مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

واشنگتن پست: سی آی ای بزرگترین شکست خود را در سوریه تجربه کرد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تحلیلی با افشاگری اقدامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) در عملیات محرمانه خود علیه نظام سوریه، نوشت که سی آی ای بزرگترین شکست خود را در سوریه تجربه کرد.

 
این روزنامه به تازگی در مطلبی ضمن اشاره به عملیات محرمانه سی آی ای در سوریه نوشت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، حمایت خود را از مخالفان میانه روی سوریه متوقف و تاکید کرد که این مخالفان سال ۲۰۱۵ تهدید کرده بودند که نظام اسد را سرنگون می کنند، اما این طرح عملا با مداخله نظامی مستقیم روسیه در همان سال ناکام ماند.

 
دیوید ایگناتیوس نویسنده واشنگتن پست پیشتر در این روزنامه نوشت: واشنگتن و همپیمانانش نتوانستند یک راه حل سیاسی دمکراتیک، میانه و دائمی به عنوان جایگزینی برای دولت سوریه، پیشنهاد دهند. همچنین چارلز لیستر کارشناس امور سوریه که به طور علنی از توقف جنگ محرمانه سی آی ای در سوریه، ابراز تاسف کرد، نوشت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ۴۵ هزار نیرو را در چارچوب عملیاتی علیه نظام سوریه در ژانویه (دی/بهمن) سال ۲۰۱۶ به کار گرفته بود.

 
پروفسور جاشوا لاندیس، استاد علوم سیاسی دانشگاه اوکلاهما آمریکا نیز در این باره می گوید: مخالفان میانه روی سوری که تحت حمایت سی آی ای و همپیمانانش بودند، تا ژانویه ۲۰۱۴ در کنار شبه نظامیان تروریست می جنگیدند که شش ماه بعد از این تاریخ و با اعلام خلافت ابوبکر البغدادی، گروه داعش نامیده شدند.

 
فابریس بالانش کارشناس امور سوریه هم ضمن تاکید بر این امر، اعلام کرد: مخالفان میانه رو از زمستان ۲۰۱۳-۲۰۱۴ نبرد با داعش را که قبل از این تاریخ همپیمان شان بودند، شروع کردند.

 
از زمان جدا شدن مخالفان میانه رو از داعش، اکثر این شورشیان مورد حمایت سی آی ای و همپیمانانش با شاخه گروه القاعده در سوریه یعنی جبهه النصره بیعت کردند.

 
روزنامه نیویورک تایمز نیز در اکتبر (مهر/آبان) گذشته در مطلبی نوشت: لیستر و سایر کارشناسان به صراحت اعلام کردند که اکثر قریب به اتفاق گروه های مخالف مورد حمایت آمریکا در حلب، در حمایت از تروریست های القاعده با نیروهای نظام سوریه در داخل شهر می جنگیدند و آنها را به طور گسترده بمباران می کردند.

 
در ادامه این تحلیل آمده است: چند عامل مبهم در عملیات سی آی ای وجود دارد. آمریکا می گوید، از سپتامبر (شهریور/مهر) ۲۰۰۱ با تروریسم می جنگند، اما به نظر می رسد که حمایت نزدیک به پنج سال از گروه هایی که در کنار القاعده می جنگند، مشکلی برای تصمیم گیران آمریکایی و همپیمانان غربی در این باره آن ایجاد نکرده است. این مسئله بسیار گیج کننده است.

 
پروفسور جاشوا لاندیس، استاد علوم سیاسی آمریکا در این باره تاکید کرد: آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۲ می دانست که سلاح هایی که از سوی سازمان سی آی ای از طریق ترکیه و اردن به سوریه ارسال می شد، به طور کامل به دست گروه های جهادی می رسد. نیویورک تایمز در اکتبر (مهر/آبان) ۲۰۱۲ این موضوع را فاش کرد.

 
واشنگتن پست نوشت: با توجه به آنچه بیان شد، شبکه ای که بیش از همه از هزاران تُن سلاح های ارسالی آمریکا بهره برد، جبهه النصره بود. این امر به همین منوال در استان ادلب ادامه یافت. این گروه پس از سیطره بر شهر اصلی استان ادلب، نام خود را از جبهه النصره به «هیات تحریر الشام» تغییر داد.

 
گرت پورتر روزنامه نگار و تحلیل گر آمریکایی به این اقدامات خطرناک واشنگتن در حمایت از تروریست ها در مقاله ای تحت عنوان «چگونه ایالت متحده آمریکا تروریست های سوریه را مسلح کرد؟» اشاره کرد و نوشت: سرازیر شدن گسترده سلاح با مدیریت سی آی ای و ورود ۲۰ هزار نیروی خارجی به ویژه از طریق ترکیه به سوریه، تا حدی زیادی طبیعت و ماهیت این جنگ را نشان داد. پورتر در این مقاله بر وجود شبکه گسترده ای که سی آی ای و همپیمانانش برای انتقال سلاح از بالکان و لیبی به سوریه ایجاد کرده بودند، تاکید کرد. نیز تصریح کرد که سعودی ۱۵ هزار موشک تاو آمریکایی را برای جنگ سوریه روانه این کشور کرد.

 
موشک های ضد تانک به شکل گسترده از سال ۲۰۱۴ وارد جنگ سوریه شد و به نظر می رسد خسارت هایی که نیروهای نظام سوریه در پی استفاده این سلاح ها متحمل شدند، عامل اصلی مداخله روسیه در پاییز سال ۲۰۱۵ در جنگ سوریه بود.

 
پورتر در ادامه مقاله خود نوشت: سلاح هایی که به وسیله سی آی ای و همپیمانانش به طور گسترده وارد جنگ سوریه شد، گروه تروریستی القاعده و همپیمانان نزدیکش را به قوی ترین گروه های مخالف بشار اسد تبدیل کرد. باید یادآوری کرد که جبهه النصره و داعش قبل از بهار سال ۲۰۱۳ و جدایی از هم در یک صف بودند.

 
در ادامه این تحلیل آمده است: واقعیت آن است که تروریست های داعشی عراق که اکثرا عراقی هستند از تابستان سال ۲۰۱۱ شکل گرفتند. شبه نظامیانی که در ژانویه (دی/بهمن) سال ۲۰۱۲ جبهه النصره نام گرفتند. مجله فارن پالسی درباره اختلافاتی که در آوریل(فروردین/اردیبهشت) میان تروریست ها به وجود آمد، نوشت: اغلب رهبران و نیروهای النصره در سوریه از محمد الجولانی رهبر خود تبعیت نکردند و ترجیح دادند با ابوبکر البغدادی بیعت کنند. از نزدیک ۲۰ هزار نفر، ۱۵ هزار با البغدادی بیعت کردند.

 
پالسی در ادامه نوشت: داعش پس از جدایی از جبهه النصره همه مراکز فرماندهی و انبار سلاح و تجهیزات الجبهه را در شمال سوریه اشغال کرد. به دیگر سخن، سرازیر شدن گسترده سلاح و تجهیزات جنگی با نظارت سی آی ای به سوریه، باعث قدرت گرفتن داعش از ژانویه (دی/بهمن) ۲۰۱۲ شد.

 
واقعیت آن است که دولت اسد با حمایت مردمی و همچنین مداخله قوی روسیه توانست با تروریست ها مقابله کند. استراتژیست های باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا این دو مورد را در جنگ علیه نظام سوریه پیش بینی نکرده بودند. قدرت های غربی که باید از پاییز سال ۲۰۰۱ با تروریسم جنگ می کردند، با شیطنت به کمک همپیمانان منطقه ای خود در حمایت از گروه های تروریستی و سرپوش گذاشتن اقداماتشان روی آوردند.

 
قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ و فاجعه انسانی که به وجود آورد، تا حد زیادی نتیجه سیاست های ناآگاهانه وکوتاه مدتی بود که سعودی ها حامی اول آن بودند.

 
روزنامه واشنگتن پست در پایان با توجه به پیامدهای فاجعه آمیز جنگ محرمانه که سی آی ای علیه نظام سوریه در ۲۰۱۴ به راه انداخت، این عملیات را یکی از بزرگترین شکست های محرمانه سی آی ای توصیف کرد و نوشت: بعید نیست که مورخان روزی این عملیات را بزرگترین شکست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بدانند.

ایرنا

«بسام الملک» از ائتلاف معارضان سوری: به‌حجم توطئه‌های آمریکا و غربی و منطقه‌ای آگاه شدم

محمد بسام الملک یکی از اعضای برجسته گروه معارض سوری از خروج خود از این ائتلاف و بازگشت به سوریه خبر داد.   به نقل از الیوم السابع، منابع سوری از ادامه شکاف میان ائتلاف معارضان سوری و بازگشت بسام الملک به دمشق خبر دادند.   این در حالی است که هیئت اقدام ملی دمکراتیک ... «بسام الملک» از ائتلاف معارضان سوری: به‌حجم توطئه‌های آمریکا و غربی و منطقه‌ای آگاه شدم

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه

گزارش روسیه در مورد روند پیشرفت ایجاد مناطق امن در سوریه

به گزارش  خبرگزاری «تاس»، روسیه روز چهارشنبه در جریان نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل، اعضای این شورا را در جریان روند پیشرفت تحقق طرح ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه قرار داده و در عین حال خواستار فعالتر شدن اقدامات بین المللی برای ارسال کمکهای انسان دوستانه برای مردم این مناطق شد.   “واسیلی ... گزارش روسیه در مورد روند پیشرفت ایجاد مناطق امن در سوریه

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه

حفظ داعش به‌بهانه ایران/ کسینجر؛ برای مهار ایران حفظ داعش ضروری است

به نقل از ایندیپندنت، «هنری کسینجر» در مقاله ای که برای«کاپ ایکس» CapX نوشته به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور این کشور، گفت نباید با نابود کردن داعش، زمینه را برای توسعه قدرت ایران در منطقه فراهم کرد؛ زیرا با سلطه تهران و نیروهای متحدش بر اراضی آزاد شده از چنگ داعش، یک «امپراتوری رادیکال ... حفظ داعش به‌بهانه ایران/ کسینجر؛ برای مهار ایران حفظ داعش ضروری است

ادامه

امریکا, تروریسم

ینی‌شفق؛ آمریکا وعده داد تا ۶ ماه آینده دولت کُردی در شمال سوریه تأسیس کند

روزنامه ترکیه ای ینی‌شفق از نشستی در استان الرقه سوریه خبر داد که در آن هیات آمریکایی به نیروهای کُرد سوری وعده داد تا ۶ ماه آینده دولت مستقلی برایشان در شمال سوریه ایجاد کند.   به نقل از «ینی شفق»، آمریکا در جریان نشست میان مقامات عالیرتبه وزارت دفاع و خارجه این کشور با ... ینی‌شفق؛ آمریکا وعده داد تا ۶ ماه آینده دولت کُردی در شمال سوریه تأسیس کند

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه