حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

دفاع یک فعال کارگری از نقش مطالبه‌گری و تشکل‌یابی در دستیابی به‌حقوق قانونیِ طبقه کارگر

او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: ما کارگران اگر واقعا متشکل شویم، آن زمان در تعیین دستمزدمان، «خودمان» تصمیم می‌گیریم؛ جلوی اخراج‌ها و تعدیل‌ها گرفته خواهد شد؛ سازمان تامین اجتماعی توسط شرکای اجتماعی اداره خواهد شد؛ قراردادهای دائمی کار افزایش خواهد یافت؛ نرخ حوادث کار و بیماری حین کار کاهش خواهد یافت و در نهایت، بیکاری کاهش می‌یابد و دولت ملزم می‌شود که اشتغال شایسته ایجاد کند.

 

حسین حبیبی؛ ضمن برشمردن مهمترین مطالبات طبقه کارگر، بر لزوم مطالبه‌گری و پافشاری بر خواسته‌های قانونی تاکید می‌کند.

 

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با مهمترین مطالبات طبقه کارگر در سال جدید گفت: بدون تردید، حفظ ارزش و کرامت انسانی نیروی کار، مهمترین و کلیدی‌ترین خواسته است. این مطالبه‌ی محوری شامل رفع تبعیضات ناروا، برخورداری از امنیت قضایی و برخورداری از رفاه و رفع فقر و هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه، مسکن، کار، بهداشت و بیمه است. بدیهی‌ست که اینها حقوقِ مسلم شرعی و قانونی مردم است که فراموش کردن و نادیده گرفتن این حقوق، زیر پا گذاشتنِ قوانینِ بالادستی‌ست.

 

حبیبی، امنیت شغلی و برخورداری از شغل مورد علاقه و رفع بهره‌کشی از نیروی کار را دومین مطالبه محوری می‌داند و می‌گوید: بدون امنیت شغلی، مطالبه‌گری بی‌معناست چراکه کارگرِ بی‌ثبات، حق اعتراض نخواهد داشت.

 

او بهره‌مندی از تشکل کارگری آزاد، قدرتمند و مستقل، وفق اصل ۲۶ قانون اساسی و برخورداری از دستمزد عادلانه وفق بندهای ۱و۲ ماده ۴۱ قانون کار را از دیگر مطالبات کارگران برمی‌شمارد و معتقد است که همه اینها حقوقی است مندرج در قانون که از کارگر ایرانی دریغ شده است.

 

این فعال صنفی ادامه می‌دهد: برخورداری از اعتراضات صنفی وفق اصل ۲۷ قانون اساسی، حق مسلم کارگران است و نمی‌توان این حق را از آنها به هیچ بهانه‌ای سلب کرد؛ علاوه بر همه اینها، وفق اصل ۲۹ قانون اساسی، تامین اجتماعی به علت آنکه از محل درآمدهای عمومی دولت تامین می‌شود، حق همگانی مردم بوده و بدون شک این سازمان به علت آنکه به طور مستقیم و با کسر درصدی از حقوق کارگران شکل گرفته، حق مسلم شرعی و قانونی کارگران است که متاسفانه به لطایف‌الحیل این حق را نادیده گرفته و زیر پا گذاشته‌اند.

 

حبیبی در ادامه گفتگو به راهکارهای تامین این خواسته‌ها می‌پردازد و به جد اعتقاد دارد که تنها مطالبه‌گری است که می‌تواند کارگر ایرانی را به حقوق قانونی‌اش برساند: کارگران اگر با جدیت مطالبه‌گر باشند، می‌توانند حقوق قانونی و مکتسبه خود را از طریق راهکارهای قانونی پیگیری کنند و حتماً به نتایج مطلوب نیز خواهند رسید.

 

او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: ما کارگران اگر واقعا متشکل شویم، آن زمان در تعیین دستمزدمان، «خودمان» تصمیم می‌گیریم؛ جلوی اخراج‌ها و تعدیل‌ها گرفته خواهد شد؛ سازمان تامین اجتماعی توسط شرکای اجتماعی اداره خواهد شد؛ قراردادهای دائمی کار افزایش خواهد یافت؛ نرخ حوادث کار و بیماری حین کار کاهش خواهد یافت و در نهایت، بیکاری کاهش می‌یابد و دولت ملزم می‌شود که اشتغال شایسته ایجاد کند.

 

این فعال کارگری در پایان تاکید می‌کند: تنها درصورت پافشاری بر مطالبه‌گری و تشکل‌یابیِ قدرتمند است که دولت‌ها و سرمایه‌داران ما کارگران را دیده و باور خواهند کرد.

کشته و زخمی شدن ۴ کارگر در ۲ حادثه جداگانه

در حادثه اول که صبح روز گذشته در شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی رخ داد، دو کارگر ساختمانی بر اثر ریزش بالکن طبقه فوقانی یک ساختمان در حال ساخت بر روی سرشان به شدت مجروح شدند که متاسفانه یکی از کارگران که ۳۶ سال سن داشت، بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را ... کشته و زخمی شدن ۴ کارگر در ۲ حادثه جداگانه

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

توافق اعضای کارگری و وزیر کار: افزایش ۱۹.۸ درصدی حداقل دستمزد ۹۷ کارگران در انتظار تصویب

اعضای کارگری و وزیر کار شورای عالی کار با افزایش ۱۹.۸ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۷ و همچنین ۱۲ درصدی سایر سطوح به علاوه ۲۴۱۸۸ ریالی روزانه مزد به طور کلی توافق کرده‌اند اما این توافق هنوز مصوب نشده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری