نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به یک قطار باری که تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را برای اوکراین حمل می کرد، حمله کرده اند. به گزارش ایسنا، این وزارتخانه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ترکیبی از جنگنده‌ها، موشک و توپخانه استفاده شده است. به نقل ... نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که ... بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کانادا, گرجستان

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

روسیه چگونه اردوغان را در کودتای نافرجام ۱۵ جولای نجات داد؟

«ولکان اوزدمیر» نویسنده معروف ترکیه‌ای در کتاب جدید خود از ادعاهای قابل تأمل و بحث‌برانگیزی در مورد نقش روسیه در نجات اردوغان از مهلکه کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ رونمایی کرد.

 

«ولکان اوزدمیر» نویسنده معروف ترکیه‌ای در کتاب جدید خود به نام «کدهای روسیه؛ پیدا کردن ترکیه در روسیه در حالی که به دنبال روسیه در ترکیه هستید»، از ادعاهای قابل تأمل و بحث‌برانگیزی در مورد نقش روسیه در نجات اردوغان از مهلکه کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ رونمایی کرد.

 

اوزدمیر در کتاب خود می‌نویسد: بحث‌هایی در مورد اینکه سامانه اس-۴۰۰ روسیه در شب کودتای نافرجام ۱۵ جولای جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه را در تیررس خود قرار داده بود و جنگنده‌های روسی از اردوغان محافظت می‌کردند، مطرح است. اما یک ادعایی که نمی‌توان آن را جدی نگرفت از طرف «الکساندر شیروکراد» به عنوان یک شخصیت نظامی و مورخ قابل احترام روسی در قالب مقاله‌ای به تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۱۶ در روزنامه « نزافیسیمایا» مطرح شد.

 

این محقق روسی در مورد شب کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه می‌نویسد: «نظامیانی که کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه را اجرا کردند بدون حمایت آمریکا و اروپا قادر به انجام آن نبودند. نمی‌توان تصور کرد که سازمان اطلاعات روسیه که به خوبی پایگاه هوایی اینجرلیک را می‌شناسد و پایگاه‌های شنود در اطراف ترکیه دارد، از این کودتا بی‌خبر باشد.

 

کشتی متعلق به سازمان اطلاعات روسیه به نام «اکواتور» ۱۲ جولای از شهر بندری «سواستوپول» حرکت کرده و از تنگه بسفر عبور کرده و در شب کودتا در سواحل دریای اژه در نزدیکی منطقه‌ای که اردوغان آن شب را برای استراحت انتخاب کرده بود، توقف کرده بود. اردوغان آن شب با جت اختصاصی از مارماریس پرواز کرده و نزدیک به دو ساعت بر فراز دریای اژه سرگردان بود. کشتی اکواتور روسیه با استفاده از دستگاه ویژه‌ای که داشت، توانست سیستم‌های ردیابی دو جنگنده اف-۱۶ ترکیه را که به دنبال جت اردوغان بودند، کور کند. از طرف دیگر حرکت دو زیردریایی روسیه از ناوگان دریایی «نووراسییسک» و «روستوف-نا-دونو» از دریای سیاه به سمت تنگه بسفر پیش از شب کودتا ۱۶ جولای را نمی‌توان تصادفی انگاشت».

 

ترکیه شب بسیار سخت و سرنوشت سازی را در ۱۵ جولای ۲۰۱۶ از سر گذراند. بنا بر ادعایی که در کتاب «ولکان اوزدمیر» مطرح شده است، روسیه اردوغان را از یک کودتای آمریکایی آگاه کرده بود و حتی وی را نجات داده است. شاید این ادعا به صورت مستند اثبات نشود اما نباید فراموش کرد که اولین سفر خارجی اردوغان پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای به کشور روسیه بود. به طوری که نشست ۹ آگوست ۲۰۱۶ در سن پترزبورگ، نکته عطفی در روابط ترکیه و روسیه محسوب می‌شود. این نشست سرآغاز همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی ترکیه و روسیه در مسئله سوریه بود و برای اولین بار همکاری‌های امنیتی بیش از همکاری‌های اقتصادی، دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد. شاید این نزدیکی و همکاری بین ترکیه و روسیه، آمریکا و غرب را چنان برآشفته کرد که باعث شد آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ ترور شود.

تسنیم

ژنرال روس عواقب مناقشه نظامی بین روسیه و آمریکا را فاجعه‌آمیز نامید

به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، سرهنگ ذخیره “یوگنی بوژینسکی” رئیس سابق اداره توافقات بین المللی وزارت دفاع روسیه در مصاحبه با مجله آمریکایی «نشنال اینترست» دیدگاه خود در مورد مناقشه نظامی احتمالی بین روسیه و آمریکا را تشریح نمود.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, روسیه, سوریه

چین: پیوند محکم نیروهای مسلح مسکو و پکن را به آمریکا ثابت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری تاس، به گفته ژنرال «وی فنگ»، وزیر امنیت ملی چین، هیئت نمایندگی این کشور به هفتمین نشست بین‌المللی امنیت در مسکو رفت تا روابط نزدیک کشورش با روسیه را به ایالات متحده نشان دهد و موضع خود را درباره موضوع‌های جهانی اعلام کند. وی این خبر را هنگام ملاقات با «سرگئی شویگو» ... چین: پیوند محکم نیروهای مسلح مسکو و پکن را به آمریکا ثابت می‌کنیم

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه

۲۴۰ معدنچی اوکراینی در عمق ۱۰۰۰ متری محبوس شدند

به گزارش خبرگزاری تاس، شرکت برق اوکراین، برق معادن منطقه «پرفورمایسکوگول» را که در منطقه لوهانسک و در کنترل کی‌یف قرار دارد قطع کرده است. در اثر این اقدام آسانسورهای معدن از کار افتاده‌اند.

ادامه

اوکراین, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

مقابله به مثل مسکو و اخراج دیپلمات‌های غربی؛ انگلیس باید ۵۰ دیپلمات‌ دیگر خود را از روسیه خارج کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه به انگلیس ابلاغ کرد، باید حدود ۵۰ دیپلمات دیگر خود را با افزایش بحران بین غرب و روسیه به دلیل مسمومیت جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس خارج کند.   پیشتر روسیه با انگلیس مقابله به مثل کرده و ۲۳ دیپلمات این کشور را اخراج کرده بود.   لندن ... مقابله به مثل مسکو و اخراج دیپلمات‌های غربی؛ انگلیس باید ۵۰ دیپلمات‌ دیگر خود را از روسیه خارج کند.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, روسیه