تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

نشنال اینترست: “میلیون‌ها آمریکایی” در درگیری با روسیه می‌میرند

نشنال اینترست در مقاله ای اذعان کرد: روسیه تنها قدرت هسته ای است که قادر به کشتن ده‌ها میلیون آمریکایی در مدت زمان کوتاه است.

 

به گزارش اسپوتنیک، گرگ لاوسون تحلیلگر ویکی‌سترات، در مقاله‌ای برای نشریه نشنال اینترست نوشت: واشنگتن در صورت رویارویی مستقیم با مسکو بر سر اوضاع در جنوب شرقی اوکراین با یک “شکست بزرگ استراتژیک” روبرو خواهد شد.

 

به نظر وی، اشتباه یا تفسیر نادرست از اهداف ایالات متحده و روسیه می‌تواند منجر به فاجعه شود.

 

لاوسون گفت: روسیه یک قدرت هسته‌ای بزرگ است. اکنون این تنها قدرت هسته‌ای است که قادر به کشتن ده‌ها میلیون آمریکایی در مدت زمان کوتاه است. این محقق می‌شود … این اغراق نیست.

 

نویسنده مقاله معتقد است که ایالات متحده وقتی “برای کشور حیاتی است” می‌تواند با روسیه رویارویی علنی کند.

 

با این حال، به گفته این تحلیلگر، وضعیت در جنوب شرقی اوکراین این شرط را برآورده نمی‌کند. علاوه بر این، درگیری با مسکو می‌تواند واشنگتن و متحدانش را “در برابر پکن” آسیب پذیر کند.

 

نویسنده می‌گوید: با وارد شدن به رویارویی با روسیه بر سر اوکراین، در برابر تجاوزات چین آسیب‌پذیر می‌شویم. غوطه‌وری در اروپا فرصتی عالی برای استفاده از حواس پرتی ما به چین می‌دهد.

 

لاوسون همچنین حفظ مسئله عضویت اوکراین در ناتو را یک اشتباه استراتژیک می‌داند، زیرا به گفته وی، این مسئله مشکلات زیادی را در روابط غرب و روسیه ایجاد کرده است.

 

پیش از این، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، گفته بود که در گفتگو با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، درباره وخیم شدن اوضاع در شرق این کشور بحث کرده و گفته است که ناتو تنها راه پایان دادن به درگیری در دونباس است.

 

وی ابراز عقیده کرد که تسلیم برنامه اقدام در مورد عضویت در اتحاد به اوکراین “یک نشانه واقعی برای روسیه خواهد بود”.

 

زلنسکی همچنین در مورد “کشش” نیروهای روسی به مرزهای اوکراین و افزایش آمادگی آن‌ها برای اقدامات تهاجمی به استولتنبرگ اطلاع داد.

 

رهبر اوکراین از اعضای ناتو خواست تا به مسائل امنیتی دریای سیاه توجه بیشتری نشان دهند و حضور نظامی خود را در منطقه دریای سیاه تقویت کنند.

چین، جدایی‌طلبان تایوان را به اقدام نظامی تهدید کرد

سخنگوی دفتر امور تایوان در چین درخصوص پاسخ عملی به تحریکات آمریکا و تایوان هشدار داد و یک روزنامه رسمی چین نیز از احتمال پرواز جنگنده‌های چین بر فراز آسمان تایوان خبر داد.

ادامه

امریکا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

حمایت روزنامه «نیویورک تایمز» از چین در برابر خودشیفتگی‌های استراتژیکی آمریکا

یک ستون نویس مشهور آمریکایی به نام «توماس فریدمن» اخیرا مقاله ای در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر کرده که بحث های داغی به راه انداخته است.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, سوریه, شرق آسیا, عراق, لیبی, مقاله

نگرانی از جنگ با روسیه وزرای دفاع و امورخارجۀ آمریکا را راهی بروکسل می‌کند

وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا برای گفتگو با متحدان این کشور در ناتو دربارۀ ایران، افغانستان و اوکراین عازم بروکسل می‌شوند. سفر وزرای دفاع و امور خارجۀ آمریکا همزمان است با افزایش تنش‌ها در مرزهای شرقی اوکراین و تقویت قوای نظامی روسیه در این مرزها.  

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, امریکا, اوکراین, ایران, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو