اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در ۱۳ استان ایران

معاون وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که در ۱۳ استان این کشور محدودیت‌های جدیدی در ارتباط با پاندمی کرونا اعمال می‌شود. این محدودیت‌ها شامل مراکز مختلف از موزه‌ها و گردشگاه‌ها تا مراکز آموزشی و ورزشی است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر

روسیه از آزمایش موفق سه نمونه اولیه واکسن کرونا خبر داد

خبرهای امیدبخش درخصوص دستیابی به واکسن کرونا و داروهای موثر برای آن در روسیه ادامه دارد و به تازگی عنوان شده که آزمایش سه نمونه اولیه واکسن کرونا موفقیت آمیز بوده است.

ادامه

اجتماعی, جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا

درخواست از دولت برای تجدیدنظر دربازگشایی‌ها/ کادر درمان خسته وفرسوده در کنار حقوق‌هایی سه تا چهار ماه پرداخت نشده

عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا، گفت: تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

آتش‌سوزی در درمانگاه سینا اطهر در خیابان شریعتی/ ۱۵ زن و ۴ مرد جان باختند

اورژانس دقایقی پس از انفجار در تهران اعلام کرد:در ساعت ۲۰:۵۶ حریق در درمانگاه سینا اطهراعلام شده که براساس گزارش‌های اولیه حاکی از انفجار کپسول اکسیژن است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حوادث, خبر, کارگری

زنگ خطر/ تست مثبت کرونا ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی

معاون کل وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش موارد بروز و فوتی کووید-۱۹ در کشور، گفت: اینکه برخی محدودیت‌ها بازگردد اجتناب ناپذیر است و همانطور که ستاد ملی کرونا با ماهیت شهرستانی تصویب کرده است، اکنون شش استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در این زمینه داشتند و حتی برخی موارد با این اختیار در استان‌هایی ... زنگ خطر/ تست مثبت کرونا ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر

آمار تکان دهندهٔ‌ خودکشی در ایران

آمار خودکشی در جمهوری اسلامی، همپای ژرفش بیش‌ازپیش بحران اجتماعی- اقتصادی در جامعه رو به‌فزونی است.

 

هفته‌ای نیست که خبر چند خودکشی یا جنایت تکان‌دهنده در مطبوعات درز پیدا نکند. به‌گزارش اعتماد آنلاین، ۱۴ مهرماه ۱۳۹۸، خانم “مریم رسولیان”، رئیس انجمن روان‌پزشکان ایران، دربارهٔ میزان خودکشی در ایران گفت: “بر اساس آمار وزارت بهداشت، ۷۳ درصد اقدامات به خودکشی، در مناطق حاشیه‌نشین روی می‌دهد و این نشان‌دهنده نقش مسئله اقتصادی در به‌وقوع پیوستن این خودکشی‌ها است. ”

 

در سال‌های اخیر، با توجه به معضل‌های جدی اقتصادی در کشور و بالا رفتن هزینه‌های سبد معاش در کنار فقر و تنگدستی گسترده، جمعیت حاشیه‌نشین افزایشی چشمگیر یافته است. بر پایه گزارش‌های انتشار یافته، ۴۰ در صد جمعیت شهری در میهن ما حاشیه‌نشین شده‌اند! طبق بررسی‌های صورت گرفته، شمار اقدام به خودکشی در زنان بیش از مردان بوده و ۶۰ درصد از مجموع خودکشی‌های انجام شده است که تنها علل ژنتیکی نداشته، بلکه علل زیستی هم در آن‌ها تأثیر داشته که از زمرهٔ مهم‌ترین‌شان، بالا بودن میزان افسردگی در زنان است.

 

خانم رسولیان، بیشترین میزان خودکشی را در استان‌های “ایلام، کرمانشاه، لرستان و کهگیلویه‌وبویراحمد” دانسته و می‌گوید: “در سال گذشته، از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۶ نفر به‌دلیل خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.” او “افسردگی” را یکی از دلیل‌های مؤثر در اقدام به خودکشی توصیف کرده است.

 

به‌گزارش “شیعه نیوز”، ۱۷ مهرماه ۱۳۹۷، طبق آمار وزارت بهداشت ۲۳.۶ درصد از مردم دچار اختلالات مختلف روانی هستند…” یعنی تقریباً از هر چهار نفر در ایران حداقل یک نفر مشکل اختلال روانی دارد.

 

خودکشی و آدم کشی و فساد، پدیده‌های آشنا و فاجعه‌بار در رژیم عقب‌مانده و ارتجاعی ولایت فقیه‌اند. در جامعه‌ای که انسان‌ها در چنگال فقر و بیماری، بیکاری، بیسوادی، گرسنگی و بی‌خانمانی اسیرند و از آزادی‌های فردی و اجتماعی محروم‌اند، کم نیستند انسان‌هایی که امیدشان برای دست‌یابی به یک زندگی سعادت‌بار، به یاس می رسد، دست به خودکشی می‌زنند. اگر زندگی انسان‌ها غنی و پرمحتوا باشد، اگر انسان‌ها خویشتن را در جامعه عنصری مفید و سودمند و دارای شخصیت و حقوق انسانی‌ای نهادینه شده احساس کنند، اگر اجرای هدف‌های بزرگ انسانی در چشم‌انداز زندگی‌شان قرار گیرد، اگر از امکان‌های آموزشی، ورزشی، هنری و تفریحی برای شکوفایی استعدادهای خود بهره‌مند باشند، هرگز به ورطهٔ یأس و ناامیدی درنمی‌غلتند و از نظر روحی تا آنجا سقوط نمی‌کنند که خود به‌دست خود، رشته حیات خویش را پاره کنند.

 

برای پی‌بردن به ابعاد این پدیدۀ فاجعه‌بار و رشد یابنده در کشور، می‌توان به آمار غم‌انگیز وزارت بهداشت استناد کرد: بر پایهٔ این آمار، بر نرخ رشد آمار خودکشی‌ها در میهن ما سالی ۵ درصد افزوده شده است. به‌گزارش روزنامه “مستقل”  ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۸، مریم عباسی نژاد، مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی در دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، اظهار داشت: “حدود ۷۵ درصد از اقدام به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال، ۵۰ درصد متأهل و ۵۳ درصد موارد اقدام به خودکشی دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند. “عباسی نژاد افزود: “حدود ۷۳ درصد از موارد اقدام به خودکشی ساکن مناطق شهری و حاشیهٔ شهر، ۳۳ درصد خانه‌دار، ۱۱ درصد دانش‌آموز و هشت درصد بیکار هستند. ”

 

او گفت: “استان‌های پرخطر که میزان فوت ناشی از خودکشی در آنها بالاتر از میانگین کشوری بود شامل ایلام، کهکیلویه‌وبویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان و مرکزی ثبت شده است. ”

 

گزارش‌های رسمیِ منتشرشده و سخنان مسئولان دولتی رژیم ولایی دربارهٔ  ناهنجاری‌های اجتماعی، هرچند که بیان‌کنندهٔ همهٔ واقعیت نیستند، با اینهمه، عمق فاجعه‌ای که به‌طورفزاینده‌ای جامعه را هرچه بیشتر در خود فرومی‌برد را به‌روشنی نشان می‌دهد. واقعیت تلخ این است که روند خودکشی در چند سال اخیر در سراسر میهن ما سرعت پیدا کرده است. هرچند که در گزارش‌ها و اظهارنظرها دربارهٔ بالا رفتن آمار خودکشی‌ها مجموعه‌ای از علت‌ها خواسته و ناخواسته بیان می‌شود، اما آن “علت “که در بسیاری از این گزارش‌ها و اظهارنظرها مشترک است، افزایش بیکاری‌ها و نارسایی‌های اقتصادی و اجتماعی‌اند.

نامۀ مردم

یک جامعه‌شناس؛ در تهران بالای ۲۰ هزار کارتن خواب داریم / ۵ میلیون نیز حاشیه نشین

حریرچی گفت: در تهران بالای ۲۰ هزار کارتن خواب داریم که تنها در زمستان به یاد این افراد می‌افتیم. تنها راهی هم که به ذهن‌مان می‌رسد، اسکان دادن در گرمخانه‌ها برای جلوگیری از یخ زدگی این افراد در کنج خیابان است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, فقر

طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن طرحی دیگر برای سوداگری دلال‌ها

افزایش لگام‌گسیخته نرخ ارز در بیش از یک سال اخیر همراه با سوداگری دلالان و وابستگان رژیم، علاوه بر کاهش شدید قدرت خرید زحمتکشان، شرایطی ویرانگر را در زمینه مسکن آنان نیز به‌وجود آورده‌اند.

ادامه

اجتماعی, ایران, مقاله

با اجرای آزادسازی اقتصادی نرخ بیکاری کاهش نخواهد یافت

هم‌زمان با گسترش دامنهٔ اعتصاب در مجتمع نیشکر هفت‌تپه، کارگران کارخانه آذرآب نیز لغو خصوصی‌سازی و بازگشت کارخانه به دولت را خواستار شدند. سه دهه اجرای خشن سیاست تعدیل ساختاری و آزادسازی اقتصادی، بیکاری میلیون‌ها کارگر ماهر کشورمان را موجب گردیده است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, مقاله

دولت خواستار استرداد لایحه اصلاح «قانون مدیریت خدمات کشوری» است، نمایندگان می‌گویند غیرقانونی‌ست!

در پی اظهارنظرهای نمایندگان مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن استرداد لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری، به نظر می‌رسد تصمیم قطعی به بعد از تعطیلات اربعین موکول شده است.

ادامه

اجتماعی, ایران, بازنشستگان, خبر