حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

رژیم کارگر ستیز ولایی این‌بار قطع بیمه کارگران ساختمانی را هدف قرار داده است

بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درخواست کرد بخشنامه تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی را متوقف کند.

 

به گزارش ایلنا، رحمان تیموری گفت: در شرایطی که به دلیل انتشار ویروس کرونا؛ کارگران ساختمانی با مشکل نبود کار و معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند، متوجه شدیم که در روزهای اخیر بخشنامه‌ای داخلی از سوی تامین اجتماعی صادر شده که به موجب آن برای کارگران ساختمانی مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه تعیین شده است و پرونده‌ی کارگری که در این فرصت امکان پرداخت حق بیمه نداشته باشد، مختومه می‌شود.

 

او با بیان اینکه این بخشنامه از سوی مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی صادر شده است، افزود: طبق این بخشنامه که در تاریخ پنجم آبان ماه صادر شده است، بیمه‌شدگانی که به هر عنوان در بیمه‌پردازی خود بیش از سه ماه وقفه داشته باشند، قرارداد ساختمانی آنها مختومه خواهد شد و باتوجه به اتمام سهمیه بیمه کارگران ساختمانی، برقرار مجدد قراردادهایشان منوط به داشتن سهمیه است.

 

به گفته وی؛ در شرایطی که کارگران ساختمانی با نبود کار و آسیب‌های ناشی از بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و بیمه آنها سهمیه‌ای است، شایسته نیست با یک بخشنامه داخلی حقوق آنها را نادیده بگیریم.

 

تیموری در توضیح جزییات این بخشنامه ادامه داد: قبلا اگر کارگران ساختمانی حق بیمه خود را به هر دلیل نمی‌توانستند پرداخت کنند تا شش ماه فرصت داشتند آن را بپردازند و پرونده بیمه آنها مختومه نمی‌شد ولی در بخشنامه اخیر صراحتا اعلام شده که اگر تا سه ماه پرداخت حق بیمه دچار وقفه شد، بیمه؛ قطع و پرونده؛ مختومه می‌شود.

 

تیموری در پاسخ به این پرسش که مختومه شدن پرونده کارگران ساختمانی چه پیامدهایی دارد؟ گفت: مختومه شدن پرونده از این جهت به زیان کارگر ساختمانی است که وصل کردن مجدد بیمه او یک پروسه‌ی زمانی طولانی‌مدت دارد و باتوجه به سهمیه‌ای بودن بیمه کارگران ساختمانی؛ این کار به سادگی امکان‌پذیر نیست.

 

این فعال کارگران ساختمانی استان تهران افزود: صدور بخشنامه‌هایی از این دست ظلم به تعدادی کارگر بی‌پناه است که در این شرایط بد اقتصادی و حاد کرونا؛ کاری برای انجام دادن ندارند و معیشت‌شان برهم خورده است. انتظار ما حمایت است نه صدور بخشنامه‌هایی که هرچند وقت یک‌بار جان‌مان را می‌لرزاند. جای سوال است که در شرایط حاد کرونا که همه سازمان‌ها و نهادها به مجموعه‌های زیرپوشش خود کمک می کنند، چطور چنین دستورالعملی صادر شده است؟ با این حال از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم همانند گذشته در حمایت از کارگران ساختمانی دستور متوقف شدن بخشنامه مذکور را به واحد مربوطه صادر کنند.

کارگر معدن کرومیت بر اثر گیرافتادن در بین واگن‌های حمل سنگ جان خود را از دست داد

یکی از کارگران معدن آسمینون منوجان که در روز ۱۳ آبان بر اثر یک حادثه شغلی بین  چند واگن‌ حمل سنگ گیر افتاده و به شدت زخمی شده بود، عصر روز گذشته (۲۲ آبان) در بیمارستان جان باخت.

ادامه

ایران, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

تاملی بر موضوع «اتحاد نیروها» به مناسبت سالگردِ سرکوب‌های خونین آبان‌ماه ۹۸

یک سال از اعتراض‌های مدنی‌ سراسری و مردمی در واکنش به‌افزایش ضربتی نرخ بنزین می‌گذرد. اعتراض‌هایی که با ‌سرعت بیش از صد شهر بزرگ و کوچک و دور و نزدیک جغرافیای گسترده میهن‌مان را در بر گرفت.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سیاسی, کارگری, معلمان, نئولیبرالیسم