مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

پیوستن دست‌کم ۸ شهرک‌ و روستا در حومه درعا به روند آشتی‌ها / استقبال ساکنان از ارتش سوریه

پس از فروپاشی گسترده صفوف شبه نظامیان در حومه درعا در جنوب سوریه، ارتش این کشور وارد شهرک‌ها و روستاهایی در حومه درعا شد. همچنین رویترز گزارش داد، مخالفان مسلح سوریه مذاکرات با روس‌ها در زمینه توافق صلح در درعا را آغاز کردند.

 

ارتش سوریه طبق توافق آشتی و مصالحه انجام شده و بعد از تسلیم شهرک‌هایی در حومه درعا بدون هیچ درگیری مسلحانه‌ای وارد شهرک‌های “الکرک” در شمال شرقی و “الغاریه الغربیه” و “الغاریه الشرقیه” در حومه جنوب شرقی درعا شد. تعدادی از شهرک‌ها و روستاهای حومه درعا نیز به توافق‌های آشتی پیوستند در حالی که ارتش سوریه به عملیات خود علیه مقرهای جبهه النصره در درعا البلد و النعیمه ادامه می‌دهد.

 

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد، روستاهای داعل، الغاریه الشرقیه، تلول خلیف، تل الشیخ حسین به توافق‌های آشتی‌ پیوستند و افراد مسلح سلاح‌هایشان را به ارتش سوریه تحویل دادند تا وضعیت‌شان طبق قوانین و سیستم‌های اجرایی حل و فصل شود.

 

خبرنگار سانا گزارش داد، این شهرک‌ها و روستاها شاهد حضور گسترده مردم به منظور استقبال از ارتش سوریه و تشکر از این نیروها به دلیل نجات دادن آنها از دست تروریست‌ها بودند.

 

شرکت‌کنندگان در این تجمعات پرچم سوریه و تصاویر بشار اسد را در دست داشتند و شعارهایی در حمایت از ارتش سوریه سر می‌دادند.

 

افراد مسلح در شهرک‌های الطیبه، ام المیاذن، نصیب در حومه شرقی و جنوب شرقی درعا نیز با تحویل دادن سلاح‌هایشان به ارتش و ورود به روند آشتی ملی موافقت کرده‌اند.

 

طی دو روز گذشته تعدادی از شهرک‌ها و روستاها در حومه شمال شرقی و شرق درعا به روند آشتی‌ها پیوستند به طوریکه یگان‌های ارتش سوریه وارد این شهرک‌ها شده‌اند.

 

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: دست‌کم هشت شهرک در حومه شمالی و شرقی درعا با توافقنامه‌های آشتی‌ در پی مذاکرات افسران روس با چهره‌های محلی و باقی مانده‌های مخالفان مسلح در داخل هر شهرک موافق کردند.

 

وی افزود: از مهمترین این شهرک‌ها داعل، ابطع، الغاریه الغربیه، الغاریه الشرقیه، الکرک الشرقی است و نیروهای پلیس روسیه در تعدادی از آنها مستقر شده‌اند.

 

خبرنگار شبکه خبری المیادین در سوریه گزارش داد، فضای حاکم در جبهه درعا در جنوب سوریه حاکی از فروپاشی گسترده صفوف شبه‌نظامیان در این منطقه است.

 

این منبع در ادامه گفت: آشتی در شهرک‌های الطیبه، صیدا، ام المیاذن و نصیب راه ارتش سوریه برای بازپس‌گیری گذرگاه نصیب در مرز با اردن را باز می‌کند.

 

این منبع افزود: این توافق با توجه به نگرانی‌ها از وجود بحرانی انسانی در منطقه‌ای حساس برای دو طرف اردنی و اسرائیلی که در همسایگی یکدیگر قرار دارند، حاصل شد.

 

همچنین رأی الیوم به نقل از منابع نزدیک به ارتش سوریه نوشت، طرف‌های دولتی شرایط لازم را مهیا کرده‌اند تا از امروز افراد مسلحی که حل و فصل اوضاعشان را رد کرده‌اند و تعدادشان به ۱۵۰۰ تن می‌رسد به همراه خانواده‌هایشان از شهر درعا به استان ادلب منتقل شوند.

 

به گفته منابع، هیئتی از نیروهای روسیه روز جمعه وارد شهر درعا شده و با رهبران این گروه‌ها دیدار کردند. این نیروها به افراد مسلح اطلاع دادند که یا حل و فصل اوضاعشان را قبول کنند یا متحمل پیامدهای آن شوند.

 

به گفته منابع، افراد مسلح شهر درعا و حومه غربی آن تا مرزهای استان قنیطره از این شهر خارج خواهند شد اما گروه‌های حومه شرقی در حال حاضر در شهر بصری الشام هستند و چه‌بسا یا به اوضاعشان رسیدگی شود یا به ادلب منتقل شوند.

 

اما یک مسؤول در وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ادعا کرد: آمریکا نمی‌تواند خبر دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در سوریه را تایید کند، درگیری‌ها در منطقه جنوب غرب سوریه ادامه دارند. دمشق و مسکو در حال بمباران منطقه هستند و وضعیت در آنجا همچنان تیره و تار است.

 

این در حالی است که یک مسؤول در مخالفان سوری اظهار داشت: خطوط مقدم نیروهای مخالفان سوری از هم گسیخته شده‌اند.

 

رسانه جنگ سوریه نیز پیشتر از ورود ارتش سوریه به شهرک الکرک در حومه شمال شرقی درعا از سمت شمال همزمان با درگیری‌هایی با گروه‌های مسلح مستقر در این منطقه خبر داده بود.

 

در این راستا صدها تن از ساکنان شهرک ابطع در ۲۰ کیلومتری شمال شهر درعا برای استقبال از یگان‌های ارتش سوریه که پس از تسلیم شدن شبه‌نظامیان و تحویل دادن سلاح‌ها و مهماتشان وارد این شهرک شده بودند، جهت تقدیر از نبرد آنها با گروه‌های تروریستی و پیروزی بر آنها، در میدان اصلی این شهرک جمع شدند.

 

این گروه‌های بزرگ پرچم‌های سوریه و تصاویر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در دست داشته و با سر دادن شعارهایی بر حمایت خود از نیروهای ارتش سوریه برای بازگرداندن امنیت و ثبات به تمام خاک سوریه تاکید کردند.

 

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز با اشاره به دستاوردهای سریع ارتش سوریه علیه شبه‌نظامیان در استان درعا گفت: ما در برابر تحول و پیروزی بسیار بزرگی در جنوب سوریه هستیم.

 

علاوه بر آن خبرگزاری رویترز گزارش داد، مخالفان سوریه دور جدید مذاکره با طرف روسیه را در زمینه توافق صلح در استان درعا امروز (شنبه) آغاز کردند.

 

پیشتر یک منبع رسمی اردنی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز وجود گزارش‌هایی از برقراری آتش‌بسی که منجر به آشتی در جنوب سوریه می‌شود را تایید کرده بود.

 

مذاکره کنندگان مخالفان سوریه تاکید کردند، مذاکرات با روسیه روز گذشته درباره سپردن بخش‌هایی از استان درعا در جنوب به دست نیروهای ارتش سوریه آغاز شد.

 

مذاکره کنندگان افزودند، کمیته‌ای به منظور مذاکره با طرف مقابل شامل شش عضو نظامی و غیرنظامی از سوی مخالفان برای انجام نشستی مقدماتی تشکیل شده است.

 

ابراهیم الجباوی، سخنگوی رسمی اتاق عملیات مرکزی که گروه‌های اصلی وابسته به ارتش سوریه در جنوب ایجاد کرده‌اند، گفت، این کمیته اولین نشست خود را با روس‌ها برگزار کرد و دور دوم نشست امروز ادامه می‌یابد.

ایسنا

ترامپ: بی‌صبرانه منتظر دیدار با پوتین هستم/ سی‌ان ان: ترامپ دنبال توافق با پوتین درباره سوریه است

به گزارش خبرگزاری تاس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد برای دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در شهر هلسینکی فنلاند لحظه شماری می‌کند.

ادامه

اردن, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, فنلاند

آمریکا درصدد تعیین حاکم نظامی برای استان های غرب عراق است

یک خبرگزاری عراقی روز سه شنبه گزارش داد آمریکا همزمان با مطرح بودن بحث احتمال ورود عراق به مرحله خلاء قانونی ناشی از تاخیر در تشکیل پارلمان و دولت جدید،درحال تلاش برای تعیین حاکمان نظامی برای استان های سنی نشین در غرب عراق است.   منابع سیاسی که نامشان ذکر نشده در گفتگو با خبرگزاری ... آمریکا درصدد تعیین حاکم نظامی برای استان های غرب عراق است

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق

سرنوشت نبرد قریب‌الوقوع در جنوب سوریه به‌نفع نظام یکسره می‌شود

کارشناسان نظامی تأکید می‌کنند راهبرد سوریه و روسیه در جنوب سوریه، تحکیم سیطره ارتش بر جاده بین‌المللی در سریع‌ترین زمان است که دمشق را به مرزهای اردن متصل می‌کند و دست شستن آمریکا از معارضان سوری، این نبرد را هر چه سریع‌تر به نفع نظام یکسره می‌‌کند.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, جهان, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا