بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

در پی ادامه اعتراضات کارگران، جنرال موتورز پرداخت بیمه کارگران معترض را متوقف کرد

همزمان با ادامه اعتصابات کارگران کارخانه جنرال موتورز آمریکا به دلیل شرایط نامناسب حقوق و مزایای این شرکت، هزینه های بیمه درمانی کارگران معترض به “اتحادیه کارکنان خودرو” محول شد.

 

به گزارش رسانه های غربی، نزدیک به ۵۰ هزار نفر از اعضای اتحادیه کارکنان خودرو در آمریکا روز دوشنبه هفته جاری پس از آن‌ که شرکت جنرال موتورز نتوانست شرایط مناسب حقوقی و امنیت شغلی برای آنها فراهم کند، دست به اعتصاب زدند.

 

این نخستین اعتصاب گسترده در سطح شرکت های جنرال موتورز در ۱۲ سال گذشته بوده است.

 

این کارگران معترض خواستار افزایش حقوق و بهبود مفاد قراردادهایشان هستند. کارگران شرکت را به بی تعهدی متهم و اعلام کردند ۱۰ سال پیش توانستند جنرال موتورز را پس از ورشکستگی نجات دهند و حالا این شرکت به آن‌ها مدیون است.

 

انتظار می رفت که مذاکرات سال جاری میان این اتحادیه با شرکت های جنرال موتورز، فورد موتور و فیات در مورد مسائلی از جمله هزینه های درمانی، تقسیم سود و استفاده از کارگران موقت دشوار باشد.

 

شرکت جنرال موتورز اعلام کردند که جنگ اقتصادی با چین و اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین باعث افزایش شدید هزینه ها شده و آنها قادر نیستند دستمزد کارگران را افزایش دهند.

 

بیش از یک سال است که چین و آمریکا درگیر جنگی تجاری با یکدیگر هستند که هر یک تعرفه های چند میلیارد دلاری بر کالاهای یکدیگر اعمال کرده اند که باعث رکود اقتصادی در برخی صنایع و مشاغل شده است.

 

جدا از فشار بر کارگران، در ماه های گذشته تعدادی از کارمندان این شرکت از کار برکنار شدند.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، نخستین بار در واکنش به تعطیلی کارخانه های جنرال موتورز تهدید کرد که به تلافی چنین اقدامی اعتبار مالیاتی فدرال برای این شرکت خودروسازی برای تولید خودروهای برقی را قطع می‌کند.

 

جنرال موتورز می گوید که پیش از این سالانه ۱ میلیارد دلار، صرف بیمه درمانی کارگران ساعتی می شد که هزینه ماهانه هر کارگر نیز یک هزار و ۷۰۰ تا دو هزار دلار بود. اتحادیه کارکنان خودرو نیز در تارنمای خود نوشت که این صندوق تنها برخی داروها و نسخه ها را تحت پوشش قرار می دهد و شامل مزایای دندان، چشم و گوش پزشکی نیست.

 

چنین اعتصابی حالا به یک معادله سیاسی در آمریکا تبدیل شده است؛ ترامپ و نمایندگان دموکرات آمریکا که نمی خواهند ترامپ را پیروز انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا بدانند، بر سر این موضوع با هم رقابت می کنند. آنها رای اعضای اتحادیه خودروسازان را برای پیروزی بسیاری حیاتی می‌دانند.

 

کارگران جنرال موتورز، سال ۲۰۰۷ میلادی نیز برای دستیابی به حقوق بازنشستگی و هزینه های سلامت به مدت دو روز اعتصاب کردند. اعتصاب گسترده تری سال ۱۹۹۸ در ایالت میشیگان رخ داد که ۵۴ روز به طول انجامید و خسارتی بالغ بر دو میلیارد دلار برای این شرکت به جا گذاشت.

ایرنا

سودجویی سرمایه‌داری از طریق بهره‌کشی از کارگران و تخریب محیط زیست

“کلمنس تونیس”، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران آلمان است. او در برابر جمع کثیری بالغ بر هزار وششصد نفر ازجمله اسقف اعظم، در شهر “پادربورن”، ۱۰ تیرماه ۹۸، با لبخندی و تشویق محتاطانهٔ جمعیت، بدون ابراز ناراحتی از شنیدن سخنانی نژادپرستانه و تحقیرآمیز دربارهٔ آفریقایی‌ها، به این سخنان واکنشی نیز نشان نمی‌دهد.

ادامه

المان, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری