دمشق: دلیل فاجعه انسانی در اردوگاه “الرکبان” آمریکا است

یک منبع در وزارت خارجه سوریه آمریکا را دلیل اصلی به وجود آمدن فاجعه انسانی در اردوگاه الرکبان در منطقه التنف دانست.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه گفت: جمهوری عربی سوریه از طریق مقامات بلندپایه خود تاکید کرده است که از بازگشت همه آوارگان سوری به کشورشان و سرزمینشان استقبال می‌کند و دولت سوریه آماده عمل به همه مسئولیت‌های خود برای تامین امنیت بازگشت شهروندانی که به دلیل اوضاع دشوار سوریه خانه و کاشانه خویش را رها کرده‌اند است.

 

این منبع با اشاره به اوضاع فاجعه بار به وجود آمده برای آوارگان سوری در اردوگاه الرکبان که تحت اشغال آمریکا و مزدوران تروریست این کشور قرار دارد گفت: این افراد از کمترین حد زندگی شرافتمندانه برخوردار نیستند و در معرض انواع تحقیرها قرار دارند و گرسنه نگاه داشته می‌شوند.

 

وی افزود: ما بار دیگر از شهروندانمان در اردوگاه الرکبان می‌خواهیم که از این اردوگاه خارج شده و به شهرها و روستاهای خود باز گردند. دولت سوریه تمام تسهیلات لازم برای انتقال این افراد از اردوگاه به محل سکونتشان را فراهم کند.

 

این منبع در پایان گفت: جمهوری عربی سوریه تاکید می‌کند که تنها مسئول وضعیت فاجعه بار به وجود آمده برای شهروندان سوری در اردوگاه الرکبان آمریکا و مزدوران این کشور است که با زور و تهدید مانع خروج شهروندان از این اردوگاه می‌شوند.

 

وی تاکید کرد: راه حل نهایی بحران به وجود آمده برای شهروندان سوری فقط از طریق خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از این منطقه و دیگر مناطق محقق خواهد شد زیرا حضور آمریکا در خاک سوریه غیر قانونی است و باید فورا پایان یابد چرا که با قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت منافات دارد.

 

پیش از این ستاد هماهنگی بین‌دولتی روسیه و سوریه در امور بازگشت پناهجویان در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن باید از ممانعت برای خروج پناهجویان سوری از اردوگاه “الرکبان” در منطقه التنف دست بردارد. مردم سوری ساکن این اردوگاه حق دارند آزادانه از آنجا خارج شده و به محل‌های زندگی دائمی خود بازگردند.

 

در این بیانیه یادآوری شده است که اوضاع انسانی در الرکبان بسیار وخیم شده و پناهجویان ساکن آن از هیچ حمایتی برخوردار نیستند. طبق این اطلاعات، سطح خشونت، از جمله علیه زنان و دختران، در این اردوگاه همچنان بالاست، انواع بیماری‌هایی که مدت‌ها قبل در همه نقاط جهان ریشه‌کن شده، در این اردوگاه هنوز رایج است. مردم ساکن این اردوگاه به‌دلایل زیادی، از جمله به‌خاطر فقدان کمک‌های پزشکی و دارویی، جان خود را از دست می‌دهند.

تسنیم