حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

دلایلی که برای لغو جلسه شورایعالی کار آورده‌اند «قانع کننده» نیست

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با انتقاد از لغو جلسه امروز شورایعالی کار گفت: دلایلی که برای این لغو مطرح کردند، قانع‌کننده نیست.

 

به گزارش ایلنا، شب گذشته دیروقت به نمایندگان کارگری شورایعالی کار خبردادند جلسه عصر امروز که قرار بود به بررسی حداقل مزد ۹۹ و مولفه‌های آن بپردازد، لغو شده است.

 

ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری و از مذاکره‌کنندگان کارگری دستمزد، در ارتباط با لغو جلسه امروز می‌گوید: دلایلی که وزارت کار آورده، به هیچ وجه قانع‌کننده نیست. یکی از این دلایل، امکان حضور وزیر صنعت است که باید بگویم در جلسات مزدی سال گذشته، وزیر صنعت حتی یکبار هم در جلسه حاضر نشد و همیشه معاونین ایشان در جلسه حضور می‌یافتند. در مورد وزیر اقتصاد و دارایی هم که عنوان شده نمی‌توانند در جلسه حضور داشته باشند، مساله به همین ترتیب است؛ ایشان در جلسات مزدی ۹۹ فقط یکبار حاضر شدند و در باقی جلسات، معاونان وزارت اقتصاد و دارایی شرکت می‌کردند.

 

وی تاکید می‌کند: اگر واقعاً قصد مذاکره در ارتباط با مزد ۹۹ را داشتند، بایستی جلسه امروز را برگزار می‌کردند چون عدم حضور دو وزیر دولتی هیچ تاثیری در مذاکرات ندارد و مذاکرات دستمزد را اصولاً شخص وزیر کار از طرف دولت نمایندگی می‌کند.

 

چمنی با بیان اینکه از لغو جلسه ناراضی هستیم، می‌افزاید: مساله دستمزد، امسال مساله بسیار مهمی است؛ مقام معظم رهبری و سازمان بازرسی کشور به آن ورود کرده اند و نیمی از جمعیت کشور، منتظر نتایج آن بودند؛ بنابراین اصلاً قابل قبول نیست که وزارت کار به خاطر عدم امکان حضور دو وزیر، جلسه را لغو کند و از آن مهمتر، برگزاری جلسه را به زمان نامشخصی در آینده موکول نماید.

 

به گفته این نماینده کارگری، لغو جلسه امروز کارگران را بسیار نگران کرده است و ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، دچار نگرانی و سردرگمی شده‌اند.

 

وی ادامه می دهد: امروز از صبح زود کارگران مدام با ما تماس می‌گیرند و ابراز نگرانی می‌کنند که شاید لغو جلسه به دلیل عدم تمایل دولت به اجرای قانون صورت گرفته و دلایل مطروحه، صرفاً بهانه‌گیری است.

 

چمنی برداشت گروه کارگری از لغو جلسه را اینگونه مطرح می‌کند: فکر می‌کنم دولت که با افزایش حداقل دستمزد بیش از ۲۱ درصد به شدت مخالف بوده است، در این مدت که بحث شکایت و پیگیری پررنگ شده، بازهم به لغو مصوبه مزد و مذاکرات مجدد مجاب نشده است. به نظر می‌رسد دولتی‌ها قصد دارند با طولانی کردن روند مذاکرات و تاخیر انداختن، بحث اجرای ماده ۴۱ قانون کار را به حاشیه ببرند؛ آنها امیدوارند که با گذشت چند ماه از سال، موضوع مشمول فراموشی شود ولی باید بگویم ما نمایندگان کارگری اهمیت مساله را فراموش نخواهیم کرد و از تمام مجاری قانونی، بحث دستمزد را با جدیت دنبال می‌کنیم.

دستبرد رژیم ولایت فقیه به اموال کارگران در سازمان تأمین اجتماعی

علی خامنه‌ای به‌مناسبت “هفتهٔ کار و کارگر”- “هفته”‌ای که در سال‌های نخست پس از انقلاب به‌منظور مقابله با جنبش کارگری ایران، و مهار حرکت آن، و از میان بردن سنت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، طراحی و اجرایی شده است- در ارتباط با حقوق کارگران بار دیگر سخنانی عوام‌فریبانه بر زبان آورد.

ادامه

ایران, سیاسی, کارگری, مقاله

سازمان بازرسی کل کشور؛ جلسه شورایعالی کار برای بررسی مجدد حداقل دستمزد کارگران تشکیل می‌شود

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: شورایعالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داده و موضوع افزایش حداقل دستمزد کارگران و افزایش حق مسکن آنها در سال جاری را در دستور کار قرار می‌دهد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع اعتراضی کارکنان و بازنشستگان صدا و سیما

جمعی از کارمندان شاغل و بازنشسته صداوسیما در اعتراض به افزایش نیافتن احکام حقوقی‌شان در سال ۹۹ همسطح دیگر کارکنان کشوری و لشگری امروز مقابل مسجد بلال صداوسیما تجمع کردند و توجه خاص دولت و مدیران سازمان را خواستار شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, کارگری