تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

روسیه: آمریکا برای افزایش نفود در آسیای مرکزی تلاش می‌کند

به گزارش خبرگزاری تاس، «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه گفت: حضور نظامیان آمریکا و ناتو برای بیش از ۱۵ سال در عادی سازی اوضاع امنیتی در افغانستان ناکام بوده است.

 

شایگو در ادامه اظهار داشت که آمریکا در پی آن است تا از طریق افغانستان نفوذ در کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای همسایه افغانستان را براساس ضوابط جدید افزایش دهد.

 

این ژنرال روسی در هفتمین کنفرانس امنیتی مسکو گفت: این اقدام منافع کشورهای منطقه را تامین نمی‌کند و عامل بی‌ثبات کننده در سطح جهان است.

 

وی با ابراز نگرانی درباره وجود تهدیدات امنیتی برای کشورهای مشترک المنافع گفت: افغانستان ممکن است به پناهگاه جدیدی نه تنها برای تروریست‌های داعش بلکه دیگر گروه‌های تروریستی تبدیل شود.

 

پیش از این نیز «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین در افغانستان تصریح کرده بود که آمریکا در حال انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان است.

 

وی درباره حضور این تروریست‌ها در افغانستان نیز گفت که اعضای داعش برای جنگ علیه آمریکا به این کشور نیامده‌اند بلکه با این هدف در افغانستان حضور دارند تا پایگاهی را برای گسترش به سمت شمال و آسیای مرکزی ایجاد کنند.

 

گفتنی است که هفتمین نشست امنیتی مسکو روز گذشته با حضور هیات‌های از ۹۵ کشور از جمله ۳۰ وزیر دفاع، ۱۵ رئیس ستاد ارتش و معاون وزیر دفاع آغاز و در روز جاری نیز پایان خواهد یافت.
تسنیم

پیمان امنیتی کابل – واشنگتن مانع پیگرد قانونی جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان

براساس پیمان امنیتی کابل-واشنگتن حکومت وحدت ملی متعهد شده تا نظامیان آمریکایی را تحویل دادگاه بین‌المللی لاهه ندهد و این احتمال پیگرد قانونی جنایت‌های جنگی این نظامیان را از بین می‌برد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر

ریاست جمهوری افغانستان؛ نشست سه جانبه آمریکا، روسیه و افغانستان

روسیا الیوم، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه در دیدار با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه مقامات افغان، آمریکایی و روسی را مطرح کرد و اشرف غنی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

لاوروف؛ حضور داعش در شمال افغانستان امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف از گسترش گروهک تروریستی “داعش” در ایالات واقع شمال افغانستان هشدار داد وگفت این حضور امنیت بین‌المللی را به چالش می کشد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, خبر, روسیه