رییس‌جمهور ایرلند: سکوت درباره جنایات رخ‌داده در غزه، نشانه بحران اخلاقی جهان است

رییس‌جمهور ایرلند ضمن انتقاد از جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه تأکید کرد که سکوت درباره این جنایات، نشانه بحران اخلاقی جهان است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «مایکل هگیننز» رئیس‌جمهور ایرلند با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأکید بر توقف جنگ اسرائیل در نوار غزه و برقراری فوری آتش‌بس اعلام کرد که سکوت درباره ... رییس‌جمهور ایرلند: سکوت درباره جنایات رخ‌داده در غزه، نشانه بحران اخلاقی جهان است

ادامه

اسراییل, ایرلند, تحلیل, جهان, دیوان داوری لاهه, زنان, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل, کودکان

رئیس سازمان بهداشت جهانی: حمام خون در نوار غزه باید متوقف شود+فیلم

رئیس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به فروپاشی بخش درمان و پزشکی غزه در اثر تجاوزهای برنامه‌ریزی شده اسرائیل، بر ضرورت توقف جنایات تاکید و اضافه کرد: حمام خون باید در نوار غزه متوقف شود. به گزارش روز دوشنبه ایرنا ،«تدروس ادهانوم گبریسوس» در شبکه اجتماعی «ایکس» با تاکید بر «توقف حمام خون در غزه»، ... رئیس سازمان بهداشت جهانی: حمام خون در نوار غزه باید متوقف شود+فیلم

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, درمان, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل, فلسطین, گزارش

استرالیایی‌ها از ورود کشتی اسرائیلی به سیدنی جلوگیری کردند

معترضان مردمی در استرالیا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، از ورود کشتی اسرائیلی به «سیدنی» جلوگیری کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، معترضان مردمی در استرالیا در حمایت از فلسطین از پهلو گرفتن کشتی باری اسرائیل در بندر سیدنی جلوگیری کردند. «پدی گیبسون» (Paddy Gibson) فعال اتحادیه‌های کارگری ... استرالیایی‌ها از ورود کشتی اسرائیلی به سیدنی جلوگیری کردند

ادامه

استرالیا, اسراییل, جهان, خبر, فلسطین, فیلم, کارگری

تظاهرات گسترده مردم در لندن و نیویورک علیه اسرائیل + فیلم

منابع رسانه‌ای عصر شنبه از تظاهرات گسترده مردم در «لندن» پایتخت انگلیس در حمایت از فلسطین و علیه اسرائیل خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای عصر شنبه به وقت تهران از تظاهرات گسترده مردم انگلیس در حمایت از فلسطین و اعتراض علیه اسرائیل خبر دادند. به گزارش منابع خبری، تصاویر و فیلم‌های منتشر ... تظاهرات گسترده مردم در لندن و نیویورک علیه اسرائیل + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی, فلسطین, فیلم, نسل کشی

گاردین؛ اعلام وضعیت اضطراری در پرو درپی افزایش ابتلا به یک بیماری مرموز

کشور پرو درپی افزایش موارد ابتلا به یک بیماری نادر، وضعیت اضطراری اعلام کرد. به گزارش مهر به نقل از گاردین، به‌دنبال افزایش موارد ابتلا به بیماری نادر خودایمنی موسوم به «سندروم گیلن باره» در پرو، در این کشور وضعیت اضطراری اعلام شد. براساس گزارش‌ها در ماه‌های اخیر حدود ۲۰۰ مورد ابتلا به این بیماری ... گاردین؛ اعلام وضعیت اضطراری در پرو درپی افزایش ابتلا به یک بیماری مرموز

ادامه

آمریکای لاتین, پرو, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی

هشدار رئیس‌جمهوری آلمان درباره ناسیونالیستی کردن واکسن کرونا

اشتاین‌مایر می‌گوید دخالت دادن تمایلات ناسیونالیستی برای دسترسی به واکسن کرونا به اجحاف به کشورهای دیگر منجر می‌شود. سازمان بهداشت جهانی نیز پیشتر در این مورد هشدار داده و تاکید کرده این دسترسی باید فراملیتی باشد.

 

رئیس جمهوری آلمان یک‌شنبه ۲۵ اکتبر چهارم آبان، در مراسم گشایش اجلاس جهانی بهداشت که از طریق کنفرانس ویدئویی برگزار می‌شود و تا سه‌شنبه ادامه دارد، همه کشورهای جهان را فراخواند برای مقابله با همه‌گیری کرونا متحد عمل کنند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانک والتر اشتاین‌مایر تاکید کرد اگر کرونا در یک کشور مهار شود اما خارج از مرزهای آن به مبتلا کردن شهروندان ادامه دهد، همچنان قربانی خواهد گرفت و به رفاه عمومی لطمه می‌زند.

 

او افزود این فومول‌بندی که “وقتی هر کس به فکر خودش باشد، به همه فکر خواهد شد” نه تنها غیراخلاقی بلکه احمقانه است.

 

کرونا نه مرز می‌شناسد نه ملیت

 

اشتاین‌مایر به همین علت نسبت به تک‌روی ملی در مورد تولید و توزیع واکسن کرونا هشدار داد و گفت: «ویروس مرزی نمی‌شناسد و ملیت قربانی برایش هیچ اهمیتی ندارد.» او افزود اگر همه یک‌پارچه با پاندمی مقابله نکنند، کرونا در آینده از همه موانع عبور خواهد کرد.

 

رئیس‌جمهوری آلمان با این رویکرد برنامه موسوم به “کوواکس” Covax برای توزیع عادلانه واکسن کرونا، به خصوص میان کشورهای کمتر برخوردار جهان را ستود. این برنامه را سازمان بهداشت جهانی مدیریت می‌کند.

 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در چارچوب برنامه کوواکس تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی حدود دو میلیارد دوز واکسن کرونا را به طور عادلانه بین کشورهایی که عضو این ساز و کار شده‌اند توزیع می‌کند و اولویت خود را نیز کادر درمانی کشورها عنوان کرده است.

 

به گزارش آژانس خبری کاتولیکی KNA، رئیس جمهوری آلمان در آستانه اجلاس جهانی بهداشت، دخالت دادن تمایلات ناسیونالیستی برای دست یافتن به واکسن کرونا را نکوهش کرد.

 

او می‌گوید گرچه قابل فهم است که دولتی برای محافظت از شهروندان خود در صدد رزرو کردن مقدار زیادی واکسن باشد، اما با توجه به این که واکسن کرونا در مراحل ابتدایی به میزان زیادی تولید نخواهد شد این کار به زیان کشورهای دیگر تمام خواهد شد.

 

سود همگانی از توزیع عادلانه واکسن

 

به گفته‌اشتاین‌مایر تقریبا نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که امکان مادی پیش‌خرید یا رزرو واکسن را ندارند. او افزود دخالت دادن گرایش‌های ناسیونالیستی در مورد دست یافتن به واکسن کرونا به این منجر خواهد شد که کشورهای فقیرتر، که کمتر هم در معرض پاندمی نیستند، فقط برای بخش کوچکی از شهروندان خود قادر به تهیه واکسن می‌شود اما کشورهای ثروتمند به شکل غیرعادلانه‌ای برای تعداد بسیار بیشتر.

 

او این تصور را که به سرعت میلیاردها دوز واکسن تولید می‌شود که مردم را در مقابل ابتلا به کووید۱۹ مصون می‌کند توهم خواند و خاطر نشان کرد به همین دلیل مسئله مهم این است که آیا سیاست می‌تواند به شکل قانع‌کننده‌ای توضیح دهد که به نفع همه است اگر ابتدا تعداد کمی از شهروندان در همه کشورها واکسینه شوند تا فقط همه شهروندان برخی از کشورها.

 

چنین بحث‌هایی پیش از این نیز مطرح شده است. سازمان بهداشت جهانی بارها نسبت به دخالت دادن منافع و اغراض ناسیونالیستی در تلاش برای تولید یا دست‌یابی به واکسن کرونا هشدار داده است.

 

تدروس ادهانوم، رئیس این سازمان چندی پیش گفته بود به نفع همه ملت‌هاست که واکسن کرونا امری همگانی و فراملیتی باشد زیرا “اگر همه در امنیت نباشند، هیچ‌کس در امان نیست”.

 

ادهانوم ماه گذشته گفته بود ۱۷۲ کشور به برنامه تحت مدیریت سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن کرونا پیوسته‌اند. گرچه او هشدار داده بود که “ناسیونالیستی کردن” واکسن کرونا صرفا کمک به اشاعه آن است، تلاش‌های مستقل برخی کشورها در این زمینه جریان دارد.

حتی با وجود واکسن، راهی دراز و پُرفراز ونشیب تا ایمنی در پیش داریم

پرابیر پورکایاستها: در حالی که همه‌گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان ادامه دارد، به نظر می‌رسد که شماری از کشورهای دنیا از مبارزه با کووید-۱۹ دست کشیده‌اند، و اکنون منتظر آماده شدن واکسن برای متوقف کردن همه‌گیری هستند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اجتماعی, افریقای جنوبی, امارات, امریکا, جهان, چین, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, مکزیک, هندوستان

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: توسل به گزینه ایمنی جمعی برای مقابله با کرونا، غیر اخلاقی است

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، توسل به گزینه ایمنی جمعی برای مقابله با کرونا را غیر اخلاقی، مغایر با علم و غیرقابل تصور دانست.

ادامه

اجتماعی, امریکا, انگلستان, جهان, سازمان بهداشت جهانی, سوئیس