عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

روایت اندیشکده آمریکایی از تلاش چین برای تشکیل ائتلاف جهانی از کشورهای درحال‌توسعه

اندیشکده آمریکایی «رند» در مقاله‌ای تلاش‌های چین برای تشکیل یک ائتلاف بین کشورهای درحال‌توسعه و ایفای نقشی پررنگ‌تر در معادلات سیاسی جهان را مورد بررسی قرار داده است.

 

اندیشکده آمریکایی «رند» در مقاله‌ای به قلم «تیموتی هیت» پژوهشگر امور دفاعی و بین‌الملل این اندیشکده، ضمن اشاره به تلاش‌های چین در سال‌های اخیر برای تشکیل یک ائتلاف جهانی با حضور حداکثری کشورهای درحال‌توسعه، اثرات این رویکرد دولتمردان پکن را بر معادلات سیاسی جهان بررسی کرده است.

 

در حالی که اختلافات بین چین و آمریکا بر سر مسائل تجاری شدت گرفته است، برخی تحلیل‌گران بر این باورند که عوامل داخلی باعث شده است که «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در برهه کنونی تمایلی برای سازش با آمریکا نداشته باشد؛ اما محقق اندیشکده رند بر این باور است که در این میان نباید از مسائل بین‌المللی و مشخصاً تمایل روزافزون چین به ایفای نقشی پررنگ‌تر در معادلات جهانی غافل شد.

 

تلاش چین برای تشکیل یک ائتلاف جهانی با حضور کشورهای درحال‌توسعه نه تنها به این کشور انگیزه می‌دهد تا در برابر وسوسه سازش با آمریکا مقاومت کند، بلکه احتمالاً موجب پیچیدگی بیشتر روند حل و فصل مناقشات تجاری پکن با سایر دولت‌های غربی نیز خواهد شد.

 

مقامات چین اکنون طرح توسعه «شبکه‌ای جهانی از شرکا» را به عنوان بخشی از راهبردهای سیاست خارجی این کشور برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت جهانی، در اولویت قرار داده‌اند. ریشه‌های این تغییر رویکرد را باید در کنفرانس «فعالیت‌های مرتبط با سیاست خارجی» که در سال ۲۰۱۴ در چین برگزار شد جستجو کرد؛ کنفرانسی که «شی جین‌پینگ» در آن ضرورت ایجاد شبکه‌ای جهانی متشکل از کشورهای دوست و شریک چین را مورد تأکید قرار داد.

 

نویسنده مقاله معتقد است اگرچه مقامات چینی بارها تأکید کرده‌اند که هر کشوری می‌تواند برای کشورشان یک شریک بالقوه باشد اما با نگاهی دقیق‌تر به بیانیه‌های رسمی آنها می‌توان دریافت که هدف اصلی چین ایجاد یک ائتلاف سیاسی متشکل از کشورهای درحال‌توسعه است، چنان‌که در کنفرانس سال ۲۰۱۴ نیز رئیس‌جمهور چین از دیگر مقامات کشورش خواسته بود که «صدای سایر کشورهای درحال‌توسعه» باشند.

 

در سال ۲۰۱۷ «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در مقاله‌ای خاطرنشان ساخت که معنای واقعی شراکت، همکاری صلح‌آمیز بر اساس عدالت و انصاف است. وی در مقاله خود عدالت را اینگونه تعریف کرده بود: «مخالفت با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و مخالفت با تحمیل خواسته‌های یک کشور به دیگران». وانگ یی در تعریف واژه انصاف نیز بر لزوم محترم شمردن منافع کشورهای درحال‌توسعه توسط کشورهای پیشرفته تأکید کرده بود.

 

از نظر پژوهشگر اندیشکده رند، معیارها و هنجارهایی که چین برای ائتلاف جهانی مد نظر خود تعریف نموده، به گونه‌ای است که در نهایت خود رهبر این ائتلاف باشد. وی به این نکته اشاره می‌کند که شی جین‌پینگ در کنفرانس سیاست خارجی حزب کمونیست در سال ۲۰۱۸ کشورهای درحال‌توسعه را متحدان ذاتی چین خوانده و بر ضرورت جذب آنها نه به عنوان متحد نظامی بلکه به عنوان متحد سیاسی تأکید کرده است.

 

چین می‌کوشد تا با تشکیل یک ائتلاف منسجم از کشورهای درحال‌توسعه، قدرت غرب را به چالش بکشد و از منافع کشورهای درحال‌توسعه دفاع کند. چینی‌ها معتقدند با توجه به کاهش سهم کشورهای غربی از تولید ناخالص جهان در دهه‌های اخیر، سهم کنونی آنها از اداره جهان نامتناسب و ناعادلانه است و باید تعدیل شود. از طرفی به نوشته روزنامه پیپل دیلی چین، این کشور در کنار تلاش می‌کند تا در برابر آمریکا و متحدان سیاسی و نظامی‌اش بایستد و اجازه ندهد که آنها امنیت دیگر کشورها را فدای امنیت خود کنند.

 

حال که چین می‌خواهد رهبر کشورهای درحال‌توسعه باشد، اثبات ادعاهایش در زمینه دفاع از منافع این کشورها منوط به این است که بتواند در مقابل آمریکا از منافع خود دفاع کند. اگر چین به راحتی در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شود و از منافع خود بگذرد، کشورهای درحال‌توسعه چگونه می‌توانند به این کشور اعتماد کنند؟

 

تشکیل یک ائتلاف بزرگ با حضور حداکثری کشورهای درحال‌توسعه انگیزه بیشتری را به چین می‌دهد تا از کشورهایی که در حال مناقشه با کشورهای غربی هستند یا از طرف آنها تحت فشار قرار گرفته‌اند، حمایت کند. مثلاً در سال ۲۰۱۷ چین، روسیه و هند در بیانیه‌ای مشترک مواضعی را در قبال برخی مسائل روز جهان شامل جنگ سوریه، موضوع فلسطین و حقوق دریایی اتخاذ کردند که با مواضع آمریکا و کشورهای غربی در تضاد بود.

 

نویسنده مقاله در پایان اذعان می­کند که اگرچه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد برای مدتی عملاً هیچ کشوری قادر نبود قدرت غرب را به چالش بکشد اما اینک وضعیت فرق کرده و چین توانسته است راهگشای بسیاری از کشورهایی باشد که نمی‌خواهند به دموکراسی غربی تن بدهند.
تسنیم

چرخش اولویت‌های پنتاگون به دلیل تحرکات نظامی – سیاسی روسیه

پیشرفت‌های نظامی روسیه و تحرکاتش برای یافتن متحدان منطقه‌ای، مساله‌ایست که فرماندهان آمریکایی را نگران کرده است؛ از سخنان مقامات پنتاگون می‌شود فهمید که آمریکا به همان میزان که نگران زیردریایی‌های بی‌صدای روسیه است، از فروش اس ۴۰۰ به هند و ترکیه نیز خشمگین است و آن را دست‌درازی روس‌ها به قلمرو خود می‌داند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, روسیه, هندوستان

مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

روابط روسیه و چین هر روز بیشتر از قبل نزدیک می‌شود و عمق روابط راهبردی مسکو و پکن و مشارکت استراتژیک آنها را می توان در نشست اخیر سران دو کشور در خاور دور روسیه و تلاش مشترک سران آنان برای پختن بلینی غذای معروف روس ها تا شرکت چینی ها در بزرگترین رزمایش تاریخ ... مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاسی

ماکرون: اروپا در حوزه دفاعی نیازمند همکاری با روسیه است

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با «سائولی نینیستو» همتای فنلاندی خود گفت: اتحادیه اروپا نیازمند روابط راهبردی با نزدیک‌ترین همسایگان خود ازجمله در مسائل دفاعی درراستای تضمین ثبات هرچه‌بیشتر است و این مسئله مستلزم به‌روزرسانی روابط پساجنگ سرد با روسیه است.

ادامه

اتحادیه اروپا, جهان, خبر, روسیه, فرانسه