راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

مردم در محاصره گرانی/ یک شهروند: ایران به دست دلالان افتاده است

طی هفته‌های اخیر، صعود تنها مختص به آمار مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید۱۹ نبود بلکه شاهد رشد روزانه قیمت بسیاری از اقلام خصوصا در بخش موادغذایی و کالاهای اساسی بوده‌ایم.

 

بیشترین میزان افزایش قیمت، دامن محصولات پروتئینی را گرفته و منجر به گران شدن بیش از ۱۰ هزار تومانی طیور، افزایش کم سابقه قیمت تخم مرغ و افزایش چند باره قیمت شیر و محصولات لبنی شده است. کالاهایی که اکنون در جایی از قیمت قرار گرفته که دست هر شهروندی به آن نخواهد رسید.

 

رضا همتی یکی از عرضه کننده های مواد پروتئینی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به افزایش روزانه ۲ تا ۲۳۰۰ تومانی قیمت مرغ، می‌گوید: در یک ماه گذشته قیمت گوشت قرمز ۱۰ درصد و قیمت ماهی حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه بازار رو به صعود و قدرت خرید مردم رو به افول است، خاطر نشان می‌کند: قاعدتا مسئولان باید پیگیر علت افزایش قیمت‌ها بوده و راهکاری برای مهار آن اجرا کنند؛ اگرنه کاسب هم از گرانی سود نمی‌برد؛ امروز همه می‌دانیم که تامین مایحتاج ضروری برای اکثر مردم سخت شده است.

 

این کاسب شیرازی با بیان اینکه گفته می‌شود یکی از علت های افزایش قیمت مرغ، کمبود و گرانی غذای طیور است، می‌افزاید: شنیده ها حاکی از آن است که واردات سویا و یکی از دانه خوراکی مربوط به مرغ که از آرژانتین‌ تهیه می شود یا موجود نیست یا اینکه گمرک آزاد نمی‌کند.

 

سمیر صبوری، یکی دیگر از عرضه کنندگان خُرد محصولات پروتئینی در شیراز است و می‌گوید: ایران یک کشور فعال در زمینه کشاورزی و خصوصا غلات محسوب می‌شود؛ چرا چنین کشوری باید برای تولید و تامین غذای طیور مشکل داشته باشد؟

 

این کاسب جوان شیرازی با بیان اینکه در بازار شیراز، مرغ وارداتی تنها محدود به تولیدات بعضی از استان‌های همجوار است و واردات مرغ خارجی سالهاست که انجام نمی‌شود، می‌افزاید: ما نه تنها واردات مرغ نداریم بلکه بخشی از تولیدات کشور و همین استان فارس هم به سایر استان‌ها و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس صادر می‌شود.

 

صبوری می‌گوید: شخصا نمی‌توانم قبول کنم یک مرغداری که صفر تا صد پرورش مرغ در اختیار خودش است و یارانه و وام یارانه‌ای هم از دولت دریافت می‌کند، چرا باید تولیداتش را گران کند، آنهم تا این اندازه.

 

علی صادقی یکی از فروشندگان میوه و تره بار در شیراز هم در گفت و گو با ایسنا، می‌گوید: وقتی که قیمت میوه و سبزیجات بعضا تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده، من که نمی‌توانم کالا را زیر قیمت عرضه کنم.

 

صادقی ادامه می‌دهد: این روزها که مردم برای تقویت سیستم ایمنی بدنشان باید به میوه بیشتری دسترسی داشته باشند، افزایش قیمت‌ها باعث شده که میزان خرید مردم هم کاهش داشته باشد.

 

این کاسب شیرازی با بیان اینکه در بخشی از جامعه، افزایش قیمت تاثیری ندارد و حتی از حجم خرید هم کم نمی‌کند، می‌افزاید: برای اکثر مردم، افزایش قیمت‌ها باعث کاهش خرید و برای برخی هم حتی باعث نخریدن و حذف میوه و سبزیجات شده است.

 

صادقی با یادآوری اینکه در بعضی از اقلام خصوصا میوه و محصولاتی که خوردن آنها توصیه شده، افزایش ۱۰۰ درصدی هم طی ۸ ماه گذشته اتفاق افتاده است، می‌گوید: من که نمی‌دانم چرا باید همه چیز به یکباره گران بشود، من یک کاسبم، جنسم را با هر قیمتی بخرم، طبق تعرفه مبلغی را اضافه می‌کنم و میفروشم، اما در میزان درآمد من هم اثر گرانی حس می‌شود.

 

او می‌افزاید: باغداران می گویند دستمزد کارگران، قیمت سم و کود و… افزایش داشته ما هم مجبوریم که قیمت میوه هایمان را افزایش دهیم، اما دلال از ما گران نمی‌خرد، قیمتی که ما به آنها می فروشیم با قیمت بازار بسیار متفاوت است.

 

صادقی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، می‌گوید: در گذشته مشتری های ما به راحتی هر چیزی که می خواستند را می خریدند اما اکنون در خرید همان اجناس ضروری نیز مانده‌اند.

 

این کاسب شیرازی اضافه می‌کند: به عنوان یک فروشنده به مردم می گویم اگر قیمت میوه و تره بار افزایش داشت، بهترین راه نخریدن است چراکه این اقلام به سرعت خراب می شوند، آنگاه روند کاهش قیمت به سرعت اتفاق می‌افتد.

 

سعید اکبری از عرضه کنندگان مواد غذایی در شیراز نیز از افزایش قیمت ۴۰ درصدی لبنیات و مواد شوینده، ۱۵ درصدی حبوبات، ۷۰ درصدی قیمت برنج، روغن و سایر اجناس خود گفت.

 

اکبری با اشاره به اینکه قیمت برنج سال گذشته کیلویی ۱۰ هزار تومان بوده و امسال به ۳۰ هزار تومان نیز رسیده است، می‌افزاید: مابقی اجناس ما نیز به همین روال افزایش و قدرت خرید مردم‌ کاهش داشته است.

 

این فروشنده مواد غذایی ادامه می‌دهد: در گذشته قیمت برنج خارجی از برنج محلی کمتر بود و مردم می توانستند این برنج ها را جایگزین‌ برنج محلی کنند، اما اکنون قیمت آنها نیز افزایش داشته و مردم توان خرید این برنج ها را نیز ندارند.

 

اکبری خاطرنشان می‌کند: قبلا قیمت یک بسته ۱۲ عددی پوشک نوزاد ۲۵ تومان بود که  با تخفیف ۲۱ هزار تومان فروش می رفت، اما اکنون قیمت آن به ۵۱ هزار تومان رسیده است.

 

این کاسب شیرازی هم که از افزایش شدید قیمت‌ها ابراز تاسف می‌کند، می‌افزاید: متاسفانه این روزها اکثر آدمها به فکر منفعت خودشان هستند، این موضوع شخص عادی و مسئول هم ندارد، انگار آنچه برای کسی مهم نیست، وضع اقتصادی مردم است و بس.

 

این شهروند شیرازی با بیان اینکه کشور ما به دست دلالان افتاده است، گفت: کارخانه داران و عرضه کنندگان کلان مواد غذایی برای گران کردن اجناس خود یا آنها را وارد بازار نمی کنند یا به بازار سیاه می‌فروشند.

 

دیگر کاسبان شیرازی هم در گفت و گو با ایسنا، کاهش قدرت خرید مردم را بزرگترین موضوع نگران کننده این روزها می‌دانند و مدعی هستند که تداوم این شرایط حتی منجر به نابودی کسبه خُرد خواهد شد.

 

کسبه می‌گویند، دچار سردرگمی شده‌اند، اگر کالایی را فروختند باید با قیمتی بسیار بالاتر آن را تامین کنند و اگر نفروشند، توان تامین هزینه‌های جاری را ندارند؛ از سویی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میزان فروش و در نتیجه سود آنها بسیار کاهش داشته است به طوریکه، به شدت با مشکل تامین هزینه‌ها مواجه‌اند.

 

برخی از کسبه می‌گویند که اداراتی نظیر بیمه و دارایی، ملاک کارشان گذشته فعالیت‌های اقتصادی آنهاست و به همین دلیل میزان هزینه‌های نظیر عوارض، دارایی، برق، آب و… با رشد مواجه شده و این هم بار مشکلاتشان را افزایش داده است.

چگونه مذاکراتی با آمریکا، به ‌منظور رفع تحریم‌ها، در چارچوب منافع ملی میهن ماست؟

نتیجهٔ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و نحوهٔ عملکرد دونالد ترامپ و اطرافیانش تا کنون نشانگر واقعیت‌هایی مشخص در صحنه سیاسی این کشور است.

ادامه

اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, ایران, سیاسی, نئولیبرالیسم

راغفر ؛ اصلی‌ترین علت شکاف طبقاتی و فروپاشی بخش تولید سیاست‌های نئولیبرالیستی سه دهه گذشته است

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در همین چند وقتی که مجلس جدید شروع به کار کرده شاهد اتخاذ تصمیمات متعددی در جهت رشد سوداگری، سفته‌بازی، صادرات مواد خام و رشد نابرابری‌ها بودیم و تصمیمات متعددی در این زمینه‌ها گرفته شده است که فقط حافظ منافع سوداگران و سفته‌بازان در کشور است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحریم, تحلیل

واریز ۲۷ هزار میلیارد تومان به “حساب خاص” رئیس جمهور

محمد حسینی با بیان اینکه تنها در سال ۹۸ بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس جمهور از فروش فرآورده‌های نفتی واریز شده است، گفت: یک خزانه سوم با نظر رئیس جمهور در وزارت نفت ایجاد شده که صرفاً به “حساب خاص” بر اساس دستور مستقیم رئیس جمهور اختصاص دارد.  

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر