رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

درگیری حامیان مورالس با پلیس در پایتخت بولیوی به کشته‌شدن دستکم هفت نفر انجامید

پس از آنکه خانم «جینین آنیس» معاون دوم سنای بولیوی، خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور معرفی کرد، درگیری‌هایی در خیابان‌های لاپاز (پایتخت این کشور) با حضور حامیان مورالس رخ داده است. برخی رسانه‌ها از کشته‌شدن دستکم هفت نفر در این ناآرامی‌ها خبر می‌دهند.

 

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای قاره آمریکا از دولت لاپاز خواست نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را لغو اعلام کند و به برگزاری انتخابات دوباره تن دهد. روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، «اوو مورالس» رئیس جمهوری پیشین این کشور مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی اظهار داشت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند. او روز دوشنبه پس از دریافت پناهندگی از مکزیک، بولیوی را ترک کرد و روز سه‌شنبه وارد مکزیک شد.

 

براساس قانون اساسی بولیوی «آدریانا سالواتیرا» رئیس سنا می‌توانست جانشین مورالس شود اما او نیز یکشنبه این هفته استعفا کرد. از این رو، آنیس معاون دوم سنا گفته بود آماده است کنترل کشور را در دست بگیرد.

 

سالواتیرا که طبق قانون‌اساسی امکان ریاست جمهوری را داشت، با چشمانی گریان اظهار کرد که سنا روز سه‌شنبه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. او از اعضای پارلمانی «حزب جنبش سوسیالیسم» وابسته به مورالس خواست تا در این جلسه شرکت کرده و راه‌حلی طبق قانون اساسی یافته و رئیس جمهوری موقت را تعیین کنند.

 

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، استعفای مورالس باید به طور رسمی به تأیید «مجمع قانونگذاری» متشکل از اعضای سنا و مجلس نمایندگان، برسد اما آنیس» که دومین نائب‌رئیس این مجلس بود، در جلسه دیروز(سه‌شنبه) سنا برای انتخاب رئیس جمهوری موقت، ریاست جلسه را برعهده گرفت و اعلام ریاست جمهوری کرد. آن هم در حالی که در این جلسه، قانونگذاران حزب «حرکت برای سوسیالیسم» تحت حمایت مورالس حضور نداشتند.

 

قانونگذاران بولیویایی پیشتر اعلام کرده بودند با توجه به حضور نیافتن نمایندگان حزب مورالس، سنای این کشور حدنصاب لازم برای بررسی استعفای مورالس را ندارد.

 

این اقدام آنیس سبب شد تا حامیان خشمگین مورالس در حالی که فریاد می‌زدند، «رئیس سنا باید پُست ریاست جمهوری را کنار بگذارد»، تلاش کنند به ساختمان کنگره نزدیک شوند. به دنبال آن، نیروهای پلیس و سربازان ارتش برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

 

طبق گزارش‌ها، جنگنده‌های ارتش برای نشان دادن قدرت خود، بر فراز آسمان لاپاز به پرواز درآمدند که این مساله وفاداران به مورالس را خشمگین کرد و آنها در راهپیمایی فریاد می‌زدند، « ما نمی‌ترسیم.»

 

وزیر دفاع بولیوی استعفا کرد

 

وزیر دفاع بولیوی امروز (سه‌شنبه) از سمت خود با هدف «حفظ وحدت نیروهای مسلح» کشور استعفا کرد.

 

به گزارش تارنمای روزنامه بولیویایی «لوس تیمپوس»، «خاویر زاوالِتا» در توئیتی تاکید کرد: من و اوو مورالس هرگز به سربازان و ملوانان دستور نداده بودیم که علیه مردم خود سلاح بردارند و هرگز چنین کاری نمی کردیم.

 

وی افزود: اگر ارتش اکنون از اسلحه علیه مردم استفاده می‌کند، مسئولیت آن بر عهده کسانی خواهد بود که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده اند.

 

«ویلیام کالیمان» فرمانده نیروهای مسلح بولیوی پیشتر اعلام کرده بود که ارتش به درخواست پلیس برای برقراری نظم اقدام خواهد کرد.

 

پس از استعفای اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی و پناهندگی به مکزیک، هواداران وی به خیابان ها ریخته و با پلیس درگیر شدند.

 

«ابرارد مارسلو» وزیر امور خارجه مکزیک روز گذشته (دوشنبه) در تودیتی با رد استعفای مورالس آن را «مشابه تراژدی هایی خواند که در قرن پیش آمریکای لاتین را آغشته به خون کرد.»
ایرنا

۸۰ هزار نفر در سانتیاگو باردیگر خواستار استعفای رئیس‌جمهوری شدند / دست کم ۲۰ کشته در ناآرامی‌ها

معترضان در شیلی شب گذشته برای چندمین بار در روزها و هفته‌های اخیر، با برگزاری تظاهرات و اعتراض به اوضاع اقتصادی، خواستار استعفای رئیس‌جمهوری کشورشان شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای شمالی, جهان, خبر, شیلی