حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

کارگر وقتی از همه جا نا امید می‌شود به‌خیابان می‌آید/ زمانِ وارداتِ بی‌رویه شکر، مسئولان چه می‌کردند؟

یک فعال کارگری در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه کارگران وقتی ناامید می‌شوند به خیابان می‌آیند، اظهار کرد: من تجربه شخصی خودم را می‌گویم. من کارگر چیت‌سازی ری بودم و آنجا نیز به مدت سه سال همین ماجرا را داشتیم؛ به این دلیل که شرکت به بخش خصوصی واگذار شده بود. هیچ بنگاه اقتصادی‌ای وجود ندارد که کارگران ابتدای کار به خیابان بیایند. کارگر وقتی که همه درها را می‌زند، از همه جا شکایت می‌کند و از همه جا ناامید می‌شود، تظلم به خیابان می‌آورد و از مردم و نیروی انتظامی کمک می‌خواهد.

 

کاظم فرج‌الهی با تاکید بر اینکه چند ماه حقوق نگرفتن زمان کمی نیست، تصریح کرد: اگر به کارگرانی که حقوق چند ماه را به خانه نبرده‌اند و سفره‌شان خالی شده و شدیداً زیر بار قرض هستند، بگوییم که دم نزن تا نیرویی سوءاستفاده نکند، همیشه کارگر باید ساکت باشد. چون همیشه در شرایط ویژه به سر می‌بریم.

 

وی افزود: کارگری که چند ماه حقوق نگرفته و تحت فشار است، چگونه باید زمان‌سنجی کند که آیا شرایط برای به خیابان آمدن مناسب است یا نه؟!

 

کارگر همه راه‌ها را رفته و تظلم به خیابان آورده است

 

فرج‌الهی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند کارگر حق اعتراض دارد اما از راه‌های قانونی. کارگری که به خیابان می‌آید همه راه‌ها را رفته است.

 

این فعال کارگری با اشاره به اینکه برخی دیگر می‌گویند از اعتراضات کارگران سوءاستفاده می‌شود، اظهار کرد: خب بهتر نبود که قبل از اینکه کار به اینجا برسد و طی این ۴ ماهی که کارگر حقوق نگرفته بود، چاره‌ای می‌اندیشیدید؟! دستمزد جزو دیون ممتاز کارگر است. یعنی اگر کارفرما ورشکست شود، اولین پولی که از اموالش باید پرداخت شود، دستمزد کارگر است.

 

وی با طرح این پرسش که چرا قبل از اینکه کار به اعتراض خیابانی کارگران برسد، پاسخگو نیستید، اظهار کرد: وقتی که جان کارگر به لبش رسید و به خیابان آمد، معلوم است که اعتراضات دیده می‌شود.

 

وقتی کارگر اعتراض می‌کند باید پاسخگو باشند

 

فرج الهی گفت: نه تنها حق اعتراض برای کارگران وجود دارد، باید مشخص شود که اگر اعتراض می‌کند؛ چه کسی باید پاسخگو باشد.

 

این فعال کارگری تصریح کرد: حق با کارگر هفت‌تپه است که امروز پاسخ مشخص از دولت در مورد تکلیف شرکت دریافت کند. به این خاطر که قبل از اینکه کارخانه واگذار شود، بحران داشت و قبل از آن بحران در کارخانه‌های دیگر نیز بوده است. مسئولان با چنین پدیده‌ای کاملاً آشنا هستند. کارخانه بحران‌دار را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند که تخصصش تعطیلی و انحلال کارخانجات است.

 

وی افزود: هفت‌تپه اولین کارخانه‌ای نیست که به بخش خصوصی واگذار شده و بحران‌زده شده و کارگران آن بیکار می‌شوند. همین‌طور جماعتی به جماعت بیکاران کشور اضافه می‌شود. اگر کمی به عقب بازگردیم خواهیم دید در زمانی که واردات انبوه شکر در دهه ۸۰ اتفاق افتاد، کمر همه این کارخانجات شکست.

 

چرا در زمان واردات بی‌رویه شکر مسئولان رسیدگی نکردند؟

 

این فعال کارگری اظهار کرد: وقتی واردات بی‌رویه شکر شروع شد، هفت‌تپه در آن زمان به گِل نشست. تا اینکه بعد از چند سال آن را به بخش خصوصی واگذار کردند. کارگران هفت‌تپه از ۱۰ سال پیش مشکل داشته‌اند. چطور بعد از ۱۰ سال هنوز نوبت این نرسیده است که مسئولان به مشکلات کارگران رسیدگی کنند و حالا بعد از چندین روز اعتراض متوالی مسئولان خواهان پایان اعتراض کارگران هستند؟

 

وی افزود: مسئولان به کارگران گوشزد می‌کنند، مواد اولیه و محصولات کارخانه در حال تمام شدن است؛ پرسش اینجا است که چرا از چندین سال پیش که واردات بی‌رویه شکر اتفاق افتاد، کسی حرکتی نکرد؟ چرا از دو ماه پیش که دستمزد کارگران پرداخت نشده بود، کسی اقدامی نکرد؟

 

فرج‌الهی با اشاره به اینکه کارگر فروشنده نیروی کار خود است، تصریح کرد: در سیستم اقتصادی سرمایه‌داری نیروی کار به عنوان کالا خرید و فروش می‌شود. کدامیک از فروشندگان در جامعه حاضر هستند، پول فروش کالای خود را ۴ ماه بعد به زیر قیمت بگیرند؟ کارگر چرا مجبور است نیروی کارش را به زیر قیمت بفروشد و همین را هم ۴ ماه بعد دریافت کند؟

 

وی در پایان تصریح کرد: دستمزد کارگران به قدری ناکافی است که حتی یک سوم هزینه‌های زندگی‌اش نیز نیست. قانون هم به صراحت می‌گوید دستمزد کارگر باید آخر ماه پرداخت شود.

«بی‌بی‌سی» فارسی، جنبش کارگری، و مبارزهٔ دشوار با سیاست‌های نولیبرالی

در برنامه “۶۰ دقیقه” تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، شنبه، ۲۶ آبان‌ماه /۱۷ نوامبر، در مصاحبه‌ای ظاهراً به‌قصد بررسی اعتصاب و اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه، حجت قندی، اقتصاددانی از آمریکا یک مصاحبه شونده و در برنامه صبحگاهی رادیوی بی‌بی‌سی فارسی، علی افشاری، فعال سابق دانشجویی، در همین ارتباط یک مصاحبه‌شونده دیگر بود و هر دو نفر نیز ... «بی‌بی‌سی» فارسی، جنبش کارگری، و مبارزهٔ دشوار با سیاست‌های نولیبرالی

ادامه

اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, سیاسی, کارگری, مقاله

محمود صادقی؛ توصیه می‌کنم که کارگر بازداشتی هفت‌تپه آزاد شود / خصوصی‌سازی‌ها اشتباه بوده

این فعال عضو فراکسیون امید مجلس در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه انتظار این است که افراد بازداشت شده آزاد شوند، گفت: مقامات انتظامی و امنیتی باید توجه کنند که راه‌حل اینگونه مشکلات بازداشت کردن و برخوردهای سلبی و قهری با معترضین نیست.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

۳۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج بار دیگر تجمع کردند

بالغ بر ۳۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی کرج در اعتراض به عدم برآورده شدن معوقات مزدی یک‌ساله‌شان و تعیین تکلیف وضعیت این مرکز درمانی بزرگ و قدیمی، بار دیگر در خیابان روبروی بیمارستان، تجمعی صنفی برگزار کردند.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

ضرب و شتم اسماعیل بخشی محکوم است و خواسته‌ی قاطع همه کارگران آزادی فوری اوست

بر اساس اخبار موثق واصله، نیروهای امنیتی اسماعیل بخشی را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده اند و مشخصا از ناحیه صورت ضرباتی به وی وارده شده که صورتش را کبود و متورم کرده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, همبستگی