خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

سازمان عفو بین‌الملل: دست‌کم ۱۰۶ نفر در اعتراض‌های ایران کشته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل در روز سه‌شنبه ۲۸ آبان اعلام کرد که تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که در اعتراض‌های روزهای گذشته در ۲۱ شهر ایران دست‌کم ۱۰۶ تن کشته شده‌اند.

 

عفو بین‌الملل با بررسی ویدیوهای به‌دست آمده از اعتراضات و گرد‌آوری اطلاعات از فعالان حقوق بشر به این نتیجه رسیده که نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی “به‌طور غیرقانونی و مداوم” دست به کشتن معترضان می‌زنند.

 

عفو بین‌الملل تاکید کرده است کشتن معترضان در حالی صورت می‌گیرد که اکثر اعتراض‌ها شکلی “مسالمت‌آمیز” داشته‌اند.

 

پیش‌تر برخی فعالان سیاسی گفته بودند که شمار کشته‌شدگان بیش از ۲۰۰ نفر است. عفو بین‌الملل در بیانیه خود به این آمار غیررسمی نیز اشاره کرده است. حکومت ایران از تحویل اجساد قربانیان به خانواده‌ها خودداری می‌کند. مسئولان ایران نیز هنوز آمار رسمی از شمار کشته‌شدگان ارائه نکرده‌اند.

 

عفو بین‌الملل پیشتر در حساب توییتری خود نوشته بود که نگران قطعی اینترنت در ایران به منظور “مسدود کردن اطلاعات” و بسترسازی برای “سرکوب خونین” معترضان است.

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل نگران استفاده از گلوله‌های جنگی علیه معترضان ایرانی است

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای درباره استفاده نیروهای امنیتی ایران از گلوله‌های جنگی برای مقابله با معترضان ابراز نگرانی کرد.

 

در اعتراض‌های روزهای اخیر ایران ده‌ها نفر کشته شده‌اند. منابع رسمی دولت ایران از ارائه آمار دقیق در این باره خودداری می‌کنند، منابع غیررسمی از جان‌باختن دست‌کم ۲۰۰ نفر خبر می‌دهند.

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ادامه بیانیه با تاکید بر حق آزادی بیان از مقام‌های ایرانی خواست بار دیگر ارتباط اینترنتی مردم را برقرار کنند.

 

پیشتر استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود آنتونیو گوترش گزارش‌ها درباره اعتراض‌ها در ایران را با “نگرانی” دنبال می‌کند.

 

به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، آزادی اعتراض و راهپیمایی حق مردم است اما این آزادی نباید به حقوق دیگران آسیب وارد کند.

 

دوجاریک اضافه کرد آنتونیو گوترش از اینکه تعدادی از مردم جان خود را از دست داده‌اند بسیار ناراحت است.

 

دبیرکل سازمان ملل اعتراض‌ها در ایران را با “نگرانی” دنبال می‌کند

 

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه گفت، آنتونیو گوترش گزارش‌ها درباره اعتراض‌ها در ایران را با “نگرانی” دنبال می‌کند.

 

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، آزادی اعتراض و راهپیمایی حق مردم است اما این آزادی نباید به حقوق دیگران آسیب وارد کند.

 

دوجاریک اضافه کرد آنتونیو گوترش از اینکه تعدادی از مردم جان خود را از دست داده‌اند بسیار ناراحت است.

یکی از کارکنان یگان ویژه خوزستان در درگیری با معترضان کشته شد

 

به گفته سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، سروان رضا صیادی یکی از اعضای یگان ویژه استان خوزستان در جریان اعتراض‌های روز دوشنبه ۲۷ آبان کشته شده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه “در این حادثه دو نفر از ماموران نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شدند”، عنوان کرد: “حال عمومی مجروحان خوب و رضایت بخش است.”

 

فرماندار مریوان: مجوز نداریم درباره تعداد کشته‌ها اطلاعات بدهیم

 

آرتیکاس اقبال فرماندار مریوان درباره قربانیان اعترض‌های اخیر در این شهر به خبرگزاری ایسنا گفت: اینکه شنیده شده، ۱۵ نفر در جریان ناآرامی‌های اخیر در مریوان کردستان کشته شده‌اند کاملا دروغ است، اما ما مجوز نداریم اطلاعات بدهیم و قرار است شورای هماهنگی استانداری در این زمینه اطلاع رسانی کند.

 

فرماندار مریوان درباره خسارات وارد شده به شهر نیز گفت: «جمع بندی از خسارت‌ها انجام نشده و تنها می‌توان گفت یک تا ۲ فروشگاه بزرگ شهر به دلیل خسارت‌دیدگی فعلا بسته است تا آسیب دیدگی‌ها برطرف شود.»

 

فعالان حقوق بشر در شهرهای کردنشین ایران می‌گویند در اعتراض‌های روزهای شنبه و یکشنبه دست‌کم ۴۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

بیانیه سپاه پاسداران درباره کشته‌شدن سه تن از نیروهای سپاه

 

سپاه استان تهران در بیانیه‌ای از کشته‌شدن سه تن از اعضای این نیرو در ناآرامی‌های روزهای اخیر این استان خبر داد.

 

یک نفر از این سه تن پاسدار و دو نفر دیگر بسیجی هستند. یک پاسدار و یک بسیجی در ملارد کرج و بسیجی دیگر در شهرستان بهارستان کشته شده است.

 

از آمار واقعی قربانیان در اعتراض‌های اخیر ایران گزارشی در دست نیست. منابع غیررسمی شمار قربانیان را تا ۲۰۰ نفر در سراسر ایران برآورد کرده‌اند.

 

دستگیری مجدد تعدادی از دانشجویان معترض در تهران

 

آخرین گزارش‌ها از ادامه تجمعات پراکنده اعتراض‌آمیز در برخی نقاط ایران در شامگاه دوشنبه حکایت دارد که تجمع اعتراضی در دانشگاه تهران و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در ماهشهر از جمله این ناآرامی‌هاست. معاون امنیتی استاندار خوزستان با تایید وقوع درگیری در ماهشهر در خصوص احتمال کشته شدن تعدادی از معترضان در جریان درگیری‌ها ابراز بی اطلاعی کرده است.

 

این درحالیست که برخی منابع پشتر اعلام کرده بودند که در جریان درگیریی های ماهشهر تعدادی از معترضان به ضرب گلوله جان باخته‌اند.

 

همچنین گزارش‌های رسیده از ناآرامی‌‌های پایتخت حکایت از آن دارد که جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران که دوشنبه شب در اعتراض به دستگیری تعدادی از هم‌دانشگاهی‌های خود تجمع کرده بودند توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

 

به مجموعه ناآرامی‌های دوشنبه شب باید درگیری‌های پراکنده در کرج، بهبهان، شیراز، اصفهان، و چند شهر دیگر در استان‌های خوزستان و کردستان را نیز افزود.

 

تجمع دوشنبه شب در فلکه دوم صادقیه تهران

 

یک “منبع آگاه امنیتی” در استان تهران به خبرگزاری تسنیم گفته است: «شب گذشته سراسر تهران آرام بود و هیچ مشکل امنیتی وجود نداشت. تنها در دو یا سه نقطه تهران مانند فلکه دوم صادقیه ما شاهد تجمع عده‌ای بودیم که با هوشیاری مردم و نیروهای امنیتی اتفاق خاصی روی نداد.»

 

بنابر این گزارش این مقام آگاه با بیان اینکه “شب گذشته هیچ مشکلی در خیابان‌ها برای تردد مردم تهران ایجاد نشد”، گفت “پیش‌بینی می‌شود وضعیت آرامش در تهران ادامه داشته باشد”.

 

درخواست وکلای دادگستری ایران از دیوان لاهه برای پیگرد مسببان سرکوب اعتراض‌ها

 

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر با انتشار توییتی مدعی شد که وکلای دادگستری ایران با ارسال نامه ای به دادستان دیوان کیفری بین المللی خواستار پیگرد قضایی مسببان و مرتکبان کشتار و سرکوب معترضان ناآرامی های سراسری ایران شدند.

 

سخنگوی قوه قضاییه از مردم خواست «آشوب طلبان» را به نهادهای امنیتی معرفی کنند

 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شناسایی و دستگیری تعدادی از افرادی که برای شبکه های خارجی فیلم و اخبار تهیه می کردند تصرح کرد که دیگر عناصر «آشوب طلب» از ناحیه مردم معرفی و شناسایی خواهند شد.

 

سخنگوی قوه قضاییه بدین ترتیب ضمن درخواست تلویحی از مردم برای معرفی معترضان که وی آنان را «آشوب طلبان» خواند، یادآور شد: «در جایی که اموال عمومی و مردم تخریب می‌شود، برخوردهای قاطع و اعمال قانون و اتخاذ سیاست‌های سزاگرایانه در دستور کار است و در ارتباط با مردم و شهروندان و حتی کسانی که از روی ناآگاهی و تحت تاثیر هیجانات اقداماتی را انجام دادند، “رحما بینهم” هستیم و از مردم نیز که خواسته‌های به حقی دارند و از برخی تصمیمات ممکن است ناراضی باشند، به خاطر جدا کردن صف‌شان از افراد خشونت طلب تشکر می‌کنم.»

 

سخنگوی دولت: از اینترنت سوء استفاده نشود، استان به استان وصل می‌شود

 

در حالی که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته “اطلاعی درباره زمان رفع محدودیت اینترنت ندارد”، علی ربیعی سخنگوی دولت می‌گوید اینترنت استان به استان وصل می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، ربیعی با بیان اینکه “شورای امنیت ملی تصمیم قطع اینترنت را گرفته است” گفت: «من اطلاع دارم که در استان‌هایی که از اینترنت سوء استفاده صورت نمی‌گیرد استان به استان اینترنت آنها وصل خواهد شد و به حالت طبیعی برمی‌گردد.»

 

ربیعی اضافه کرد: «می‌پذیرم که با قطع اینترنت خیلی‌ها دچار سختی شده‌اند و این محدود به تاکسی‌های اینترنتی نیست اما نگرانی بزرگتر امنیت ملی کشور است که باید به آن توجه شود.»

 

اینترنت در ایران از روز شنبه ۲۵ آبان (نوامبر) نخست دچار اختلال جدی شد و سپس به تدریج کاملا قطع شد. براساس گزارش نت بلاکس، یکی از نهادهایی که بر ترافیک اینترنت در جهان نظارت دارد، در حال حاضر اینترنت در ایران با ظرفیت زیر ۴ درصد قابل استفاده است.

 

مصطفی کواکبیان نماینده مجلس عضو کمیسیون امنیت و شورای مجازی گفته فیلترینگ اینترنت ضربه مهلکی بر اقتصاد کشور می‌زند. کواکبیان گفته هم اکنون بیمارستان‌ها، صادرات و واردات ما به مشکل برخورد کرده است.

 

نامه شیرین عبادی به آنتونیو گوترش درباره قطع اینترنت در ایران

 

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست به “سرکوب وحشیانه معترضان” و “قطع اینترنت” در ایران واکنش نشان دهد.

 

خانم عبادی در نامه خود به آنتونیو گوترش نوشته است: قطع شبکه جهانی اینترنت با انگیزه سیاسی، حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات ایرانیان را ضایع می‌کند. این امر همچنین مانع برقراری ارتباط معترضان با یکدیگر و سایر نقاط جهان می‌شود و سبب می‌شود آنها بیشتر در معرض خشونت نیروهای امنیتی قرار بگیرند. به همین دلیل ما از شما می‌خواهیم به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهید فوراً قطع اینترنت جهانی و سرکوب وحشیانه معترضان به گران شدن سوخت را متوقف کنند.»

 

شیرین عبادی این نامه را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و در حال جمع‌آوری امضا برای آن است.

 

تظاهرات حامیان حکومت در تبریز

 

برخی رسانه های داخلی از جمله فارس،‌ رسانه نزدیک به سپاه پاسداران از تظاهرات شماری از مردم تبریز در حمایت از حکومت و رهبر ایران خبر داده اند.

 

به گزارش فارس راهپیمایان از ساعات اولیه صبح روز سه شنبه به خیابان آمدند و از مصلای تبریز به سمت میدان ساعت حرکت کردند.

 

بر اساس این گزارش شرکت کنندگان در این راهپیمایی شعارهایی چون «اعتراض حق مردم، اغتشاش کار دشمن” یا «تنها راه رهایی اطاعت از رهبری‌ست» سردادند و امنیت و آرامش کشور را خط قرمز آذربایجان دانستند.

ادامه ناآرامی‌ها در ایران؛ مدارس در چند شهر تعطیل شدند

اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین که ساعاتی پس از نیمه شب جمعه در پی اعلام ناگهانی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه آغاز شد روز یکشنبه نیز در دومین روز این ناآرامی های در شهرهای مختلف ایران دنبال شد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر

استمداد شیرین عبادی از نهادهای حقوق بشری و مدافع آزادی بیان در جهان، برای حمایت از معترضان

شیرین عبادی از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا و نهادهای مدافع آزادی بیان درخواست کرده که چشم بر سرکوب مردم ایران نبندند و برای رفع محدودیت‌های اطلاع‌رسانی‌های مردمی بسیج شوند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر