گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

رای الیوم: چرا سفر اخیر ظریف به قطر از اهمیت زیادی برخوردار بود؟

رای الیوم نوشت: گمان نمی‌کنیم که توافق امضا شده بین دو دولت قطر و آمریکا، که مبتنی بر توسعه پایگاه العدید آمریکا در قطر است، به مذاق مسئولان ایرانی خوش آماده باشد. چه بسا تنش‌ها بین قطر و چهار دولت عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر، که آن را تحریم کرده‌اند، باعث شد رسانه‌ها توجه کافی به این توافق نداشته باشند.

 

در ادامه این مطلب آمده است: حال، این سوال مطرح می شود که پایگاه آمریکایی که نقش اصلی را در براندازی صدام داشت، به چه منظور توسعه خواهد یافت؟ آیا این بار هدفی بزرگتر از عراق مد نظر است؟

 

زمانی این توافق را به یاد می آوریم که احتمالات تصمیم ایالات متحده در مورد جنگی ویرانگر علیه ایران را در نظر داشته باشیم. با اینکه احتمال اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آمریکا در زمان حاضر بسیار اندک است، اما بعید نیست که ترامپ پس از پیروزی دوباره در انتخابات، از پایگاه مذکور برای مأموریت دشوار جنگ با ایران استفاده کند.

 

قطعا محور اصلی سفر محمد جواد ظریف به دوحه، که در روز دوشنبه انجام شد، بررسی طرح ایالات متحده در مورد تشکیل قوایی برای تضمین آزادی دریانوردی در خلیج فارس بوده است، نه توافق آمریکا و قطر برای توسعه پایگاه العدید.

 

دولت ترامپ بر این تصور است که اگر صادرات نفت ایران به صفر نرسد، تمام تلاش‌ها و فشارهای آن علیه تهران، به باد می رود. مسئولان آمریکایی معتقدند که سواحل ایران نقش اصلی را در دور زدن تحریمها ایفا می کنند. بنابراین، مادامی که آمریکا مانع از خروج نفت کش های ایرانی از آبهای خلیج فارس نشود، موفق به صفر کردن صادرات نفت این کشور هم نخواهد شد.

 

احتمال اجرای طرح آمریکا برای برقراری امنیت دریانوردی در خلیج فارس، با وجود مخالفت دولتهای مختلف، بسیار کم بود؛ اما اعلام بریتانیا در مورد پیوستن به این ائتلاف، روح تازه ای در این طرح دمید.

 

در این میان، تهران به نوبه خود وارد اقدام شده تا مانع از تولد این طرح شود. بر همین اساس، تلاش های ایران بر برطرف کردن بهانه های ایالات متحده برای تشکیل ائتلاف استوار است. در همین راستآ، اخیرا دو هیئت نظامی اماراتی و قطری برای هماهنگی در آبهای خلیج فارس، وارد پایتخت ایران شدند.

 

علاوه بر این، روابط ایران و عربستان نیز شاهد نوعی عادی سازی و نزدیکی است، که بارزترین نمود آن، رفتار دولت سعودی با حجاج ایرانی است. سفر ظریف به دوحه نیز در همین چارچوب جای می گیرد. این در حالی است که رئیس جمهور ایران، حسن روحانی منتظر نماند تا خستگی ظریف از سفر به دوحه برطرف شود و بلافاصله پس از بازگشت او به تهران، اعلام کرد که ایران آماده گسترش همکاری و روابط با دولت‌های همسایه است.

 

هنوز مشخص نیست که تلاشهای کدام طرف با موفقیت مواجه می شود. صرفنظر از اینکه طرح آمریکا اجرایی می شود یا نه، ساقط شدن پهپاد آمریکایی و همچنین توقیف نفت کش ها، بدون شک نشان دهنده جدیت ایران در پایبندی به این اصل است که « تنها تا زمانی دیگر دولتها می توانند به صادرات نفت خود از تنگه هرمز ادامه دهند که ایران بتواند نفت خود را صادر کند.»

 

تمام نشانه ها حکایت از آن دارد که ایالات متحده آماده عقب نشینی از فشارهای خود علیه ایران نیست. اگر دیگر دولت‌ها و بویژه دولت‌های منطقه، با آمریکا همکاری نکنند، سیاست فشار علیه ایران، با شکست مواجه می‌شود.

 

و این همان نکته ای است که ظریف در جریان سفر خود به دوحه، دعوت به آن کرد. گذشته از این، سفر ظریف پیام دیگری نیز در برداشت؛ مبتنی بر آنکه هرگز ایران تنها طرفی نیست که از افزایش فشارهای آمریکا ضرر می کند؛ بلکه در صورت ادامه این شرایط، تمام منطقه زیان کرده و وارد جنگی ناخواسته و فراگیر می شود.

انتخاب

برنی سندرز: کمک‌های آمریکا به اسرائیل باید متوقف شود

سناتور آمریکائی و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور تأکید کرد که تل‌آویو باید پس از ممانعت از ورود دو عضو دموکرات کنگره به سرزمین‌های اشغالی از دریافت کمک‌های چند میلیارد دلاری از واشنگتن خودداری کند.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین