چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

چین و آمریکا در مورد توافق تجاری به اجماع رسیدند

رسانه های چین از اجماع پکن و واشنگتن بر سر توافق تجاری بعد از گفت و گوی تلفنی مقامات دو کشور خبر دادند.

 

شینهوا روز شنبه گزارش کرد در مذاکره تلفنی «لیوخه» معاون نخست وزیر چین و مسئول مذاکرات تجاری این کشور با آمریکا و «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری و «استیون منوچین» وزیر امور خزانه داری آمریکا که جمعه شب انجام شده است دو طرف در مورد مسایل کلی توافق تجاری به اجماع نظر رسیده اند.

 

گزارش می افزاید این گفت و گوی تلفنی به درخواست «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری و «استیون منوچین» وزیر امور خزانه داری آمریکا انجام شده است.

 

در مذاکرات تلفنی، دو طرف بحث های جدی و سازنده ای را برای رسیدگی صحیح به نگرانی های اصلی یکدیگر مطرح کردند و به اجماع اصولی رسیدند.

 

همچنین دو طرف در مورد زمان بعدی رایزنی ها گفت و گو کردند.

 

«ژونگ شان» وزیر تجارت چین، «یی گانگ» رییس کل بانک مرکزی چین و «نینگ جیزه» معاون رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نیز در این مذاکرات تلفنی حضور داشتند.

 

پیش از این گزارش شده بود که دو کشور در مورد توافق تجاری به اجماع رسیده اند و قرار است روسای جمهوری چین و آمریکا این توافق را در حاشیه نشست سران آپک در شیلی امضا کنند که این نشست به دلیل ناارامی های شیلی لغو شد و امضای این توافق را هم زیر سئوال برد.

 

از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این سو، دو کشور در ۱۳ نشست دو جانبه درباره اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شد.

 

ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد دلاری کالای چینی می افزاید.

 

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یعنی فقط ۱۰ روز پس از صدور بیانیه مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامه اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

 

در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد دلاری کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

 

دوازدهمین دور مذاکرات تجاری دو کشور هم روزهای ۹ و ۱۰ مرداد سال جاری بدون نتیجه در شانگ‌های برگزار شد بعد از این مذاکرات بود که آمریکا تصمیم گرفت بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین و پکن هم بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید اعمال کنند.

 

اما در سیزدهمین دور این مذاکرات که روزهای ۹ و ۱۰ مهر سال جاری در واشنگتن برگزار شد دو طرف در مسائل مربوط به کشاورزی، حفاظت از مالکیت معنوی، نرخ ارز، خدمات مالی، همکاری تجاری، انتقال فناوری و حل دعاوی به پیشرفت هایی دست یافتند.

 

بر این اساس آمریکا پذیرفته است افزایش تعرفه ۲۵ به ۳۰ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را که قرار بود هفته آینده اجرایی کند متوقف کند چین نیز پذیرفته است خریداران عمده این کشور به خرید محصولات کشاورزی آمریکا ادامه دهند.

ایرنا

سی.ان.بی.سی آمریکا؛ کشورهای بسیار قدرتمند از دلار دور می‌شوند

شبکه سی.ان.بی.سی روز پنجشنبه گزارش داد؛ گروهی از «کشورهای بسیار قدرتمند» از دلار آمریکا دور شده و استفاده از آن را کنار می‌گذارند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, چین, روسیه

صندوق بین‌المللی پول: تحریم‌ها سال آینده تاثیر اضافه‌ای بر اقتصاد ایران نخواهد داشت

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفت: «تخمین زده می‌شود تحریم‌هایی که در سال گذشته اعمال و در سال جاری سخت‌تر شد، سال آینده تأثیر اضافه‌ای بر اقتصاد ایران نداشته باشد».

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, صندوق بین‌المللی پول

تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا از امروز روی ۸۶۲ کالا آغاز شد

تجارت ترتیبات ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا از امروز ۵ آبان اجرایی می‌شود؛ این در حالی است که حجم تجارت ایران با این منطقه در حال حاضر ۲.۶ میلیارد دلار است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, اورآسیا, ایران, جهان, خبر, روسیه