خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

چرا پیشنهاد استعفای روحانی را نباید جدی گرفت؟

قبل از آغاز سال جدید سایت‌های وابسته به اصلاح‌طلبان سخنان محمد خاتمی را انتشار دادند که در آن نگرانی از وضع موجود برجسته بود. محمد خاتمی در دیدار اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه “ما در موقعیت فوق‌العاده سختی قرار داریم” بر لزوم توجه به ریشه بحران‌ها تأکید کرد و گفت: “امروز من از سوی مردم با این سؤال مواجهم که ما را کشاندید پای صندوق رأی، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد. دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رأی بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه در یک سال آینده تحولی رخ دهد.”

 

به‌دنبال این سخنان موضوع استعفای حسن روحانی در آخرین شماره بعضی از روزنامه‌های قبل از سال جدید نیز انتشار یافت. آفتاب یزد، ۲۸ اسفندماه ۹۷، نوشت: “درواقع در دولت دوم حسن روحانی به‌دلیل مواضع محافظه‌کارانه رئیس‌جمهور، بسیاری از وعده‌ها همچنان بر زمین مانده است و به‌ندرت می‌توان شاهد تحقق وعده‌های روحانی در دولت دوم او بود.”

 

روزنامه همدلی در همان تاریخ به‌نقل از علی صوفی نوشت: “من شنیدم که خاتمی به روحانی گفت: اگر نمی‌تواند از ریاست‌جمهوری استعفا دهد و شرایط خود را مطرح کند و اگر امکان‌پذیر نیست، اجازه گرفته و کناره‌گیری کند.”

 

در رابطه با این خبرهای انتشار یافته ذکر چند نکته ضروری است. اگر اظهارات منتصب به محمد خاتمی صحیح باشد، توجه به این نکته ضروری است که خود او حداقل در چهار سال دورۀ دوم ریاست جمهوریش جایگاهی مشابه حسن روحانی در حکومت داشت که درنهایت به پشت کردن به اصلاحات و مماشات با حاکمیت برای حفظ “نظام” منجر شد.

 

اما نکته اصلی در این فرافکنی‌های برنامه‌ریزی‌شده در جایی دیگر نهفته است. به‌طور قطع و یقین حسن روحانی استعفا نمی‌دهد و نحله فکری پشتیبان او هم اصولاً در این راستا قدمی برنمی‌دارد. برای اینکه این موضوع را بیشتر روشن کنیم نقل اظهارات افراد وابسته به این گروه فکری لازم است.

 

حجاریان، تاج‌زاده و علوی‌تبار در میزگرد اعتماد آنلاین، ۲۹ بهمن‌ماه ۹۷، اظهاراتی در این ارتباط کردند.حجاریان گفت: “می‌شود در انتخابات حاضر شد ولی تنها از فرصت انتخابات استفاده کرد. زمان انتخابات فضا باز است، سیاسیون امکان سخنرانی دارند و احزاب می‌توانند سازمان حزبی‌شان را تقویت کنند.” تاج‌زاده نیز در این ارتباط، گفت: “طرف مقابل ما نیز دریافته است که اغلب جنبش‌های اجتماعی حول‌وحوش انتخابات شکل گرفته‌اند؛ از زمان دکتر مصدق تا دوره کنونی. به‌همین علت امروز، کلیدواژه فتنه را عمدتاً به انتخابات گره می‌زنند چون، التفات دارند در دوره انتخابات جامعه به‌شدت سیاسی می‌شود و مردم درگیر مباحث سیاسی می‌شوند.” علوی تبار در اظهاراتی مشابه، گفت: “به‌هرصورت، به‌نظرم درباره استفاده از فرصت انتخابات هم‌نظر هستیم؛ ما باید به‌منظور طرح ایده‌ها و سازمان‌دهی از این مرحله بهره بگیریم و از آن مهم‌تر، خود را در معرض سنجش عمومی قرار دهیم.”

 

با اینکه هر سه نفر فوق اماواگرهایی را نیز مطرح می‌کنند، اما همه آن‌ها این نگرانی‌ها را به پس از انتخابات موکول می‌کنند و لذا در مورد لزوم شرکت در انتخابات توافق دارند. جالب اینکه تاج‌زاده در بهمن‌ماه سال گذشته مناظره‌ای با علیرضا زاکانی داشت که سایت انصاف نیوز، ۴ بهمن‌ماه ۹۷، آن را انتشار داد. او (تاج‌زاده) در این مناظره به‌کرات از تقلب‌های آشکار انتخاباتی و قانون‌شکنی‌های مختلف توسط شورای نگهبان، جنتی و دیگر ارگان‌های حکومتی پرده برداشت. او ازجمله گفت: “من به بازجویم هم گفتم  با گذشته مشکلی ندارم احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، اما این انتخابات به‌قدری تخلف داشت که باید باطل شود بحث من این بود که باید دمکراتیک برخورد می‌شد چرا روش سرکوب را پیش گرفتید؟”

 

اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، ۱۶ دی‌ماه ۹۷، در اشاره به انتخابات سال ۱۴۰۰ خورشیدی از گزینه‌هایی همچون عارف و جهانگیری سخن گفت. احمد شیرزاد، در آرمان، ۱۸ آذرماه ۹۷، در حمایت از روحانی، نوشت: “اکنون هم اگر قرار باشد حسن روحانی کلیدی را در قفلی بچرخاند و مسائل و مشکلات کشور را حل کرده تا اوضاع مردم بهبود یافته و در مجموع گشاینده درها باشد، چرا اصلاح‌طلبان نباید کمک حال روحانی باشند؟”

 

سایت بهار نیوز، ۱۷ آذرماه ۹۷، سخنان زیباکلام را آورد. او با اشاره به اینکه “روحانی امروز حتی دو میلیون رأی هم ندارد”، در جواب این سؤال که چاره چیست، گفت: “به‌جز صندوق رأی ما هیچ آلترناتیو و گزینه دیگری برای تغییر و پیشرفت نداریم.” حجاریان در گفت‌وگو با تسنیم که بهار نیوز، ۱۷ آذرماه ۹۷، انتشار داد، گفت: “مگر از دل نظارت استصوابی، مجلس ششم متولد نشد؟” عبدالله نوری وزیر کشور خاتمی، به روزنامهٔ آرمان، ۲۷ آذرماه ۹۷، گفت که او معتقد است مجاب کردن مردم برای شرکت در انتخابات به‌نفع روحانی صحیح بود.

 

روزنامه مستقل، ۲۸ آذرماه ۹۷،  به‌نقل از محسن آرمین  بر لزوم همگامی اصول‌گرایان معتدل و اعتدالیون اشاره می‌کند که مانع از کنترل مجلس یازدهم توسط افراطی‌ها شود. محسن میردامادی، به اعتماد آنلاین، ۲۰ دی‌ماه ۹۷، گفت که “باید برای [سال] ۱۴۰۰ کاندیدای اصلاح‌طلب معرفی کنیم.”

 

روزنامه‌های طرفدار اصلاح و اعتدال به‌طور متناوب چنین اظهاراتی را منتشر می‌کنند و بعضاً هم در رسانه‌های خارج از کشور همچون بی‌بی‌سی فارسی به‌عنوان رسانه مهم حامی‌شان، به تبلیغ این سیاست  می‌پردازند. با بررسی گوشه‌ای کوچک از این اظهارات این سؤال مطرح می‌شود که مخالف‌خوانی و شایعه‌پراکنی توخالی برای استعفا چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

 

جریان اصلاح و اعتدال از مدت‌ها پیش تصمیم خود را گرفته است. مجموعه‌ای همگون از سیاستمداران بیگانه با مردم و هراسناک از نهادینه شدن دمکراسی واقعی به‌نفع مردم هر از چندگاهی با دامن زدن به فضای تبلیغی مترصد نسخه‌پیچی برای بیماری می‌شوند که داروی اصلی آن طرد ولایت فقیه است که به هیچ وجهی مورد توجه آنها نیست. داوری مدنظر آنها نه‌تنها گشایشی در کار مردم به‌وجود نیاورده است، بلکه باعث عقب‌نشینی‌های عدیده نیز گردیده است. خوشبختانه تحولات سیاسی چند سال اخیر این نحله فکری مماشات‌طلب را به‌حاشیه برده است و به‌نظر می‌رسد این جریان در تلاش است بخت خود را یک بار دیگر به‌نفع تحکیم رژیم ولایت فقیه بیازماید. وظیفه تمامی نیروهای مترقی است تا با این سیاست مزورانه مقابله و آن را افشا کنند.                                            ”

نامۀ مردم

رویترز: آمریکا دوشنبه سپاه را به عنوان گروه تروریستی معرفی می‌کند

به گزارش عصرایران، دو رسانه آمریکایی و انگلیسی یعنی روزنامه وال استریت ژورنال و خبرگزاری رویترز در خبرهای جداگانه ای به نقل از مقامات آمریکایی که نامی از آنها برده نشد گفتند که وزارت خارجه آمریکا در روز دوشنبه آینده، سپاه پاسداران را به لیست گروه های تروریستی این کشور اضافه خواهد کرد.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, تروریسم, جهان, خبر, سیاسی

نپذیرفتنِ واقعیت عملکرد امپریالیسم، به مبارزه علیه دیکتاتوری ولایی لطمه خواهد زد

با گذشت هر روز در زیر سایه حاکمیت مطلق ولایی جان و زندگی و معیشت عدهٔ هرچه بیشتری از مردم به‌شکل‌هایی مختلف با خطرها و ضربه‌هایی خانمان برانداز روبرو می‌شود. در این ارتباط مثلاً می‌توان به فاجعهٔ سیلاب‌های مخرب در ۲۰ استان کشور اشاره کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, روسیه, سیاسی, عراق, فرانسه

همبستگی تشکیلات دموکراتیک زنان ایران با قربانیان فاجعه سیل روزهای اخیر در کشور ما

نوروز و بهار سال ۱۳۹۸ با فاجعه سیل خانمانسوز و در غیاب هشدارهای ضروری هواشناسی،  در شمال و در بسیاری از استان های  ایران آغاز شد. روستاهای زیادی زیر آب رفتند و یا در محاصره آب قرار گرفتند.

ادامه

ایران, بیانیه, محیط زیست

طوفانی در راه، ضرورت همگرایی ملی

مردم ایران به سوی یک تعیین تکلیف نهایی با حاکمان خود پیش می‌روند. در این مسیر، نیروهای سیاسی و جبهه‌های مختلف، آن قدر جابجا می‌شوند تا به آرایش نهایی برسند. امکان سوء استفاده و موج‌سواری از خشم و نارضایتی و اعتراضات مردمی همواره از سوی نیروهای فرصت‌طلب داخلی و خارجی وجود دارد.

ادامه

ایران, سیاسی, مقاله