خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

روحانی نتوانست مجلس را قانع کند/ گزارش سؤالات به قوه قضائیه رفت

حسن روحانی، رییس‌جمهوری امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا برابر اصل هشتادوهشت قانون اساسی و ماده ۲۱۲ قانون آیین‌نامه داخلی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، اما بعد از ارائه توضیحات او نمایندگان تنها از یکی از سوالات او قانع شدند و چهار سوال دیگر به قوه‌قضاییه ارجاع شد.

 

اعتمادآنلاین| جلسه سوال از رییس‌جمهوری امروز در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفته است. نمایندگان مجلس براساس اصل ۸۸ قانون اساسی و ماده ۲۱۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال از رییس‌جمهوری باید از وظایف ایشان باشد.

 

 

۱ـ چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج کردن تولید ملی است، موفق نبوده است؟

 

۲ـ علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال از آغاز اجرای برجام، با وجود ایفای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

 

۳ـ چرا دولت تدبیر و امید نسبت به آمار بیکاری مفرط، توجه شایسته‌ای ندارد؟

 

۴ـ علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت جنابعالی با وجود وعده‌ها و اعلام‌های مکرر “عبور از رکود” چیست؟

 

۵ـ علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی چیست؟

 

دهقانی نقندر: جیب عده‌ای مفت‌خور پر شده است

 

محمد دهقانی نقندر، نماینده چناران و طرقبه به عنوان اولین نفر از نمایندگان سوال‌کننده در جلسه سوال از رئیس‌جمهوری با انتقاد از نحوه مدیریت کشور در وضعیت اقتصادی نامناسب این روزهای کشور بیان کرد: کدام کارشناس در دولت شما باعث ده‌ها میلیارد دلار واردات کالا شده است. عمده کارشناسان بر اشتباه بودن اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار توسط آقای جهانگیری تاکید کردند ولی دولت شما ۳ماه و نیم مقاومت کردند.

 

او خطاب به روحانی تاکید کرد: از شما خواسته شد لیست دریافت کنندگان ارز منتشر شود، اگر کسی رانتی نگرفته است چرا در مقابل خواست مردم مقاومت می شود؟ افرادی با ارز دولتی به آنتالیا و … رفتند و مدیریت کشور را به سخره گرفتند و دولت شما بعد از چهارماه تشخیص داد که این کار اشتباه است.

 

دهقانی با بیان اینکه عملا با بی‌توجهی جلوی توزیع ارز را گرفتند گفت: طوری برنامه‌ریزی شد که تقاضا در بازار زیاد باشد. همه صرافی‌ها را با یک چوب زدند و بستند.

 

او ادامه داد: وقتی تقاضا زیاد می‌شود و از آن طرف عرضه بسته می‌شود، معلوم است که قیمت بالا می‌رود، فهمیدن این موضوع کار سختی نیست هر کسی این را تشخیص می‌دهد. در این مدت کمتر از دو میلیارد دلار در بازار عرضه شده است.

 

دهقانی بیان کرد: توزیع ارز در دست چهار وزارتخانه نفت، کار، اقتصاد و صنعت بوده است اما معلوم نیست که با ارز چه کار کرده‌اند و چگونه به بازار تزریق شده که بازار به این روز افتاده است. تازه چند روز پیش آقای زنگنه را مامور کردید به این موضوع رسیدگی کند.

 

این نماینده مجلس با انتقاد از نحوه عملکرد تیم اقتصادی دولت در موضوع سکه و طلا عنوان کرد: آقای رییس‌جمهور اگر طلا نداشتید چرا دولت بازار را تحریک کرد که برای خرید طلا اقدام کند و بیش از ۶۱ تن سکه را به تعداد محدودی فروخت. از طرف دیگر اگر به اندازه کافی بود چرا توزیع را قطع کردید تا افزایش قیمت آن به چهار میلیون برسد. مگر ارزیابی از ذخایر طلای خود را نداشتید؟

 

او افزود: یک فرد بازاری ساده حساب سرمایه خود را دارد، چطور دولت با این همه ژنرال نتوانست تشخیص دهد و بعد از چند ماه تشخیص داد؟

 

دهقانی با اشاره به تبعات اتفاقات اخیر گفت: به قیمت خالی شدن جیب مردم بیش از ده‌ها میلیارد تومان پول به جیب اندکی از مفت‌خور و اندکی از ثروتمندان ریخته شده است.

 

او افزود: آقای رییس‌جمهور برا ساس ماده ۵۹۸ ماده مجازات اسلامی هر کس خسارتی از روی اهمال به کشور برساند باید جبران خسارت کند، بفرمایید چه کسانی این خسارت را وارد کرده‌اند و چگونه می‌خواهند جبران خسارت کنند؟

 

نقوی‌حسینی: آقای رئیس‌جمهور! شما شب چطور میخوابید؟

 

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی از نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهوری در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه «آقای رئیس‌جمهور! شما شب چطور میخوابید؟ ما بیش از ۵ میلیون بیکار در کشور داریم، تاکید کرد: شما مجری قانون اساسی هستید اصل ۲۸، ۲۹ و ۳۴ از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید.

 

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به ناموفق بودن برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال گفت: فقط بگویید شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم گیری در کشور است چندبار تشکیل شده است؟

 

نقوی حسینی ادامه داد: شما باید پاسخگوی ملت باشید.

 

او با اشاره به این موضوع که سوال از رییس‌جمهور به معنی دشمنی مجلس و نمایندگان با رییس‌جمهوری و دولت نیست بیان کرد: به دشمنانمان اعلام می‌کنیم آمریکا را له می‌کنیم. مجلس در کنار شماست. همه بدانند کور خواندند که در نظام جمهوری اسلامی می‌توانند اختلاف ایجاد کنند.

 

فولادگر: چرا به برنامه‌هایتان پایبند نبودید؟

 

 

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان از نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهوری بیان کرد: اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شما و وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت اوراق مشارکت دریافت کنند؟

 

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟ گفت: به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده‌اید؟

 

او ادامه داد: در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد چنین نشده است.در شرایط رکود فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت.

 

کرم‌پور: نگویید نمی‌شود و نمی‌گذارند!

 

کورورش کرم‌پور نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین از نمایندگان سوال‌کننده از رئیس جمهوری با بیان اینکه لطفا نگویید نمی‌شود و نمی‌گذارند!

 

او عنوان کرد: من از قدرت نظام جمهوری اسلامی صبحت می‌کنم که به کمک مردم سوریه و عراق می‌رود و داعش را شکست می‌دهد. چطور نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟

 

کرم‌پور ادامه داد: چگونه صدها کانتینر قاچاق می‌شود و کسی آنها را نمی‌بیند؟

 

نمایندگان قانع نشدند

 

 

در ادامه مجلس برای تعیین‌تکلیف پاسخ‌های رییس‌جمهوری و گرفتن نظر نمایندگان مجلس برای هر سوال به صورت جداگانه رای‌گیری انجام داد که نمایندگان درنهایت اعلام کردند که تنها نسبت به پاسخ یکی از سوال‌های رییس‌جمهوری قانع شده‌اند.

 

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهوری درباره وضعیت قاچاق، بیکاری، علت رکود، علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی قانع نشدند. همچنین آنها تنها از پاسخ رییس‌جمهوری به سوال دوم که مربوط به دلیل استمرار تحریم‌های بانکی بود، قانع شدند.

 

براین اساس و با توجه به قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهوری به ۴ سوال، سوالات مطرح شده به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد و پس از آن نتایج بررسی قوه قضاییه بار دیگر به مجلس ارجاع می‌شود و مجلس در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

بن‌بست سیاست‌های علی خامنه‌ای و حاکمیت مطلق ولایت فقیه

اغراق‌آمیز نخواهد بود اگر گفته شود در مقطع‌زمانی کنونی کشور ما از نظر وضعیت درونی و روابط بین‌المللی در موقعیتی سرنوشت‌ساز، استثنایی و بسیار بحرانی قرار گرفته است.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, سیاسی, مذاکرات اتمی, مقاله

الاهرام: در خاورمیانه ائتلاف جدیدی در حال تشکیل است

روزنامه «الاهرام » مصر در مقاله ای تحت عنوان «ترکش های درگیری میان ترکیه و آمریکا» نوشت: ائتلاف جدیدی در منطقه شکل می گیرد و با توجه به شواهد موجود، نفوذ آمریکا در منطقه در حال کاهش است.

ادامه

المان, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, فرانسه, قطر

واشنگتن درباره تحریم‌های بیشتر علیه آنکارا هشدار داد/ ترکیه تعرفه گمرکی کالاهای آمریکایی را افزایش داد

به گزارش رویترز، در سایه تنش میان متحدان در ناتو، یک مقام کاخ سفید، روز سه‌شنبه تأکید کرد، در صورتی‌که دولت آنکارا از آزاد کردن «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی بازداشت‌شده خودداری کند، آمریکا نسبت به احتمال تشدید فشارهای اقتصادی علیه ترکیه هشدار می‌دهد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ترکیه, جهان, خبر, سیاسی