خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

رئیس‌جمهوری برزیل: حمله حماس، کشتن میلیون‌ها کودک را توجیه نمی‌کند

رئیس‌جمهوری بزریل در انتقاد از اقدامات اسرائیل در قبال فلسطین تاکید کرد این اقدام علیه اسرائیل، کشتن میلیون‌ها کودک را توجیه نمی‌کند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری ائوروپا پرس، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در برنامه هفتگی «گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری» گفت، به دلیل اینکه حماس، حمله علیه اسرائیل انجام داده، تل ... رئیس‌جمهوری برزیل: حمله حماس، کشتن میلیون‌ها کودک را توجیه نمی‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, تحلیل, ترکیه, جهان, چین, حقوق بشر, حقوق کودک, فرانسه, فلسطین, کودکان, مصر

هشدار یونیسف درباره وضعیت فاجعه بار کودکان غزه: شمار کودک کشته‌شده تاکنون به ۵۰۰ و زخمی‌ها به هزار و ۶۰۰ نفر رسید

یونیسف از شهادت ۵۰۰ کودک فلسطینی و زخمی شدن هزار و ۶۰۰ کودک دیگر در نوار غزه ظرف یک هفته اخیر خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «سلیم اویس»، مسئول رسانه‌ای دفتر یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که شمار کشته‌های کودک در غزه تاکنون به ۵۰۰ نفر رسیده و ... هشدار یونیسف درباره وضعیت فاجعه بار کودکان غزه: شمار کودک کشته‌شده تاکنون به ۵۰۰ و زخمی‌ها به هزار و ۶۰۰ نفر رسید

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق کودک, خاورمیانه, خبر, شمال افریقا, فلسطین, کودکان

یونیسف؛ ۳۳۳ میلیون کودک از فقر شدید رنج می‌برند

یونیسف در گزارشی اعلام کرد که ۳۳۳ میلیون کودک از فقر شدید رنج می‌برند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) امروز -چهارشنبه- در گزارشی اعلام کرد که پاندمی کرونا مبارزه برای پایان دادن به فقر در میان کودکان را کند کرده است و در حال حاضر ۳۳۳ میلیون ... یونیسف؛ ۳۳۳ میلیون کودک از فقر شدید رنج می‌برند

ادامه

بانک جهانی, جهان, حقوق کودک, سازمان ملل, صحرای غربی, فقر, فقرزدایی, کودکان

بیراهه‌های مدرسـه

دانش‌آموزان روستاهای سیستان و بلوچستان برای رسیدن به کلاس درس از بین گاندو ها، رودخانه ها و جاده های خطرناک عبور می کنند. هم‌میهن؛ زانو بغل‌کرده در دل تلی از خاک و جاده‌ای نیمه‌تمام، زیرآفتاب کم‌رمق در انتظار آهن‌پاره‌ای آبی‌، سفید یا قرمز. یکی از هزاران تصویر فقر از روستاهای سیستان و بلوچستان در میان بیابان‌ها ثبت می‌شود، وقتی ... بیراهه‌های مدرسـه

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, فقر, مقاله

ردِ طرح ممنوعیت ازدواج کودکان، بازگشت به نقطهٔ صفر

روزنامه آفتاب یزد، ۸ دی‌ماه، نوشت: “ازجمله طرح‌های پرحاشیه و جنجال‌برانگیزی که در ماه‌های اخیر توسط گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گرفت، باید به طرح ممنوعیت ازدواج کودکان به‌ویژه دختران زیر سیزده سال اشاره کرد؛ طرحی که به‌رغم فراز و نشیب‌ها و اصلاحات فراوان، توسط اعضای کمیسیون قضایی مجلس رد شد و امکان تبدیل شدن به  قانون  را  پیدا نکرد.”

 

همین روزنامه در ادامه،  به‌نقل از طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، نوشت: “متأسفانه طرح ما برای ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به‌طورکلی در کمیسیون قضایی مجلس رد شد. آن هم  باوجود  آنکه پیش‌تر یک‌فوریت طرح در صحن مجلس رأی آورده بود. دلایل مخالفان بیشتر مسائل فقهی و شرعی عنوان شد و البته اینکه طرح ما کپی‌برداری از طرح‌های غربی است.” نکته قابل تأمل در این میان آن است که طیبه سیاوشی چندی قبل دفاع از ارجاع این لایحه به کمیسیون قضایی مجلس را در اظهاراتی بیان کرد.

 

روزنامه جهان صنعت، ۱۲ تیرماه ۹۷، با اشاره به اینکه  طیبه سیاوشی، به‌عنوان یکی از کسانی که موافق بازگشت لایحه به کمیسیون قضایی است، در جواب این سؤال که: “به چه دلیل لایحه حمایت از کودکان در آستانه بررسی در صحن علنی مجلس، مجدداً به کمیسیون قضایی بازگشته است؟”، گفت: “چنانچه اشکالات آن در کمیسیون برطرف شود، از طرف کمیسیون قضایی مستقیم به شورای نگهبان فرستاده می‌شود‌‌. در صورتی که شورای نگهبان با این لایحه موافقت کند و به‌تصویب برسد، به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود‌.” او دوباره در جواب این سؤال که: “پس قرار نیست در کمیسیون قضایی چیزی از لایحه کم شود؟”، با اطمینان گفت: “خیر قرار نیست چیزی از آن کم شود‌‌. نمی‌دانم چرا این مسئله مطرح شده که قرار است در ارجاع به کمیسیون قضایی اتفاق بدی برای لایحه رخ دهد‌.” و دوباره باز در جواب این سوال که: “درواقع شما معتقدید چون بررسی در صحن زمان‌بر است، به کمیسیون قضایی ارجاع شده و در آنجا با زمان کوتاه‌تری به‌تصویب خواهد رسید؟” می‌گوید: “بله زمان بسیار کوتاه‌تر می‌شود‌. من دلیل اعمال اصل ۸۵  را از سایر نمایندگان پرسیده بودم آنها عنوان کردند به‌دلیل ماده‌های زیاد لایحه، بررسی در صحن طولانی می‌شود و ما به‌این دلیل این اقدام را انجام دادیم‌.”

 

روزنامه اعتماد، ۱۰ تیرماه ۹۷،  یعنی شش ماه قبل،  نوشت: ” ٬محمدرضا بادامچی٬، ‏نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی در حساب توییتری خود نوشت: ٬در شرایطی که لایحه حمایت از کودکان بعد از چند سال در دستور صحن علنی مجلس قرار گرفته بود، بار دیگر به کمیسیون قضایی بازگشته تا به‌ نیابت از صحن علنی در آنجا بررسی و تصویب کنند. این اقدام حیرت‌آور در راستای  به حاشیه بردن این لایحه صورت گرفته است. به‌طور قطع بررسی چنین لایحه مهمی که نیاز جدی جامعه ما است، در فضای سکوت و بی‌خبری، نتایج مطلوبی به‌دنبال نخواهد داشت. به‌عنوان نماینده ملت، بررسی شفاف و علنی این لایحه را پیگیری خواهم کرد.»

 

روزنامه همدلی، ۹ دی‌ماه، با اشاره به تاریخچه سن قانونی برای ازدواج ازجمله نوشت: “طرحی در قالب ٬کودک همسری٬ توسط فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تدوین شد؛ طرحی که بر اساس آن حداقل سن ازدواج دختران به ۱۶ سال و برای پسران به ۱۸ سال افزایش می‌یابد و ازدواج دختران زیر ۱۳ سال مطلقاً ممنوع می‌شود. این طرح از سال ۱۳۹۵ در دست مطالعه و از آذر ۱۳۹۶ در نوبت رسیدگی مجلس قرار گرفت و درنهایت نمایندگان در جلسه علنی مهرماه سال ۹۷ مجلس با یک‌فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی موافقت کردند.”

 

روزنامه جهان صنعت، ۶ دی‌ماه، نوشت: “بر اساس آمارهای رسمی در سال ۹۰، ۲۲۰ کودک؛ سال ۹۱‌، ۱۸۷ کودک؛ سال ۹۲، ۲۰۱ کودک؛ سال ۹۳‌، ۱۷۶ کودک و در سال ۹۴‌، ۱۷۹ کودک زیر ۱۰ سال تن به ازدواج با شوهرانی هم‌سن پدران و پدربزرگان خود داده‌اند‌. طبق آمار ثبت احوال ایران در این سال بیش از ۴۰ هزار کودک، پیش از پایان دوران کودکی وارد زندگی زناشویی شده‌اند‌. این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۵/ ۵ درصد رسیده است‌.”

 

همان‌طور که در گزارش‌های بالا هم آمده است، قبلاً قرار بود این لایحه در صحن علنی مجلس بررسی شود که به دلایل کاملاً روشن به کمیسیون قضایی ارجاع داده می‌شود. در این میان شخصی که اتفاقاً از این روند همیشه دفاع کرده، طیبه سیاوشی بوده است. او  ازجمله نمایندگانی است که در رابطه با لایحه‌های مربوط به زنان و کودکان اظهاراتش بیشتر رسانه‌ای می‌شود. مشخص نیست چرا او از روندی که به کنار گذاشتن این لایحه منجر شده است حمایت کرد درحالی‌که محمدرضا بادامچی در اظهارات شش ماه پیش خود این وضعیت را پیش‌بینی کرده بود. مورد طیبه سیاوشی بار دیگر ثابت کرد، در مجلسی که کاملاً کنترل شده است، بعضاً نمایندگانی هستند که اظهارات مردم‌پسند ایراد می‌کنند، اما در بزنگاه‌های تعیین‌کننده به مطالبات مردمی ضربه می‌زنند تا مانع تحقق آن‌ها شوند. حتی اگر نقش مخرب طیبه سیاوشی را کنار بگذاریم، نکته مهم این است که رد این لایحه که قرار بود منفعت‌هایی برای نسل کودک به‌همراه داشته باشد نباید تعجب آگاهان سیاسی را در پی داشته باشد.

 

رژیم ولایت فقیه ماهیت و سرشتی زن‌ستیز، کودک ستیز و عمیقاً پس‌مانده و ارتجاعی دارد و هر فرایندی که این تصمیم‌های مخرب را سعی کند ترمیم  یا بهبود بخشد، به انحاء و حیل مختلف از آن جلوگیری می‌کند. برای پیشبرد قوانین مدنی، جامعه ما نیازمند نهادهای مدنی‌ای قدرتمند است تا خواست‌ها را به حاکمیت فعلی تحمیل کند.

نامۀ مردم

ماهیت غیرانسانی حصوصی‌سازی؛ نیروی پیمانکاری شهرداری کرمان، کودکان گل‌فروش را مجبور به‌خوردن گُل‌هایشان کرد!

به گزارش ایلنا، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های بسیاری در پی داشت؛ در این ویدئو، یک نیروی پیمانکاری شهرداری کرمان، دو کودک کار را مجبور می‌کند که گل‌هایشان را بخورند. برخورد با کودکان کار پیش از این نیز انتقادات بسیار به همراه داشته است؛ اما رفتار ناشایست مامور شهرداری کرمان، حساسیت موضوع ... ماهیت غیرانسانی حصوصی‌سازی؛ نیروی پیمانکاری شهرداری کرمان، کودکان گل‌فروش را مجبور به‌خوردن گُل‌هایشان کرد!

ادامه

ایران, حقوق کودک, خبر

تراژدی کودکان کار؛ سرنوشتی که در خیابان رقم می‌خورد

دستان یخ‌زده، تراژدی کودکانی است که سرنوشت آنان در خیابان رقم می‌خورد، این کودکان به‎خاطر تهیه تکه‌نانی برای خانواده از تحصیل بازمانده و آینده‌ای پُر از آسیب در انتظارشان است؛ این پدیده فضایی را ایجاد کرده که بغض جامعه بوده و وجدان هر انسان پاک سرشتی را می‌رنجاند.

ادامه

ایران, حقوق کودک, فقر, کودکان کار

بیانیه جمعی از معلمان ایران؛ آتشی که از شین‌آباد تا زاهدان جان عزیزان ما را می‌سوزاند، محصول بی‌توجهیِ قدرتمندان است

آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه در زاهدان و مرگ ۴ کودک، انتقاد معلمان کشور را برانگیخته است. بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان با امضای بیانیه‌ای به این مساله اعتراض کرده‌اند.

ادامه

ایران, حقوق کودک, خبر, معلمان