکنون زمان به نفع بایدن نیست زیرا ایده او که ادعا می کند، تنها راه برون رفت از بحران عراق است، دو سال پیش طراحی شده که کشتار به مراتب بیش از اکنون بود. اینک عراقی ها به گفته ناظران در حال حرکت به سوی سازش ملی و زندگی قانونمند هستند.

 

سوال مهم دیگری که نیازمند پاسخ است، این که، تکلیف شهرهایی چون بغداد، کرکوک و موصل که دارای تنوع قومیتی هستند، چه می‌شود و آیا این شهرها می‌توانند در داخل مناطق خودمختار قرار گیرند؟

 

العربیه افزود: برخی سیاستمداران خوش بین این امر را ممکن دانسته و عقیده دارند بغداد به عنوان پایتخت متعلق به همه عراقی ها و مقر این حکومت فدرال خواهد بود، کردها و اهل سنت نیز می توانند موصل وکرکوک را به منطقه سنی نشین و کردنشین ضمیمه نمایند. این امر مانع وقوع جنگ داخلی پیش بینی شده ناشی از تداوم ناکامی در مورد حل بحران کرکوک خواهد شد.

 

آنها همچنین معتقدند، این مسئله ضامن باقی ماندن موصل در خاک عراق خواهد بود، در شرایطی که ترکیه تلویحا خواستار انضمام آن به خاک خود است.

ریاض حقوق هیأت معارضان سوری را قطع می‌کند

منابع معارض خبر دادند که عربستان سعودی حقوق اعضای هیأت معارضان سوری را قطع خواهد کرد؛ اقدامی که بیانگر اختلافات بین کشورهای حامی این هیأت است.

ادامه

تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, عربستان سعودی, مصر

گزینه وزیر خزانه‌داری بایدن: تنها در صورت پایبندی ایران به برجام تحریم‌ها رفع می‌شوند

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت وزارت خزانه‌داری این کشور سیاست واشنگتن درباره رفع احتمالی تحریم‌ها علیه ایران را تشریح کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, بانک جهانی, تحریم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, صندوق بین‌المللی پول, مذاکرات اتمی, مصاحبه و گفتگو

راهکار کاترین اشتون و چاک هیگل؛ بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام

با چراغ سبز دولت جو بایدن برای آغاز گفت‌وگوها پیرامون آینده توافق هسته‌ای ایران، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر دفاع اسبق آمریکا خواستار اجرای کامل این توافق بدون تغیین پیش‌شرط شدند.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, سازمان ملل, مذاکرات اتمی