چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

در آستانه روز دانشجو؛ خودکشی یک دانشجوی اهواز / مرگ مشکوک دانشجوی دوم

در آستانه ۱۶ آذر و در پی درگذشت ۲ دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز، روابط عمومی این دانشگاه با صدور اطلاعیه ای، به تشریح جزییات موضوع پرداخت.

 

به گزارش ایرنا در روزهای گذشته ۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه در ۲ حادثه‌ تلخ جان خود را از دست دادند که این ۲ ماجرای ناگوار موجب اندوه جامعه دانشگاهی شده است.

 

روز هشتم آذرماه، یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه پسران (خوابگاه شهید علم الهدی)، دانشجوی رشته کامپیوتر از خوابگاه خارج شده و روز بعد، پیکر بی جان این دانشجو در خیابان اول منطقه بوستان اهواز پیدا شد و تا این لحظه علت دقیق مرگ وی مشخص نشده و تا مشخص شدن علت حادثه، نمی توانیم اظهار نظر دقیقی در این زمینه ارائه کنیم.

 

همچنین در حادثه دوم متاسفانه یکی از دانشجویان پسر ساکن خوابگاه شهید علم الهدی، اهل شهرستان باغملک و دانشجوی رشته زیست شناسی، ساعت چهار بامداد روز ۱۲ آذرماه، خود را از درختان پشت خوابگاه حلق آویز کرد و به رغم تلاش ساکنان خوابگاه و انتقال وی به مراکز درمانی این دانشجو نیز فوت کرد.

 

مسئولان دانشگاه به جدیت در حال بررسی دلایل وقوع این دو حادثه هستند و هرگونه اطلاعات موثق در مورد این دو حادثه از طریق روابط عمومی دانشگاه در اختیار دانشجویان و اصحاب محترم رسانه قرار می گیرد.

 

بیست سالگی ۱۸ تیر! و تأملی بر ضرورت بازسازی جنبش دانشجویی کشور

بیش از بیست سال از یورش خونین گزمگان ارتجاع به جنبش دانشجویی کشور می‌گذرد. بیستمین سالگرد یورش رژیم به دانشگاه‌های کشور امسال در سکوت آزار دهنده‌ای گذشت و نشانی بود از دشواری‌های جدی جنبش دانشجویی کشور در مصاف با سال‌های طولانی سرکوب خشن و خونین مبارزه دانشجویان کشور توسط رژیم ولایت فقیه.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی, سیاسی

علائم حیاتی ساناز الهیاری در یازدهمین روز اعتصاب غذا در زندان اوین به حداقل رسیده است

به گزارش کانال تلگرامی پیگیری بازداشت شدگان هفت‌تپه، ساناز اله‌یاری، عضو هیئت تحریریه نشریه اینترنتی گام ۲۳ تیر در یازدهمین روز اعتصاب غذا دچار افت فشار، کم‌آبی و ضعف جسمانی شده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی

صدای حق‌طلبی جوانان و دانشجویان، خاموش‌شدنی نیست!

برپایهٔ گزارش‌های رسانه‌ها، دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حجاب اجباری، روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ مقابل پردیس هنرها تجمع کردند. دانشجویان معترض در تجمع‌شان شعارهای: “آزادیِ انتخاب حق مسلم ماست”، “نان، کار، آزادی، حجابِ اختیاری”، “دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”و”بیگاری بیکاری حجاب اجباری”سر می‌دادند.

ادامه

ایران, جنبش دانشجویی, حقوق بشر, خبر, زنان

سلحشوری: مسئولین ارشد دانشگاه آزاد باید استعفا می‌دادند/ در این کشور ارزانتر از جان انسان چیزی وجوددارد؟

پروانه سلحشوری، درباره حادثه اخیر دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و جان باختن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، اظهار داشت: ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه، بسیار متاسفم که در کشور ما چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد،

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی