افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

لبنان؛ اهمیت شبکه‌های اجتماعی در مطالبات مردمی

شبکه های اجتماعی در لبنان نقش مهمی در تحولات این کشور دارند و به ویژه طی ماه‌های گذشته مردم و بیشتر فعالان مدنی این کشور اخبار مربوط به اعتراضات، تظاهرات و دستاوردهای مطالبات مردمی را از طریق این شبکه ها دریافت می‌کنند.

 

لبنان در تقاطع ۲ قاره مهم آسیا و اروپا قرار دارد و دارای سواحل طولانی با دریای مدیترانه است و همواره به عنوان پلی برای انتقال تمدن ها و فرهنگ ها به نقاط دور دست عمل کرده است.

 

لبنان موثرترین کشور در میان کشورهای عربی و دارای تاریخ طولانی و باستانی است. عضو اتحادیه عرب و سازمان جهانی تجارت است. پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی ، لبنان بین سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۳ میلادی تحت قیمومیت فرانسه بود و از آن سال تاکنون دارای نظام سیاسی طایفه ای، دموکراسی توافقی و دارای یک پارلمان،احزاب قانونی و رسانه های فعال بوده و هست.

 

رسانه های لبنان در منطقه ی خاورمیانه بخش مهمی از نیاز خواندن و مطالعه، دیداری و شنیداری مردم منطقه عرب زبان را تامین می کند. انتشارات ،روزنامه ها و نشریات مکتوب این کشور جزو پر مخاطب ترین رسانه ها در دنیای عرب زبان هستند.

 

کاربرد اینترنت در لبنان در دهه های گذشته با سیر صعودی همراه بوده و بیشتر کاربران آن جوانان، تحصیل کردگان و روزنامه نگاران هستند.

 

شبکه های اجتماعی نقش بالایی در تحولات داخلی لبنان به ویژه جنبش اعتراضی این کشور از ۲۵ مهر تاکنون داشته اند.

 

بیشتر فعالان این جنبش و بیشتر مخاطبان آن، اخبار تظاهرات و پیشرفت های جنبش و حوادث و درگیری های آن را از طریق این شبکه ها ارسال و دریافت می کنند. ظرف سال های گذشته شبکه های اجتماعی در لبنان رشد قابل توجهی داشته است.

 

مشهورترین و تاثیر گذارترین شبکه هایی که مورد استفاده مردم به ویژه جوانان و مقام های سیاسی و حزبی لبنان است، توییتر، واتساپ، تلگرام، فیس بوک و یوتیوب است که بدون فیلتر در دسترس آنان قرار دارد.

 

هر روز تعداد کاربران این شبکه ها افزایش می یابد و استفاده از آن ها توسط شهروندان لبنان شکل جدیدی به روابط انسانی در این کشور داده و زمینه ی تبادل اخبار، افکار و آگاهی بخشی در زمینه های اقتصادی و سیاسی را فراهم کرده است.

 

شبکه های اجتماعی در لبنان در مسائل اقتصادی در رفتار و تصمیم فعالان اقتصادی تاثیر می گذارد. بیشتر شرکت ها برای تبلیغ و بازاریابی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

 

از نظر جوانان و معترضان لبنان، این شبکه ها وسیله ای برای “تغییر و تحول” و پیش بردن جنبش اعتراضی و رسیدن به اهداف آن به شمار می روند.

 

آنان به نقش شبکه های اجتماعی در سقوط دیکتاتورهای جهان عرب اذعان می کنند و این شبکه ها را وسیله ای موثر برای رسوایی و آشکار ساختن فساد مقام های سیاسی و حزبی لبنان واقدام علیه آنان قلمداد می کنند.

 

جوانان لبنان در شبکه های اجتماعی بخصوص توییتر و واتساپ به طرز شگفت انگیزی نظام طایفه ای و مقام های حکومتی را غافلگیر کرده اند.

 

این جوانان، مطرح شدن شایعاتی مبنی بر این که آنان نسلی بیهوده هستند که به امور کوچک می پردازند، از بین برده اند.

 

شبکه های اجتماعی شعارهای جوانان مانند «لبنان ینتفض یا لبنان ینتهض، بپا می خیزد »، «همه یعنی همه»، «تاوان نخواهیم داد» و «ملت سقوط نظام را می خواهد » در میدان ها و خیابان های اصلی و فرعی به همه منتقل کردند. معنای شعار «همه یعنی همه » محکوم کردن عملکرد و فساد چهل سال گذشته ی همه حاکمان و مقام ها و احزاب و گروههای سیاسی لبنان بدون استثناء است و معنای شعار « تاوان نخواهیم داد» این است که مردم لبنان دیگر حاضر نیستند تاوان فساد، سوء مدیریت دولت های طایفه ای، پیامدهای تشکیل نشدن دولت جدید و عواقب بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بپردازند.

 

جنبش اعتراضی لبنان ظرف ۹۷ روز گذشته به طور آشکار بر همه ی شهروندان و ساکنان این کشور از جمله فلسطینی ها، سوری ها و آفریقایی ها تاثیر گذاشته و جوانان جنبش خود را از شبکه های اجتماعی آغاز کردند.

 

این شبکه ها البته موجب شدند دامنه اعتراض بتدریج گسترش یابد و فعالیت از فضای مسالمت آمیز در ۹۰ روز نخست به فضای تنش و درگیری در میدان های الشهداء ، ریاض الصلح و النجمه بیروت در هفت روز گذشته منتقل شود.

 

در این درگیری ها که ظرف یک هفته در میادین یاد شده میان جوانان معترض و نظامیان رخ داد حدود ۷۰۰ تن از دوطرف از جمله شماری از اصحاب رسانه، زخمی شدند.

عبدالمهدی: رایزنی‌ها برای خروج نظامیان امریکا از عراق آغاز شده است

“عادل عبدالمهدی” رییس دولت پیشبرد امور در عراق شامگاه سه‌شنبه در خصوص خروج نظامیان خارجی از جمله آمریکایی‌ها از این کشور اعلام کرد: پارلمان خروج نظامیان خارجی را تصویب کرد و برای اجرای این طرح، رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق

نشست وزیران خارجه اروپا برای بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین

منابع آگاه از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای به بررسی موضوع به رسمیت شناختن دولت فلسطین در بروکسل خبر دادند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, لوکزامبورک

الوطن سوریه: ریاض دست خود را به سوی دمشق دراز کرده است

یک روزنامه چاپ سوریه از حضور بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جشن ریاست عربستان بر نشست آتی گروه ۲۰ و استقبال گرم مسؤولان ریاض از او خبر داد.

ادامه

امارات, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عربستان سعودی