حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

رژیم ولایی از طریق ساختار کارفرمایی شورای عالی کار، مانعِ ترمیم قدرت خرید کارگران است

«عیدعلی کریمی» با بیان اینکه تورم بیش از ۴۵ درصدی موجب شده که شاخص فلاکت در ۲۰ استان کشور بالای ۶۰ درصد قرار گیرد، گفت: «گران شدن اقلام سبد معیشت خانوارهای کارگری، به طرز مستقیم موجب بالا رفتن سطح شاخص فلاک شده است.»

 

دبیر اجرایی تشکیلات حکومتی خانه کارگر قزوین در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ناپایداری وضعیت معیشت کارگران و نزدیک شدن نرخ تورم نقطه به نقطه به سطح ۵۰ درصد، گفت: «گذشتن تورم نقطه به نقطه از سطح ۴۵ درصد در شهریور ماه، کارشناسان را نسبت به نزدیک شدن آن به سطح ۵۰ درصد تا پایان سال نگران کرده است؛ در حالی که نرخ تورم، در ابتدای سال ۱۴۰۰ در سطح ۴۰ درصد قرار داشت، شتابان در حال افزایش و ثبت یک رکورد تاریخی است.»

 

وی با بیان اینکه تورم بیش از ۴۵ درصدی موجب شده که بنابر اعلام مرکز آمار ایران، شاخص فلاک در ۲۰ استان کشور به بیشتر از ۶۰ درصد برسد، گفت: «این روند معیشت را از سطح قدرت خرید سال‌های گذشته با فاصله بیشتری جدا کرده است؛ به نحوی که قدرت خرید از سطح ابتدای دهه ۹۰ و اواسط دهه‌ی ۸۰ به میزان معناداری فاصله گرفته است.»

 

کاهش ۱.۷ برابر برابری قدرت خرید

 

عیدعلی کریمی، افزود: «برای نمونه حداقل دستمزد کارگران در سال ۸۵، ۱۵۰ هزار تومان ارزش داشت که بر اساس نرخ دلار در بازار معادل ۱۶۲ دلار بود اما حداقل مزد ۱۴۰۰ به نرخ دلار ۲۸ هزار تومانی معادل ۹۴ دلار است که در نتیجه شاهد کاهش ۶۸ دلاری ارزش حداقل مزد کارگران در عرض ۱۵ سال هستیم. در نتیجه قدرت خرید کارگران به نرخ دلار، حدود ۱.۷ برابر نسبت به اواسط دهه ۸۰ کاهش یافته است.»

 

کریمی با اشاره به ضرورت ترمیم دستمزد کارگران متناسب با افزایش قیمت هزینه‌های سبد معیشت، گفت: «در کشورهای پیشرو همجوار ایران مانند ترکیه نرخ حداقل مزد حدود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است؛ در حالی که در ایران این نرخ در حدود ۶۸ دلار است. در کل ایران جزء کشورهایی است که کمترین حداقل مزد را در جهان پرداخت می‌کند اما بیشترین افزایش هزینه‌ها را به زندگی کارگران تحمیل می‌کند.»

 

وی افزود: «نرخ حداقل مزد باید تابعی از اثرات تورم در سبد هزینه‌های زندگی باشد، که این هم تابعی از تغییرات نرخ دلار است. در نتیجه باید اثرات آن در دستمزد دیده شود؛ مانند هر کشوری دیگری. با این حال در ایران، دستمزد بر خلاف تورم حرکت می‌کند و روند کاهشی دارد؛ در حالی که نرخ اسمی آن سالیانه با ضرایبی در حال افزایش است.»

 

ساختار کارفرمایی در شورای عالی کار

 

کریمی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات شورای عالی کار برای ترمیم مزد کارگران، گفت: «شورای عالی کار تنها مرجع قانونی افزایش دستمزد کارگران بنابر مفاد ماده ۴۱ قانون کار است اما تاکنون به این منظور اقدام نکرده است. به نظر می‌رسد ساختار کارفرمایی شورای عالی کار مانع از این کار شده است.»

 

وی افزود: «البته نباید فراموش کرد که در ساختار این شورا نفراتی وجود دارد که حتی به معنای واقعی نماینده کارفرمایان محسوب نمی‌شود و صرفا به سبب عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های تابعه‌ی وزارت کار، وارد شورای عالی کار شده‌اند. ضرورت دارد که این افراد از ساختار تصمیم‌گیری کنار گذاشته شوند و عدالت در ترمیم مزدی با در نظر گرفتن کارگران و حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری در این شورا، برقرار شود.»

کارگران پایانه‌ی نفتی خارک؛ ما نباید مجبور باشیم بعد از ۶۰ روز خانواده‌مان را ببینیم

کارگران می‌گویند: «اگر ما نیروهای بومی هستیم چرا بیمه‌ی ما را روزمزد پرداخت می‌کنند. اگر یک روز سرکار نباشیم بیمه و حقوق ما را را رد نمی‌کنند. همه‌ی این فشارها برای این است که نتوانیم از همان ۲ونیم روز در ماه هم استفاده کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

رژیم ضدکارگری ولایی با ۶۰۰ هزار کارگر چشم انتظار بیمه تامین اجتماعی چه می‌کند

در حال حاضر، ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی نیستند و فقط زمانی که تمامی کارگران صنعت ساختمان تحت پوشش بیمه قرار گیرند، دغدغه اصلی فعالان صنفی این گروه شغلی مرتفع خواهد شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش