ناتو با بهانه چین نمی‌تواند «رویای آسیا-اقیانوسیه» خود را محقق کند

نشست سران «ناتو» از سه شنبه ۹ جولای (۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز به کار کرده و تا پنجشنبه ۱۱ جولای (۲۱ تیر) ادامه خواهد داشت. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ امسال مصادف با هفتاد و پنچمین سالگرد تاسیس «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (NATO) است. به ادعای آمریکا، این «بلندپروازانه‌ترین اجلاس از زمان پایان جنگ ... ناتو با بهانه چین نمی‌تواند «رویای آسیا-اقیانوسیه» خود را محقق کند

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اروپا, استرالیا, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, چین, ژاپن, شرق آسیا, غرب اروپا, فرانسه, کره جنوبی, ناتو, نیوزلند, هژمونیسم

حکم بی‌سابقه دادگاه فرانسه: «همه زنان افغان» می‌توانند از حق پناهندگی بهره‌مند شوند

دادگاه ملی حقوق پناهندگی فرانسه که به اختصار (CNDA) نامیده می‌شود، روز پنج‌شنبه ۱۱ ژوئیه طی حکمی اعلام کرد «تمامی زنان افغان» که به دلیل اقدامات تبعیض‌آمیز طالبان علیه آنها از افغانستان فرار می‌کنند «می‌توانند به وضعیت پناهندگی دست یابند». یورونیوز: دادگاه در این تصمیم بی‌سابقه «زنان افغان» را یک «گروه اجتماعی» دانسته که صرفا ... حکم بی‌سابقه دادگاه فرانسه: «همه زنان افغان» می‌توانند از حق پناهندگی بهره‌مند شوند

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, پناهجویی, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه

اسپانیا؛ ناتو از استاندارد دوگانه در مورد اوکراین و غزه دوری کند

نخست وزیر اسپانیا از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست به طور مساوی از احترام به قوانین بین‌المللی در غزه و اوکراین بدون «استانداردهای دوگانه» حمایت کنند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، در حالی که در بیانیه پایانی اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن، بیش از ۶۰ بار ... اسپانیا؛ ناتو از استاندارد دوگانه در مورد اوکراین و غزه دوری کند

ادامه

اسپانیا, اسراییل, اوکراین, ایرلند, تحلیل, جنگ نیابتی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, غرب, غرب اروپا, فلسطین, ناتو, نروژ

وزیر‌ دفاع جدید انگلیس: کمک‌های تسلیحاتی به‌اوکراین افزایش می‌یابد

جان هیلی وزیر دفاع جدید انگلیس روز یکشنبه در سفر به شهر بندری اودسا در اوکراین وعده داد که دولت تازه این کشور مهمات، موشک و تسلیحات توپخانه‌ای بیشتری در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت در انگلیس تغییر کرده ... وزیر‌ دفاع جدید انگلیس: کمک‌های تسلیحاتی به‌اوکراین افزایش می‌یابد

ادامه

انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, هلند

انتخابات پارلمانی فرانسه؛ ائتلاف احزاب چپ‌گرا با کسب بیشترین کرسی‌ها در جایگاه نخست قرار گرفت

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد ائتلاف احزاب چپ‌گرا با کسب بیشترین کرسی‌ها در جایگاه نخست قرار خواهد گرفت و حزب «امانوئل ماکرون» و جریان راست افراطی به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار خواهند داشت. به گزارش ایسنا، نتایج اولیه انتخابات حاکی از آن است که در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه ... انتخابات پارلمانی فرانسه؛ ائتلاف احزاب چپ‌گرا با کسب بیشترین کرسی‌ها در جایگاه نخست قرار گرفت

ادامه

جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه

امانوئل ماکرون جوان‌ترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه شد

امانوئل ماکرونِ ٣٩ ساله در مقابل مارین لوپن به ریاست جمهوری فرانسه رسید. او هشتمین رئیس جمهوری فرانسه در نظام “جمهوری پنجم” است که از سال ١٩۵٨ توسط ژنرال دوگل تأسیس شد. تمامی نظرسنجی‌ها پیروزی امانوئل ماکرون را پیش‌بینی کرده بودند. به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از فرانسویان با بی‌میلی و فقط برای ممانعت از پیروزی مارین لوپن به امانوئل ماکرون رأی داده باشند. تعداد صاحبان رای که در این انتخابات شرکت نکردند، نسبت به دوره‌های قبل بیشتر است.

 

امسال بعد از این که دور اول انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و از یازده کاندیدای اولیه، مارین لوپن و امانوئل ماکرون به دور دوم رسیدند، هیچیک از نظرسنجی‌ها، احتمال برنده شدن خانم لوپن را زیاد نمی‌دانستند.

 

با اینحال بی میلی مردم به رای دادن در این دوره جلب توجه کرد. بر اساس آخرین آمار، بیش از ٢۵درصد صاحبان رای در دور دوم انتخابات شرکت نکرده‌اند.

 
بدین ترتیب جوانی که تجربۀ حرفه‌ای سیاسی‌اش از پنج سال بیشتر نیست، بالاترین مسئولیت ششمین قدرت اقتصادی و نظامی جهان را در دست می‌گیرد.

 
موفقیت ماکرون را برخی فقط نتیجۀ “خوش‌ شانسی” می‌دانند و برخی دیگر فرجام طرحی که قدم به قدم از سوی “محافل مالی بین‌المللی” پیاده شده است.

 

 

گذشته از شایعات و حدس‌های عجولانه، ریاست جمهوری ماکرون را باید حاصل شرایط کلی دانست. فرانسوی‌ها سال‌هاست که تلخکامی سیاسی خود را به رخ می‌کشند و آن را در نحوۀ رای دادن ابراز می‌کنند.

 

 

حداقل چندین دهه است که سرشت نظام سیاسی فرانسه دو حزبی بوده: یک حزب کم و بیش راست و یک حزب کم و بیش چپ. قدرت، پیوسته در میان این دو قطب تقسیم یا دست به دست شده است.

 
اما امانوئل ماکرون با وجود بی‌تجربگی، در “موقع‌شناسی” یا به قولی دیگر در”فرصت‌طلبی” بسیار هوشمندانه عمل کرد و خود را بین دو حزب قرار داد. او بعد از گذراندن چند سال زیر سایِۀ فرانسوا هولاند – ابتدا به عنوان مشاور و سپس در مقام وزیر- ناگهان خود را از دولت سوسیالیست بیرون کشید و سپس جنبش سیاسی مستقل خود موسوم به “در حرکت” را ایجاد کرد. این چرخش سیاسی که در آغاز ناشیانه و فرصت‌طلبانه تلقی می‌شد، بعد از چند ماه کارآیی خود را نشان داد.

 

 

پس از آن رویدادهای غافلگیرکننده کم نبود. نخست، فرانسوا هولاند اعلام کرد که برای دور بعدی کاندیدا نخواهد بود. سپس، برای نخستین بار هر دو حزب اصلی، نامزد خود را با توسل به انتخابات مقدماتی درون حزبی برگزیدند.

 
در جناح راست، نامزدی که بیش از همه روی او حساب می‌شد یعنی آلن ژوپه حذف شد و فرانسوا فیون باقی ماند که بعداً گرفتار پرونده‌های سوءاستفادۀ مالی شد و سخت ضربه خورد.

 
در حزب سوسیالیست نیز نامزد جوان، بنوآ آمون برگزیده شد و کسانی مثل مانوئل والس، نخست وزیر پیشین حذف شدند.

 

 

اما غافلگیری بعدی، دور اول انتخابات ریاست جمهوری بود. برای اولین بار دو نامزد دو حزب بزرگ راست و چپ حذف شدند و ماکرون که خود را در لحظۀ مناسب میان دو گرایش اصلی قرار داده بود و همچنین مارین لوپن، نامزد راست‌ افراطی برای رقابت باقی ماندند.
از اینجا به بعد، با توجه به ترس و اکراه و گاه انزجار تاریخی بخش بزرگی از فرانسویان در قبال راست افراطی، پیروزی ماکرون تقریباً بدیهی بود.

 

 

امانوئل ماکرون کیست؟

 

 

امانوئل ماکرون متولد سال ١٩٧٧ از پدر و مادری پزشک است. پدر او، ژان میشل ماکرون متخصص اعصاب و استاد همین رشته در دانشکدۀ پزشکی شهر اَمیان است. او همواره به پرورش در دامان مادر بزرگ مادری خود که افکاری چپ داشت افتخار کرده بود.

 

 

امانوئل ماکرون، ده سال پیش با همسر کنونی خود «بریژیت ترونیو» که ٢۴ سال از او بزرگتر است، ازدواج کرد. در دوران مبارزات انتخاباتی، بسیاری کوشش کردند تا با کنایه‌ به این اختلاف سنی زیاد، ماکرون را مورد انتقاد قرار دهند.

 

 

او پس از دریافتِ فوق لیسانسِ فلسفه از دانشگاه نانتر در غرب پاریس وارد مدرسۀ عالی علوم سیاسی پاریس شد و سپس به مدرسۀ عالی مدیریّت دولتی رفت که غالب دولتمردان و کارگزاران برجستۀ این کشور را پرورده است. امانوئل ماکرون در پایان تحصیلات خود وارد ادارۀ کلِّ بازرسی مالیاتی شد که در فرانسه پلکان ترقی بسوی مقامات عالیۀ دولتی است.

 
وی با این حال ۴ سال بعد خواستارِ مرخصی دراز مدت شد و به استخدامِ بانک روچیلد در آمد. اقدام و شغلی که بارها توسط رقبای انتخاباتی او مورد ایراد و انتقاد قرار گرفت.

 
پس از آن بود که امانوئل ماکرون به معاونت دبیرکلی دفتر رئیس جمهوری برگزیده شد و تنها هنگامی که دو سال بعد به وزارت رسید، چهرۀ او آشنای فرانسویان گردید.

رادیو فرانسه

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه: موفقیت درخشان کارزار حزب کمونیست

رأی ملانشون، دستاوردی که آن را بارآور باید کرد!   ژان لوک ملانشون، کاندیدای “چپ”، با کارزارِ هوشمندانهٔ حزب کمونیست فرانسه در حمایت از او، ۱۹٫۵۸‌ درصد آرا (یعنی بیش از ۷ میلیون رأی) را در مرحلهٔ نخستِ انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به‌دست آورد. این میزان رأی به “چپِ” خواستارِ تغییرهای اجتماعی در فرانسه، در دهه‌های ... انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه: موفقیت درخشان کارزار حزب کمونیست

ادامه

جهان, فرانسه, مقاله

وعده اپوزیسیون انگلیس درباره توقف فروش سلاح به رژیم‌های سرکوبگر

حزب کارگر انگلیس وعده داده است تا در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی آتی، فروش تسلیحات به رژیم‌های سرکوبگر را متوقف کند.   به نوشته روزنامه ایندیپندنت، یکی از مقام‌های حزب کارگر انگلیس اعلام کرده به دنبال تدابیر جدیدی است تا اطمینان حاصل شود تسلیحات و فناوری نظامی ساخت انگلیس در دست رژیم‌های سرکوبگر در ... وعده اپوزیسیون انگلیس درباره توقف فروش سلاح به رژیم‌های سرکوبگر

ادامه

انگلستان, جهان, خبر

برکناری حدود ۴۰۰۰ کارمند نظامی و دولتی در ترکیه

دولت ترکیه در ادامه پاک‌سازی نهادهای دولتی و نظامی این کشور پس از همه‌پرسی قانون اساسی، سه هزار و ۹۰۰ کارمند بخش‌های نظامی و دولتی این کشور را برکنار کرد.   به نقل از رویترز، دولت ترکیه در ادامه روند پاکسازی سازمانی و برکناری افرادی که به زعم دولت با جریانی که در سال گذشته ... برکناری حدود ۴۰۰۰ کارمند نظامی و دولتی در ترکیه

ادامه

ترکیه, جهان, حقوق بشر, خبر

ما بایستی براساس منافع مردم و کشورمان و نه آمریکایی‌ها اقدام کنیم

رهبران و شخصیت‌های احزاب سیاسی مخالف انگلیس روز پنجشنبه اظهارات ‘بوریس جانسون ‘ وزیر خارجه این کشور در مورد حمایت لندن از حملات آتی آمریکا به سوریه، را به باد حمله گرفتند.   بوریس جانسون امروز ( پنجشنبه ) در گفت‌وگو با رادیو ۴ ‘بی‌بی‌سی’ بار دیگر تکرار کرد اگر آمریکایی‌ها خواستار کمک انگلیس برای ... ما بایستی براساس منافع مردم و کشورمان و نه آمریکایی‌ها اقدام کنیم

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر