حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه: صحبت از افزایش ۱۵ تا ۱۸ درصدی مزد، شرم‌آور است

سیدجواد نوفرستی (کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه) در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره راه‌های مقابله با مشکلات معیشتی کارگران مزدبگیر و شرایط دشواری که آنها برای زیست حداقلی و نه آبرومندانه از پیش روی می‌گذرانند، می‌گوید: در چنین شرایطی که مسئولان خود را در مقابل ساقط شدن قدرت خرید از کارگران با حداقل مزد ۹۴۰ هزار تومانی به ناشنوایی سیستماتیک می‌زنند، باید هم کسانی پیدا شوند و بگویند که حداقل مزد سال ۹۷ بین ۱۵ تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

 

این کارشناس اقتصادی با بی‌شرمانه توصیف کردن اینگونه اظهارنظرها تاکید دارد که استدلالِ کسانی که بر آتش سیاست‌های فریز مزدی می‌دمند، این است که با افزایش حداقل مزد در حد ۵۰ درصدی، صنعت ورشکست می‌شود.

 

با این حال نوفرستی می‌افزاید: تحقیقات ۱۰ ساله نشان می‌دهد که از میان ۴۰۰ شرکتی که سهامشان را در بورس عرضه کرده‌اند سهم حقوق و دستمزد در قیمت تمام شده بین ۸ تا ۱۰ درصد است؛ لذا این جعل واقعیت است که افزیش نه چندان چشمگیر حداقل مزد تولید را متضرر می‌کند. در اینجا باید دقت داشته باشید که ما از افزایش حداقل مزد کارگران نه در حد مدیران آن مجموعه صحبت می‌کنیم.

 

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، مدیران و سهامداران این مجموعه‌ها متوجه نیستند که حداقل مزد ۹۴۰ هزار تومانی با خط فقر ۲ تا ۳ میلیون تومانی در شهرهای بزرگ زمین تا آسمان تفاوت دارد و اینگونه مزد پرداخت کردن به کارگران فعلا قرار نیست حداقل مزد آنها را به خط فقر نزدیک کند.

 

وی می‌افزاید: با این حال در یک هم‌افزایی درون سیتسمی میان دولت و مدیران این مجموعه در بخش خصوصی و نهادهای کارفرمایی که اکثریت صندلی‌ها را هم در شورای عالی کار دارند، چانه‌زنی بر سر افزایش مزد پیشرفت چندانی در سال‌های گذشته نداشته و به قیمت تعیین شده برای سبد معیشت (۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان) هم بی‌اعتنایی معنادار می‌‌شود.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدافع افزایش دستمزد در دو سال متوالی و هر سال به میزان ۵۰ درصد است، گفت: تازه پس از دو سال افزایش ۵۰ درصدی حداقل مزد میزان آن به خط فقر نزدیک می‌شود. لذا نباید بالا رفتن قیمت کالا و ورشکستگی تولید را بهانه قرار داد، در نهایت مطابق محاسباتی که انجام داده‌ایم با افزایش ۵۰ درصدی مزد قیمت تمام شده کالا بین ۱ تا ۵ درصد افزایش می‌یابد. این امر را هم باید در نظر داشت که با این نحوه افزایش مزد (در دو سال متوالی و هر سال به میزان ۵۰ درصد) بهره‌وری نیروی کار و رضایت شغلی وی افزایش می‌یابد و درنهایت حتی افزایش ناچیز قیمت تمام شده به نحوی جبران می‌شود.

با امضای طوماری؛ دست دولت از منابع تامین اجتماعی کوتاه!

کارگران و زحمتکشان سراسر ایران! دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۹ بهمن ۱٣۹۶ در یک اقدام بیسابقه با تصویب بند “ز” تبصره هفت ماده واحده بودجه سال ۱٣۹۷ به صندوق سازمان تامین اجتماعی ایران دست اندازی کرده اند؛ این مصوبه آشکارا از صاحبان سرمایه صندوق بین النسلی آن سلب مالکیت می کند.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, خبر

کارگری بعد از حدودا ۸ ماه بیکاری؛ و عدم دریافت مقرری بیمه بیکاری، خودکشی کرد

یکی از کارمندان سابق موسسه مالی منحل شده ثامن‌الحجج  که نیمه شب چهارشنبه هفته گذشته در انباری محل سکونت خود در قائمشهر با انداختن طناب به گردنش خودکشی کرده بود، روز یکشنبه، با رضایت خانواده‌اش اعضای  بدنش اهدا شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

کارگران بازداشت شده گروه ملی صنعتی فولاد اهواز باید بی‌قید وشرط آزاد شوند !

بر اساس گزارش های انتشار یافته، در نهمین روز اعتصاب متشکل و یکپارچه کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و راهپیمائی آنها در خیابان های شهر اهواز مرکز استان خوزستان، ماموران امنیتی و یگان اطلاعات نیروی انتظامی با یورش شبانه به منازل کارگران، بیش از ۹ کارگر اعتصابی را بازداشت و روانه زندان کردند.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

تایید بند «ز» تبصره هفت لایحه بودجه توسط شورای نگهبان / حاصل اتحاد بالادستی‌ها علیه فرودستان

حبیبی به کارگران و تشکل‌های کارگری تسلیت می‌گوید: تسلیت برای مصوبه بسیار بد دولت و مجلس و شورای نگهبان که یادآور عهدنامه ترکمانچای است. تسلیت برای تجاوز به حقوق شرعی و قانونیِ ۴۲ میلیون جمعیت کارگری کشور. تا اراده ملی برای اعتراض نباشد، مصوبه‌های بد ادامه خواهند داشت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری