سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

کودکان اروپا در معرض خطر فقر شدید پساکرونا

صندوق نجات کودکان درباره افزایش شمار کودکان اروپایی در معرض فقر پس از همه گیری هشدار داد. همچنین طبق داده‌های آژانس آمار اروپا (یورو استات) ۳۱.۸ درصد خردسالان در اسپانیا زیر خط فقر و محرومیت‌های مالی به سر می‌برند.

 

به گزارش ایرنا، نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا نوشت: براساس داده‌های یورواستات (آژانس آمار اروپا) ۳۱.۸ درصد خردسالان زیر ۱۸ سال در اسپانیا، زیر خط فقر (براساس ۶۰ درصد متوسط درآمد ملی) به سر می‌برند و از محرومیت‌های مالی شدید رنج می‌برند، رقمی که ۵.۲ برابر بیشتر از آمار اسلوونی (۱۲.۱ درصد) بوده است.

 

در این دسته‌بندی، تنها بلغارستان و رومانی هستند که نسبت به اسپانیا، درصد کودکان در معرض فقر و محرومیت آنها بیشتر است.

 

عوامل اصلی که بر این نرخ تاثیر می‌گذارد به ترکیب خانواده‌ای که کودکان در آن زندگی می‌کنند و همچنین وضعیت شغلی والدین آنها و سطح تحصیلاتشان بستگی دارد. کودکانی که در خانواده‌های تک والدی یا پرجمعیت زندگی می‌کنند و یا متعلق به شهروندان مهاجر ناتوان و اقلیت های قومی بزرگ می‌شوند، بیش از دیگران در معرض آسیب‌های ناشی از فقر هستند. البته مستندات یورو استات شامل آمار کشورهای ایتالیا و ایرلند که اطلاعات رسمی در این زمینه ندارند، نمی‌شود.

 

با این وجود، این داده‌ها مورد تایید صندوق نجات کودکان (save the children) قرار گرفته است. این نهاد غیردولتی در گزارش روز سه شنبه خود با عنوان «تضمین آینده کودکان: چطور به فقر و محرومیت اجتماعی کودکان در اروپا پایان بدهیم؟» تاکید کرد که در اسپانیا به سختی مسکن اجتماعی یافت می شود و درصد سهام کلی این کشور در این زمینه «یکی از پایین‌ترین نرخ ها در سطح اروپاست».

 

صندوق نجات کودکان همچنین تصریح کرد که بی‌خانمانی، زندگی در شرایط نامناسب، ازدحام فراوان و خطر دستور تخلیه خانه بخشی از واقعیت‌های روزمره اغلب کودکانی است که در این کشور اروپایی با فقر مواجه هستند.

 

این سازمان همچنین هشدار می‌دهد که میلیون‌ها کودک اروپایی به تحصیلات صفر تا سه ساله و مراقبت‌های اولیه دسترسی ندارند و بطور روزانه از دستیابی به غذای سالم محروم هستند.

 

در اسپانیا، کمک غذایی (ناهار) فقط به ۱۱ درصد از کودکانی که تحصیلات اجباری را می‌گذرانند، تعلق می‌گیرد و شامل ۲۷.۴ درصد کودکان فقیر نمی‌شود. پوشش این کمک ها نیز در کشور ناعادلانه است. در حالی که تنها ۲درصد کودکان شهر مورسیا این کمک‌ها را دریافت می‌کنند، این ارقام در جامعه والنسیا و جزایر قناری بالغ به ۲۵ درصد می‌رسد.

 

در همین راستا، صندوق نجات کودکان از دولت اسپانیا خواستار گسترش کمک‌های مالی و تضمین دسترسی رایگان به یک وعده غذای سالم روزانه در مدارس شده است.

 

این سازمان غیردولتی با بیان این که پیش از همه گیری، ۱۸ میلیون کودک در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یعنی تقریبا یک کودک از هر چهار کودک در معرض خطر فقر و محرومیت‌های اجتماعی به سر می‌بردند، هشدار داد: پس از بحران کووید۱۹، این رقم به ۲۰ میلیون نفر رسیده و درصورتی که اقدامات فوری انجام نشود، همچنان افزایش خواهد یافت.

شریفی‌مقدم؛ بیش از۵۰ درصد کادر پرستاری کشورمان دچار اختلال‌های روانی هستند

اخبار و گزارش‌هایی که گاهی از اوضاع معیشتی و روحیه پرستاران کشور منتشر می‌شود، ضرورت توجه و رسیدگی فوری به این قشر را بیشتر آشکار می‌سازد؛ در یکی از جدیدترین اخبار، اظهارات دبیرکل خانه پرستار کشور به حدی نگران‌کننده است که باید گفت روحیه پرستاران کشور، نیازمند پرستاری است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

افزایش اعتراضات کارگران آمریکایی در دوران کرونا و وعده‌های دروغین کارفرمایان

اعتراض کارگران آمریکایی در دوران پاندمی کرونا به بیشترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و بی‌رغبتی نیروی کار برای اشتغال را به ارمغان آورده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

قرارداد موقت، اسلام سیاسی و تشکل‌های پوشالی کارگری‌اش

کارگران زیادی با «ایلنا» تماس می‌گیرند و از ما می‌خواهند اخبار مربوط به وضعیتِ کارگاه آن‌ها را پوشش بدهیم. برخی از این کارگران در اولین تماسشان با ما حتی نام خود را هم نمی‌گویند. آن‌ها در طول مدتی که با ما در تماس هستند بارها یادآوری می‌کنند که «اگر کارفرما بفهمد ما خبر را به ... قرارداد موقت، اسلام سیاسی و تشکل‌های پوشالی کارگری‌اش

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسلام سیاسی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

ترمیم دستمزد، جلسه‌های شورای عالی کار، و راهبرد آزادسازی مزد

درحالی‌که از اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران صنعت نفت، کارگران معادن مس و زغال‌سنگ کرمان، اعتصاب شش‌روزۀ کارگران ابنیه فنی در ناحیه ریلی آذربایجان آذربایجان گرفته تا نیشکر هفت‌تپه، اعتراض‌های چندهفته‌ای سراسری آموزگاران و بازنشستگان، اعتراض‌های پی‌درپی پرستاران برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تبدیل وضعیت قراردادشان و مطالبهٔ دستمزدی مطابق نرخ تورم، و مبارزه ... ترمیم دستمزد، جلسه‌های شورای عالی کار، و راهبرد آزادسازی مزد

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, کارگری, مقاله

مرگ ومصدومیت سه کارگر کارگاه بر اثر سقوط در مخزن/ کشته و زخمی‌شدن دو «سیمبان» در حادثه برق گرفتگی

وقتی تحت حاکمیت رژیمی ستمکار و غارتگر، کارگران را نسبتا مفت با کمترین هزینه می‌توان به کار گرفت، تصور عدم تدابیر لازمه برای حفظ جان این انسان‌های شریف و زحمت‌کش دور از ذهن نیست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری