بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

کنگرهٔ کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان(د گ ب)؛ کارگران”آشتی” طبقاتی در جنبش سندیکایی را محکوم می‌کنند

از روز ۱۳ تا ۱۷ ماه مه ۲۰۱۸ (۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) بیست‌ویکمین کنگره رسمی کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان در شهر برلین برگزار شد. این اتحادیه از هشت سندیکای بزرگ تشکیل شده است و ۴۰۰ نفر به‌نمایندگی از طرف تقریباً شش میلیون اعضای این سندیکاها به این کنگره که درواقع مجلس کارگران است، راه یافته‌اند.

 

تصمیم در مورد فعالیت چهار سال آینده کنفدراسیون و موضع‌گیری نسبت به سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی‌ای که در کشور اتخاذ خواهد شد، از وظایف این کنگره خواهد بود. مبنای تصمیم‌گیری‌ها بر اساس هشتاد درخواست کتبی خواهد بود که به‌صورت پرونده‌های مجزا از طرف سندیکاها و به‌وسیله نمایندگان کارگران به کنگره تحویل داده شده است.

 

انعکاس و تأثیر مثبت خواست‌های کارگران و برگزاری این کنگره بر افزایش کیفیت زندگی مجموع انسان‌ها واقعیتی است انکارناپذیر که در مقالهٔ “دنیای کار” مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و برگزاری این کنگره را بسیار مؤثر ارزیابی کرده است. کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان امیدوار است برای از میان برداشتن مانع‌های موجود با دیگر نیروها و سندیکاها که به برنامه کنگره علاقه‌مندند به ائتلاف و اتحادی واحد دست یابد. رسیدگی به وظایف آینده و همکاری با شرکای اجتماعی، آغازی شد در ابراز نظریات موافق و مخالف. برخی از اعضای اتحادیه با ارسال پروندهٔ شماره آ ۰۰۱ به کنگره اعتقاد دارند که قبول اجرای “وظیفه” و پذیرش مسئولیت اجتماعی، پیش‌شرط لازم برای ساختن جامعه‌یی متوازن و دمکراتیک در کشور آلمان و اتحادیهٔ اروپا است.

 

امکان ابراز نظرات انتقادی نسبت به پرونده‌های ارسالی، یکی از دستورکارهایی بود که در آغاز کار کنگره به‌رسمیت شناخته شد. در رابطه با پرونده یاد شده (آ ۰۰۱) که از توازن، آشتی و تفاهم طبقاتی در جامعه سرمایه‌داری سخن به‌میان می‌آورد، بسیاری از نمایندگان حاضر در کنگره درخواست وقت کردند تا جهت تکمیل و یا انتقاد نسبت به این طرح، نظرشان را ابراز کنند. سندیکای فلزکاران “کارستن بتزل” این سؤال را مطرح ساخت که “آیا ما همیشه کارمان را صحیح انجام می‌دهیم؟ همان‌طور که همه حاضران مطلع‌اند، اتحادیه و اعضای آن از طریق درگیری با همدیگر خودشان را تضعیف کرده‌اند.”

 

در ادامهٔ بحث، “دتلف لانگ”، کارگری از سندیکای بخش خدمات [اف.ار. دی] که در یک شرکت خرید و فروش کالا کار می‌کند، گفت: “کارفرمایان در تلاش‌اند که کار در روز یکشنبه را قانونی کنند و ساعت مشخص کار در روز را از بین برده و هر زمان که بخواهند و اراده کنند باید کارگر بر سر کار حاضر شود.”

 

در این کنگره چهار نفر در مقام اعضای هیئت مسئولان برگزیده شدند.

 

“راینر هوفمان”، از حزب سوسیال دمکرات، با کسب ۷۶٫۳ درصد آرا، برای دومین بار به سمت دبیرکل انتخاب شد. او در قیاس با چهار سال قبل، ۱۶٫۸ درصد از آرای خود را از دست داد. این نتیجه نشان داد که کارگران از عملکرد چهارسالهٔ او ناراضی‌اند. او در مدت‌زمان تصدی‌اش در هیئت دبیران، نرمش زیادی از خود در برابر کارفرمایان نشان داده و از مدافعان آشتی طبقاتی بوده است.

 

دیگر اعضای هیئت دبیران به‌ترتیب عبارت‌اند از:

 

۱.‌ الکه هاتناک، از حزب سوسیال مسیحی (CSU)، با کسب ۸۶٫۵ درصد آرا در مقام معاون راینر هوفمان. ۲.‌ آننه لیه بونتن باخ، با کسب ۸۱٫۲ درصد آرا. ۳ .‌ اشتفان کورتزل، با کسب ۸۳٫۶ درصد آرا.

 

از متن سخنان آقای راینر هوفمان، دبیرکل کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان، مشخص بود که ایشان حاضر نیستند شرکای اجتماعی را به‌چالش کشند. او نقشهٔ راه را تا سال ۲۰۲۲ ترسیم کرده است.

 

از دید آقای هوفمان وظیفهٔ اصلی سندیکاها حمایت از بازار آزاد و چانه‌زنی با کارفرماها بر سر گرفتن برخی امتیازات است. او معتقد است: “ما می‌توانیم تحولات عظیمی را در دنیای کاری‌مان به‌وجود آوریم و جامعه‌یی دمکراتیک و عادلانه و پایداری را بسازیم. ما شرکای نیرومندی برای پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی هستیم.” “راگا برنارد”، برخلاف این نظر، به این واقعیت اشاره کرد: “ما کارگران به‌صورت زنده مشاهده می‌کنیم که چگونه کارفرمایان قوانین کار را بر ضد ما تعدیل می‌کنند. خواست و آرزوی قلبی من این است که با یک پیام قوی و رسا به خانه بازگردیم. من پیشنهاد می‌کنم که یک کمیتهٔ سیاسی جهت تجزیه و تحلیل قانون کار فعلی تشکیل شود، زیرا این قانون درحال‌حاضر بحث‌برانگیز است. ما کارگران از همین کنگره به بیرون خواهیم رفت و به تغییرات ضد کارگری قانون اعتراض خواهیم کرد. بدتر کردن شرایط و قوانین کاری را تحمل نخواهیم کرد.”

 

نماینده دیگری از سندیکای خدمات می‌گوید: “باید به سیاستمدارانی که در میزگردها به بحث و مناظره می‌نشینند یادآور شد که توجه کنید شما کجا ایستاده‌اید؟” در هنگام بررسی پرونده‌های ارسالی و بحث درباره خواست‌های کارگران، هیئت‌رئیسه نیز می‌خواهد پیشنهاد همکاری اجتماعی و دمکراتیک در آلمان و اروپا را به کنگره ارائه دهد.

 

“یورگ هافمان”، نخستین مسئول سندیکای فلزکاران، چشم‌انداز آیندهٔ کار و کارگران را که به‌شکل فزاینده‌ای درحال دگرگونی است این‌چنین تشریح می‌کند: “دگرگونی‌ها در دنیای کار، مانند “خودکار کردن” [دیجیتالیزیرونگ] کارخانه‌ها از سوی سرمایه‌داران، همیشه مورد بهره‌برداری آنان قرار گرفته و هم‌اکنون نیز قرار می‌گیرد. این دگرگونی‌ها شرایط و قوانین نوینی را با خود به‌همراه آورده که متأسفانه هزاران شغل را تهدید و در معرض نابودی قرار می‌دهد. صحبت از چشم‌اندازها و وعده دادن‌ها کمکی به ما کارگران نمی‌کند. اهدافی کاملاً شفاف و با حضور پررنگ کارگران نیاز مبرم امروز ما است.”

 

در یکی از پرونده‌های ارائه شده به کنگره، اشاره‌ای شده به تقویت نیروی نظامی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از کنگره درخواست شده است که ضمن حمایت از جنبش‌های طرفدار صلح از اتحادیه اروپا خواسته شود به‌جای افزایش و تجهیز بودجه نظامی در راه کاهش این هزینه‌های بی‌مورد اقدام کنند. یکی از نمایندگان پیشنهاد کرد تا پایان سال ۲۰۱۸ یک‌صد هزار امضا بدین منظور جمع‌آوری شود. همچنین پرونده ارسال شده با شماره آ ۰۰۲ و با این مضمون که صلح بر همه‌چیز مقدم‌تر است نیز به‌تصویب کنگره رسید و افزایش هزینه‌های نظامی در جمهوری آلمان از طرف کنگره مردود اعلام گردید.

 

“مارلیس تپه”، مسئول سندیکای آموزش‌وپرورش، افزایش بودجه آموزش‌وپرورش و کاهش هزینه‌های نظامی را خواستار شد. او یادآور شد: “جامعه‌ها به‌سرعت درحال دگرگونی‌‌اند و ما برخی از دگرگونی‌های منفی در کشورهایی مانند ترکیه، مجارستان و یا آمریکا را شاهدیم و به‌دلیل همین دگرگونی‌های منفی است که خواست افزایش هزینه در آموزش‌وپرورش در اولویت خواست‌های ما قرار دارد. فرار از این امر مهم اجتماعی چه از طرف این کنگره و چه از طرف هرکدام از شرکای اجتماعی غیرقابل ‌انتظار و دفاع است.”

 

هرچند کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان (د. گ. ب) در رابطه با تخلفات کارفرماها ازجمله تمکین نکردن آنان به امر مشارکت کارگران در امور کارخانه و ممانعت کردن آنان از تنظیم قوانین کار، شکایت‌هایی را ارائه داده است ولی این اواخر عقب‌نشینی‌های هم کرده است. اتحادیه کارفرمایان باید سرانجام به ایجاد موانع و یا جلوگیری از حق تشکل‌یابی و انتخاب نماینده کارگران، پایان دهد. اتحادیه کارفرمایان نباید مانع فعالیت شوراهای کارگران شود و از مبارزه هدفمند با اتحادیه کارگران دست بردارد. این‌که کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان تا چه اندازه می‌تواند در مقام نماینده رسمی کارگران این مبارزه را به‌نفع کارگران به‌پیش ببرد، به‌حضور کارگران در صحنهٔ مبارزهٔ هوشمندانه و هدفمند و اعمال فشار از پایین به بالا بستگی دارد. درخواست کاهش سن بازنشستگی کارگران به ۶۳ سال و کاهش ساعت کار با پرداخت کامل دستمزد و استخدام بیشتر نیروی کار نیز در دستورکار کنگره قرار گرفت.

[برگردان به ‌فارسی از تارنمای حزب کمونیست آلمان، هفته‌نامهٔ “عصر ما”، بخش: کار و اقتصاد، ۱۸ ماه مه ۲۰۱۸ ].

ضمیمۀ کارگری نامۀ مردم

حقوق بازنشستگی در اسپانیا افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت اسپانیا به توافقی مقدماتی برای افزایش حقوق بازنشستگی در راستای تورم دست یافته است. امری که نشان از این دارد که رهبران سوسیالیست فعلی اسپانیا نسبت به این موضوع نگاه بازتری دارند. این در حالی است که در سال‌های گذشته رؤسای پیشین اسپانیا به سیاست‌های ریاضت اقتصادی میل بیشتری نشان ... حقوق بازنشستگی در اسپانیا افزایش می‌یابد

ادامه

اسپانیا, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, کارگری