حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

در ریزش دیوار بیمارستان در کهریزک ۵ کارگر کشته و۴ کارگر دیگر مصدوم شدند

فروریزی دیوار یک بیمارستان در حال احداث در صادق‌آباد کهریزک، به قیمت جان پنج کارگر و مصدومیت چهار نفر دیگر تمام شد. دلیل ریزش را بارندگی و سست شدن دیوارهای فونداسیون اعلام کرده‌اند.

 

صبح شنبه پنجم آبان، دیوار یک بیمارستان خیریه در حال ساخت در کهریزک در جنوب تهران فرو ریخت و شماری کارگر را زیر آوار مدفون کرد.

 

خبرگزاری فارس به نقل از مدیرعامل جمعیت هلال احمر تهران از کشته شدن پنج کارگر در این سانحه خبر داد. حسین کتابدار گفت: «پس از شش ساعت عملیات نجات، ۴ نفر از زیر آوارها خارج شدند که سه نفر به طور سرپایی مداوا شد و پنج نفر دیگر متاسفانه جان خود را از دست داده بودند.»

 

آمار کشته شدگان و مصدومان این حادثه در رسانه‌های ایرانی متفاوت است. وبسایت “تابناک” به نقل از ابراهیم تاجیک نوری، معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از مرگ دو تن و زیر آوار بودن ۴ الی ۷ نفر دیگر خبر داد. مدیر روابط عمومی اورژانس تهران نیز گفت که سانحه ریزش دیوار ۵ کشته و سه مصدوم داشته است. خبرگزاری ایلنا نوشت یک نفر در این حادثه دچار مصدومیت شده و شماری زیر آوار هستند.

 

در همه گزارش‌ها اما علت اولیه حادثه به بارندگی جمعه شب و سست شدن فونداسیون‌ها اعلام شده است. محل آوار، روستای صادق‌آباد از توابع بخش کهریزک در جنوب تهران و زمان سانحه ساعت ۱۰ صبح بوده است. خبری از هویت و سن کارگران کشته شده و مجروح در دست نیست.

 

بیشترین میزان سوانح حین کار در ایران به کارگران ساختمانی مربوط می‌شود. کارشناسان می‌گویند بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در ساختمان‌ها اتفاق می‌افتد. به اعتقاد آن‌ها در وقوع ۸۵ درصد حوادث کار، عامل انسانی دخالت دارد و بخش اعظم این حوادث به خاطر عدم نظارت در محیط کار است.

 

سه سال قبل، رئیس کانون کارگران ساختمانی گفته بود که ایران با ۱۵هزار حادثه دیده کارگری در دنیا رکورددار است. این در حالی است که صدها هزار نفر از کارگران ساختمانی از خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی محرومند؛ ضمن آن که بیمه تامین اجتماعی شامل بیمه فوت، مصدومیت و نقص عضو ناشی از سوانح کاری نیز نمی‌شود.

 

طبق ماده ۹۶ قانون کار، مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن بر عهده وزارت کار است و بازرسان کار به عنوان ضابطین قضایی وظیفه دارند برابر آیین نامه‌ها و مقررات مربوطه به وظایف خود عمل کنند.

آغاز موج دوم اعتراضات کارگران پتروشیمی فارابی/ حیدرنژاد حیا کن، پتروشیمی رو رها کن

این کارگران در گفتگو با ایلنا گفتند: در ماه‌های گذشته، چهل روز اعتصاب کردیم و مطالبات خود را به گوش مسئولین رساندیم، آنان نیز قول تحقق خواسته‌های ما را دادند و به همین خاطر، دو هفته دست از اعتراض کشیدیم.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

بازنشستگان بانک‌ها ضمن تجمع مقابل صندوق بازنشستگی با سردادن شعار خواستار رسیدگی به فاصله عمیق دریافتی حود با خط فقر شدند

صبح روز شنبه، پنجم آبان جمعی از بازنشستگان بانک‌های مختلف دولتی به تهران آمدند و مقابل صندوق بازنشستگی بانک‌ها تجمع کردند.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, کارگری

آغاز دور سوم اعتراض کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن؛ خواسته ما «شکل‌گیری نهاد مستقل کارگری» …

از صبح روز شنبه ۵ آبان ماه، کارگران خطوط ابنیه فنی در نواحی ریلی برخی استان‌ها از جمله هرمزگان،شاهرود ، دامغان، سمنان، زاگرس و لرستان با برپایی یک تجمع صنفی در محوطه محل کار خود، انتقاد خود را نسبت به عملکرد مدیریت در پرداخت مطالبات مزدی اعلام کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری