خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

علی‌رغم مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست، دولت آب خزر را به‌استان سمنان، زادگاه روحانی منتقل می‌کند

نماینده سمنان از موافقت دولت با انتقال آب دریای خزر به سمنان خبر داد. نمایندگان استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان ولی با انتقال آب خزر به “استان زداگاه رئیس جمهور” مخالفت کرده‌ و آن را “غیرمسئولانه” دانسته‌اند.

 

احمد همتی، نماینده سمنان روز پنجشنبه ۶ دی، (۲۷ دسامبر) در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که برای برطرف کردن مشکل کم‌آبی استان سمنان قرار است طرح انتقال آب خزر اجرایی شود.

 

نماینده سمنان در این ارتباط از موافقت دولت حسن روحانی با انتقال آب خزر به سمنان خبر داد. او افزود: «وزارت نیرو با انتقال این آب موافقت کرده و بحث اداری آن هم انجام شده به طوریکه مجوز ۲۱۵ محیط زیست در این خصوص دریافت شده و ردیف بودجه‌ عملیات اجرایی این کار هم اختصاص پیدا کرده است.»

 

همتی درباره تامین هزینه این طرح هم پیشنهاد کرد که از طریق فروش آب که به عنوان بدهی محسوب می‌شود، پرداخت شود. نماینده سمنان همچنین خبر داد که در این راستا با شرکت‌ها هم صحبت شده است.

 

اصرار روحانی برای انتقال آب خزر به سمنان

 

حسن روحانی قبلا در سفری که به سمنان کرده بود به اهالی این استان وعده انتقال آب خزر به سمنان را داده و گفته بود که “دولت از شرکت‌هایی که در این پروژه ملی مشارکت کنند” حمایت خواهد کرد.

 

انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه در دوره احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران بیشتر مطرح بود و این طرح به “پروژه استراتژیک” او تبدیل شده بود. احمدی نژاد سال ۱۳۹۱ برای افتتاح این طرح به استان مازنداران سفر کرد. اما انتقاد کارشناسان و فعالان زیست محیطی و مخالفت بخشی از بدنه دولت از جمله سازمان محیط زیست کشور باعث شده بود که این طرح اجرایی نشود.

 

حال از زمان افتتاح این طرح شش سال می‌گذرد. ولی تشدید بحران آب به ویژه در استان سمنان، زادگاه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، باردیگر مسئولان را به فکر این پروژه انداخت. برخی از نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان استان‌های شمالی کشور چون گیلان، مازنداران و گلستان به شدت با “انتقال آب خزر به زادگاه رئیس جمهور” مخالفت کرده‌اند.

 

ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از عملکرد دولت در “توجه ویژه به سمنان” گفته است که استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، اصفهان و یزد به لحاظ مشکلات آبی در شرایط به مراتب حادتری نسبت به سمنان قرار دارند. او ضمن تاکید بر این که “رئیس جمهور متعلق به یک استان خاص و زادگاه خویش نیست” گفت: «دولت باید با نگاه عادلانه به تمام استان‌های کشور با توجه به پدیده خشکسالی و کم‌آبی، در این خصوص چاره اندیشی کرده و از نگاه تبعیضی پرهیز کند.»

 

این نماینده مجلس هشدار داد که در صورت اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به سمنان، دریای خزر سرنوشت دریاچه ارومیه را خواهد داشت و مشکلات محیط زیستی جبران ناپذیری را برای استان‌های شمالی در پی خواهد داشت.

 

منتقدان این طرح بر این باورند که سیاست‌های رئیس‌جمهوری نسنجیده و واکنشی است و راه‌حلی برای بحران کم‌آبی در بلندمدت نیست. انتقاد دیگر موضوع خصوصی‌سازی آب است. با توجه به هزینه گزاف این طرح، نهاد رئیس‌جمهوری به دنبال خصوصی‌سازی آب و یافتن بازار برای فروش این آب گران‌قیمت است. منتقدان می‌گویند دولت روحانی ابعاد اجتماعی، قومی، فرهنگی، زیست‌محیطی، فنی و تخصصی این طرح شفاف اعلام نکرده است.

موج بحران آب در پایتخت

اگرچه میزان بارش‌ها در فصل پاییز در پایتخت مناسب بوده اما هم‌چنان نگرانی‌هایی برای وضعیت منابع آبی تهران وجود دارد چراکه تنها یک‌سوم از سال آبی سپری شده و بارش برف است که می‌تواند سرنوشت منابع آبی پایتخت را مشخص کند.

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

شهردار تهران: مرگ ۴۵۷۳ نفر درتهران به‌دلیل آلودگی هوا فقط دریک‌ سال!

پیروز حناچی در جریان بازدید از ایستگاه دولت آباد خط شش مترو اظهار کرد: در تهران سالانه ۵۷ هزار نفر به طور طبیعی فوت می‌کنند. فوت ۱۲۰۰ نفر که عمدتا مردان در سنین کار و کودکان بالای پنج سال را شامل می‌شوند که این فوتی ها ناشی از حوادث هم است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

دکتر بشارتی: قاچاق خاک ایران یک فاجعه است

دکتر حسین بشارتی گفت: متأسفانه ادامه قاچاق خاک ایران که از چند سال پیش شروع شده صحت دارد و طی آن یک سری افراد سودجو با بهانه‌های مختلف خاک حاصلخیز کشور را جمع آوری و به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند تا صرف ساخت جزایر مصنوعی شود.

ادامه

ایران, خبر, فساد, محیط زیست