تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

عمران خان: همکاری پاکستان با آمریکا در ایجاد طالبان برای جهاد علیه اتحاد شوروی

نخست‌وزیر پاکستان گفته این کشور نباید به جنگ به رهبری آمریکا علیه ترور می‌پیوست. این مقام می‌گوید ۷۰ هزار پاکستانی تابحال در جنگ علیه ترور کشته شده‌اند و کشورش صدها میلیارد ضرر اقتصادی کرده است.

 

به نقل از نشریه پاکستان‌تایمز، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در گفتگو با ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، وضعیت کنونی روابط آمریکا و پاکستان، امور منطقه کشمیر، رابطه پاکستان با هند و افغانستان را به بحث گذاشته است.

 

او در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا که گفته بود پاکستان “خطرناک‌ترین” کشوری است که با آن سر و کار داشته، اظهار داشت: “فکر کنم جیمز ماتیس به خوبی به این موضوع پی نبرده که چرا پاکستان رادیکالیزه شده است”.

 

او گفته است: “در دهه ۱۹۸۰، وقتی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان یورش برد، پاکستان -با کمک آمریکا- مقاومتی علیه شوروی سازمان داد و این مقاومت، “توسط سازمان اطلاعات نظامی پاکستان -آی‌اس‌آی- ترتیب داده شده بود که شبه‌نظامیانی که از سراسر کشورهای مسلمان برای جهاد علیه اتحاد جماهیر شوروی آمده بودند را آموزش می‌داد”.

 

او اینطور ادامه می‌دهد: “ما گروه‌های شبه نظامی را ایجاد کردیم تا با شوروی بجنگند، جهادی‌ها در آن زمان قهرمان تلقی می‌شدند. در سال ۱۹۸۹، شوروی‌ افغانستان را ترک می‌کند، آمریکا افغانستان را ترک می‌کند و ما می‌مانیم و این گروه‌ها؛ سپس یازده سپتامبر فرا رسید و پاکستان مجددا در جنگ با ترور به آمریکا پیوست و حال، از ما خواسته می‌شود تا این گروه‌ها را به عنوان تروریست دستگیر کنیم. این باور می‌رفت که آن‌ها در مبارزه با اشغال‌گری خارجی، جهاد می‌کنند اما با ورود آمریکا به افغانستان، این موضوع تروریسم عنوان می‌شود”.

 

عمران خان با اشاره به اینکه کشورش بایست در این مناقشه بی‌طرف می‌ماند، می‌گوید: “پاکستان در این موضوع شکستی سنگین خورد و با پیوستن به آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر، یکی از بزرگترین خطاها را مرتکب شد”.

 

این مقام پاکستان با اشاره به کشته شدن ۷۰ هزار نفر در خشونت‌های بعد از آن موعد و ضرر بزرگ اقصادی وارده به این کشور می‌گوید: “فکر می‌کنم دولت پاکستان نباید قول چیزی که از پسش بر نمی‌آمد را می‌داد”.

 

درخصوص اتهام انجام حملات در افغانستان توسط شورشیانی که از پاکستان به این کشور می‌روند، عمران خان می‌گوید حدود ۲.۷ میلیون پناهجوی افغان در پاکستان حضور دارند و مرزی واقعی در “منطقه قبیله‌ای” با افغانستان وجود ندارد. او می‌گوید: “از کجا بدانیم چه کسی ورود و خروج می‌کند؟”. عمران خان می‌گوید: “نمی‌توان از پاکستان انتظار آن را داشت که با وجود زندگی خیل عظیمی از پناهجویان، مرز را به طور کامل مسدود کند”.

 

او در همین باره می‌افزاید: “فکر نمی‌کنم این مربوط به پاکستان باشد، این آمریکا است که نتوانسته در افغانستان موفق شود، چون به طور ساده یک تاریخ پشت این موضوع است، این امر هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد”.

 

نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به سوالی درخصوص بازگردانی صلح به افغانستان، تاکید کرده که راه حلی نظامی برای این امر وجود ندارد.

 

به گفته او، گفتگو تنها راه بازگردانی صلح به این کشور جنگ‌زده است. او توقف مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان در آستانه به امضا رسیدن را تاسف‌آور خوانده است.

 

او در ادامه از حمایت همیشگی پاکستان از تلاش‌ها برای صلح در افغانستان صحبت کرده و گفته است که تلاش خواهد کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را درخصوص ادامه مذاکرات با طالبان متقاعد سازد.

 

او در پاسخ به سوالی دیگر، گفته است هر تلاش دولت او در راستای صلح، حمایت کامل نیروهای مسلح کشورش را نیز با خود دارد زیرا رهبران نظامی و غیر نظامی، درخصوص پیشبرد امور با هم در یک راستا هستند.

 

بحران کشمیر

 

نخست‌وزیر پاکستان خواستار آن شده که جامعه بین‌الملل، از هند بخواهد تمهیدات امنیتی در کشمیر را لغو کند. مردم کشمیر پنجاه روز اخیر را تحت سخت‌گیری‌های دولت هند بر سر رفت‌وآمد آن‌ها گذارنده‌اند.

 

عمران خان درخصوص اقدام هند در الحاق کشمیر، می‌گوید همانطور که در لایحه‌های شورای امنیت سازمان ملل درج شده، کشمیر منطقه‌ای مورد مناقشه بین پاکستان و هند است.

 

عمران خان می‌گوید جامعه بین‌الملل در مناقشه دیرپای جامو و کشمیر، باید نقشی درخور ایفا کند. این مقام معتقد است هند و پاکستان دو کشور هسته‌ای هستند و هر گونه منازعه میان آن‌ها می‌تواند تاثیری منفی حتی بر ورای این منطقه بگذارد. او خواستار مداخله جهانی جهت حل موضوع شده است.

 

طبق گفته‌های عمران خان، حزب حاکم هند، “برتری نژادی هندوها” را دستور کار خود قرار داده است.

 

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید پس از روی کار آمدن، بلافاصله دست همکاری جهت حل مشکلات به سوی هند دراز کرد و خواستار گفتگو شد اما پاسخ خوبی از حاکمان در دهلی نو دریافت نکرد.

 

او همچنین اظهار داشته پاکستان و هند بر سر اموری مانند فقر و تغییرات اقلیم مشترک‌اند؛ عمران خان از هند خواسته تا روابط‌شان را براساس منافع مشترک دوباره تنظیم نماید.

 

او خاطرنشان کرده که پاکستان اجازه فعالیت هیچ گروه تروریستی در خاکش را نخواهد داد.

 

وی همچنین در سخنانی در اندیشکده شورای روابط خارجی باره اقدامات تروریستی در مرز پاکستان- افغانستان که به خط دوراند معروف است گفت: خط دوراند توسط انگلیس ایجاد شد اما در واقع مرز نیست ما میزبان ۲/۷ میلیون آواره افغان در پاکستان هستیم. اردوگاه ۵۰۰ هزار آواره را داریم چطور باید بفهمیم که چه کسی می آید و چه کسی می رود. خط دوراند خطی است که توسط انگلیس تعیین شد اما در واقع مرزی وجود ندارد.

 

این اظهارات تنها چند روز پس از آنکه وزارت خارجه پاکستان ادعای افغانستان را درباره به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی مرز افغانستان- پاکستان رد کرد، ایراد شده‌اند. پاکستان این ادعا را غیرمسئولانه و بدون پشتوانه خوانده است.

ایسنا

انتقاد عفو بین‌الملل از «بی‌اعتنایی تکان‌دهنده» آمریکا به‌جان غیرنظامیان در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به کشته شدن ۳۰ غیرنظامی در ولایت ننگرهار در حمله هوایی آمریکا اظهار داشت که این حمله نشان‌دهنده بی‌اعتنایی تکان‌دهنده نیروهای آمریکایی به جان غیرنظامیان افغان است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر