تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

نخست وزیر سابق سوئد؛ مقابله با ویروس کرونا برای آمریکا مهم نیست و آن‌ها نبرد با چین را مهم‌تر می‌دانند

نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب محافظه‌کار-لیبرال سوئد بار دیگر تاکید کرد جهان برای مقابله با بحران ویروس کرونا باید “تلاش‌ها را جهانی‌” کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، با توجه به اینکه بیشتر نقاط جهان به علت شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌هایی مواجه شده است، بحث‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا مرزهای بسته، محدودیت‌های مسافرتی و خوداتکایی پایانی بر جهانی‌سازی می‌شود.

 

کارل بیلت، نخست‌وزیر سابق سوئد و رهبر حزب محافظه‌کار-لیبرال “میانه‌رو” معتقد است جهان باید “تلاش‌ها را جهانی‌سازی کند” تا جلوی بحران ویروس کرونا را بگیرد.

 

او در مصاحبه با شبکه ملی سوئد (SVT) تاکید کرد که از دیدگاه او اعتباری برای گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه کروناویروس از آزمایشگاهی در چین سرچشمه گرفته است، وجود ندارد. این ادعاها از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح می‌شود. با این حال او نگران است که بحران کووید-۱۹ کشمکش قدرت میان آمریکا و چین را تشدید کند.

 

به گفته کارل بیلت، نزاع ملی راه‌ چاره نیست اما جهانی‌سازی چرا. نخست‌وزیر پیشین سوئد با اشاره به روابط تیره آمریکا و چین افزود: این کشمکش قدرت درباره اینکه چه کسی نفر اول در جهان است،‌۳۰ تا ۴۰ سال است که ادامه دارد و واضح است که آن‌ها قصد دارند آن را شدت بخشند.

 

بیلت افزود: در حال حاضر ما در یک بحران جهانی به سر می‌بریم که نیازمند یک بسیج قدرت جهانی است. ما یک ویروس جهانی‌شده داریم و به اعتقاد من، ما باید تلاش‌هایمان را برای مبارزه با این ویروس جهانی کنیم. با این حال به نظر می‌رسد اهمیت مقابله با این ویروس برای آمریکا چندان نیست و آن‌ها نبرد با چین را مهم‌تر می‌دانند.

 

او مدعی شد، اینکه اوایل امسال اتحادیه اروپا مرزهایش را برای جلوگیری از گسترش این ویروس بست اقدام “ناخوشایندی” بود. به گفته او، هیچ کشوری نمی‌تواند به خودی خود با آن مقابله کند و بازگشایی مرزها ضروری است.

 

این اولین بار نیست که نخست‌وزیر پیشین سوئد بر استفاده از جهانی‌سازی برای شکست دادن بحران کرونا اشاره می‌کند. او ماه آوریل هم در مصاحبه‌ای گفت، کووید-۱۹ بحران است که برای اولین بار نشان داد آمریکا دیگر در آن یک رهبر جهانی نیست و جهان به عدم اتحاد رسیده و شورای امنیت سازمان ملل متحد فلج شده است.

گلوبال ریسرچ: ترامپ به‌دنبال تشدید درگیری با چین به‌روش‌های مختلف است

هرچند که تنش‌های آمریکا و چین به دوران قبل از کرونا باز می‌گردد، اما آمریکا با مقصر دانستن چین به عنوان منشأ اصلی ویروس کرونا و به کار بردن دیگر تاکتیک‌ها به دنبال افزایش تنش‌ بیشتر با این کشور است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سوریه, کره شمالی, کوبا, مقاله, ونزوئلا

سوخوی روسی هواپیمای آمریکایی را بر فراز مدیترانه رهگیری کرد

نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که یک سوخوی ۳۵ روسیه در اقدامی «ناامن» بر فراز دریایی مدیترانه یک هواپیمایی آمریکایی را رهگیری کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا

ماکرون از سازمان بهداشت جهانی در مقابل انتقادات ترامپ حمایت کرد

رئیس جمهوری فرانسه یک روز پس از آنکه همتای آمریکایی‌اش از سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد، حمایت کامل خود از این سازمان بین‌المللی را در تماسی تلفنی با رئیس این سازمان ابراز کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, فرانسه

«نیزاویسیمایا گازیتا»؛ آیا روسیه قصد استقرار زیردریایی اتمی در کوبا را دارد؟

در آستانه سفر فرمانده کل ناوگان دریایی روسیه به کوبا، کارشناسان امکان استقرار کشتی‌ها و زیردریایی‌های مدرن روسی در بنادر در حال تجدید ساختار کوبا را بعید نمی‌دانند که این مسئله کابوسی برای نیروی دریایی آمریکا خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, کوبا, گزارش