افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

خیزش مردم لبنان ادامه دارد… مبارزه با نولیبرالیسم، فرقه‌گرایی، فساد…

عمر الدیب، دبیر روابط بین‌الملل حزب کمونیست لبنان، پیروزی جنبش انقلابی این کشور را که هم‌اکنون مُهر و نشان ویژگی‌های پیکاری طبقاتی را بر خود دارد و بر فرقه‌گرایی غلبه کرده است، ستود و تحسین کرد.

 

در روز ۲۸ آبان‌ماه ۹۸/ ۱۹ نوامبر توده‌های مردم مجلس نمایندگان لبنان را به‌محاصره خود درآوردند و از تلاش نخبگان فاسد کشور به‌ برقراری دوباره حکومتی که بتوانند آن را در اختیار خود داشته باشند، جلوگیری کردند.

 

خیزش مردم لبنان یکی از چندین جنبش انقلابی‌ای است که هم‌اکنون سراسر خاورمیانه را دربر گرفته است. تاریخ بلندمدت بهره‌کشی در این منطقه، تضادهای اجتماعی را ژرف‌تر ساخته و به فقر مفرط، بیکاری، مهاجرت، خدمات ناکافی اجتماعی، و نیز افزایش چشمگیر نابرابری‌ها انجامیده است.

 

پس از پایان جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۹۰/ ۱۳۶۹ خورشیدی، طبقه سرمایه‌دار این کشور که کنترل و رهبری بانک‌ها و بخش مالی را در دست داشت، در اتحاد با رهبران گروه‌های شبه‌نظامی فرقه‌گرا، تا به‌امروز توانسته‌اند جمعیت گسسته از هم ناشی از تعلق‌های مذهبی و دینی لبنان را زیر کنترل داشته باشند و بر آن حکومت کنند. از آن زمان که سیاست‌های نولیبرالی به‌تدریج از سوی دولت‌های متوالی تصویب شدند، بخش‌های تولیدگر در صنعت و کشاورزی کشور در سراشیب روند زوال و تباهی قرار گرفت. ائتلافی که پس از سال ۱۹۹۰ در لبنان شکل گرفت، مدعی شد که کشور می‌تواند در شمایل چند دههٔ پیشین خود همچون کانون مالی و تجاری‌ای بین شرق و غرب دوباره ایفای نقش کند. این ادعا چیزی جز پردهٔ استتاری برای پیاده کردن دستورکار اقتصادی‌ای بر اساس رانت‌خواری و مصرف‌گرایی نبوده است. این دستورکار بر زمینهٔ وام‌گیری داخلی و خارجی و به‌بهانهٔ تأمین مالی طرح‌های زیرساختی، اجرا شده است، چندان که بخش مالی و سرمایهٔ بزرگ در لبنان  توانسته‌اند از طریق هزینه کردن اقتصاد کشور پروار شوند. فساد در سطح‌های بالای حاکمیت لبنان به سردمداران گروه‌های شبه‌نظامی (که درحال حاضر رهبران سیاسی کشور هستند) اجازه داده است تا ثروت‌هایی کلان به‌هم زنند و به‌هزینهٔ سرمایه مردم و هدر دادن این سرمایه به میلیاردرها تبدیل شوند. یکی از ثمره‌ه‌های جانبی سیاست‌مدار بودن به‌شیوهٔ فرقه‌گرایانه، رواج پذیرش بخشش و هدیه به‌ازای دادن امتیاز و برقراری دوستی در میان مشتریان و مراجعه‌کنندگان است. درحال‌حاضر خدمات اجتماعی‌ای اساسی مانند بهداشت، آموزش، و اشتغال عمومی به‌طریقی گزینشی و فسادگونه در دسترس حامیان و وفاداران این گروه‌های فرقه‌گرا گذاشته می‌شود. طی چند دههٔ گذشته لبنان با بدهی عمومی در سطح ۱۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی، به یکی از بدهکارترین کشورهای جهان تبدیل شده است. یک درصد از حساب‌های بانکی ۵۲ درصد از کل سپرده‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند و ۱۲۰۰ حساب بانکی از سه میلیون حساب بانکی در بر دارنده ۳۰ میلیارد دلار هستند.

 

این امر نشان‌دهنده عمق تفاوت‌های طبقاتی در لبنان و میزان پول جمع‌آوری‌شده از سوی ثروتمندترین طبقه در چند دهه گذشته است. فقر ۳۳ درصد است. برآورد می‌شود که با ۲۵ درصد افزایش اخیر در قیمت کالاهای اساسی، میزان فقر تا ۵۱ درصد بالا برود. اقتصاد لبنان هم‌اکنون وارد بحران رکود اقتصادی شده است. ارزش پول این کشور کاهش می‌یابد و قدرت خرید مردم درحال کاهش است. به‌سبب سطح بالای وام‌گیری و پرداختی‌های مقرر بهره این وام‌ها در سال ۲۰۱۸، کسری بودجه  به ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی رسید. دولت برای کاهش کسری بودجه تا ۷/۶ درصد در سال ۲۰۱۹ و کم‌تر از ۶ درصد در پایان سال ۲۰۲۰ پیشنهاد کرد که بر سوخت، نرم‌افزار ارتباط اینترنتی واتس‌آپ، و حقوق بازنشستگی مالیات ببندد. مانند همیشه، دولت سرمایه‌داران بزرگ را، میلیاردرها، بانک‌ها و دوستان‌شان را از حیطه پرداخت مالیات بیرون نگه داشته است. این تصمیم موجی عظیم از خشم در میان مردم برانگیخت که سرانجام به طغیانی انقلابی در سراسر کشور فرارویید. این جنبش برای نخستین بار در تاریخ معاصر لبنان، مردم را  فارغ  از وابستگی‌های دینی و مذهبی باهم متحد ساخته است. حدود یک‌سوم جمعیت لبنان در روز ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهرماه ۹۸، درست پس از آغاز اجرایی شدن تصمیم به بستن مالیات‌های جدید، به خیابان‌ها ریختند. شعارهای مردم به‌سرعت از مخالفت با افزایش مالیات به خواست‌هایی مانند تغییر رژیم، پایان دادن به فرقه‌گرایی و بهره‌کشی از زحمتکشان و برکناری دولت و همه رهبران کشور فرارویید.  سر دادن و همه‌گیر شدن شعاری ویژه‌ با مضمون: “همه یعنی همه”، به‌این دلیل بود که مردم می‌خواستند “همهٔ” رهبران گروه‌های فرقه‌گرا و حزبی بدون استثنا قائل شدن و بدون جدا کردن برخی‌ها بر پایه ملاحظات مذهبی، قومی، و سیاسی از این خواست همگانی، برکنار شوند.  نیروهای طرفدار جدایی دین از حکومت و نیروهای چپ از همان نخستین روز این خیزش، فعالانه در عرصهٔ مبارزه حضور داشتند و از اعضا و هواداران خود خواسته بودند تا با تمام توان در کنار کارگران، دانشجویان، بیکاران، و طبقه متوسط، به جنبش اعتراض و نافرمانی مدنی بپیوندند. نقشه راهی برای دگرگونی پیشنهاد شد که کناره‌گیری بی‌درنگ دولت، تشکیل دولت گذار/انتقالی از فعالان و کارشناسانی که به حزب‌های حاکم وابسته نیستند و دادن آزادی عمل قانونی به آنان  را شامل می‌‌شد که عبارت بودند از:

 

تدوین پیش‌نویس برنامه اقتصادی‌ای همراه با تخصیص مشخص اقلام بودجه به عرصه‌های ضرور حیات اقتصادی‌اجتماعی باهدف صرفه‌جویی در اقتصاد و حفاظت از لایه‌های فقیر و متوسط جامعه؛

 

تدوین پیش‌نویس قانون انتخاباتی‌ای به‌دور از گرایش‌های فرقه‌ای جدید همراه با رعایت تناسب در انتخاب نمایندگان از گروه‌ها و جمعیت‌های گوناگون جامعه؛

 

حرکت در مسیر سازمان‌دهی انتخاباتی زودرس در ظرف شش ماه بر اساس قانون جدید انتخاباتی.

 

تا ۲۹ اکتبر/ ۷ آبان‌ماه ۹۸ این خیزش مردمی بزرگ توانست دولت را به‌کناره‌گیری وادارد. ولی با این وجود، حزب‌های حاکم در تلاش‌اند تا با به‌راه انداختن هیئت‌دولتی جدید شامل وزیرانی که “فن‌سالار” نامیده می‌شوند اما هنوز از نظر سیاسی به حزب‌های حاکم  قبلی  وابسته خواهند بود بقیه خواست‌های مردم را به‌حاشیه برانند.

 

محاصره مجلس در روز ۱۹ نوامبر/ ۲۸ آبان‌ماه، موفق شد از عملی شدن این ترفند پیش‌گیری کند. این نشست مجلس نتوانست به نتیجه دلخواهش برسد، زیرا دستورکار آن خواست‌های مردم را در بر نمی‌گرفت.

 

کشور لبنان هنوز بدون دولت است. مردم در سراسر کشور در خیابان‌ها مانده‌اند و مبارزه با ائتلاف حاکم بدون چشم‌اندازی روشن در ارتباط با نتایج نهایی منطبق بر خواست جنبش، همچنان ادامه دارد.

 

این ایستادگی و مبارزه برای سیاستمداران حکومتی ناکامی به‌همراه داشته و به مردم در پی‌بردن به‌قدرتشان و همچنین کارایی و توان جنبش‌شان نیرویی فوق‌العاده بخشیده است. بنابراین، مردم لبنان هم‌اکنون نیز به‌پیروزی دست یافته‌اند. مردم در دستیابی به اتحاد، در از بین بردن مرزهای فرقه‌گرایانه ساختگی، در رسیدن به آگاهی طبقاتی- و مهم‌تر از همه- در غلبه بر ترس موفقیت کسب کرده‌اند و بدین ترتیب جنبش اخیر امید واقعی به دگرگونی‌های زودهنگام را در آنان  زیادتر کرده  است.

 

این فقط آغازی نویدبخش است. مردم نشان دادند که می‌توانند به دگرگونی امورشان دست بزنند و این دگرگونی‌ها را بی‌برگشت کنند. مبارزهٔ طبقاتی دیگر یک افسانه نیست و فرقه‌گرایی دیگر در جدا نگه‌داشتن مردم از یکدیگر و سپس تسلط بر آنان  ابزاری معجزه‌آفرین نیست. بحران اقتصادی شدت می‌یابد و به‌موازات آن نیز مبارزهٔ  توده‌ها  شدت  می‌گیرد.

نامۀ مردم

اندیشکده «موسسه هوور»؛ خاورمیانه در جستجوی جایگزینی برای آمریکا است

یک اندیشکده آمریکایی ضمن مقایسه شرایط فعلی آمریکا با اوضاع بریتانیا در دوران پس از جنگ جهانی اول، نقش پررنگی برای واشنگتن در اثرگذاری بر تحولات خاورمیانه در بحبوحه رقابت شدید میان قدرت‌های بزرگ جهان قائل نیست.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, ترکیه, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, عراق, عربستان سعودی, یمن

ورود کاروان نیروهای امریکایی به قامشلی سوریه

یک کاروان از نیروهای امریکایی همراه با سلاح، تجهیزات نظامی، کامیون های مهمات و لجستیک و نفربرهای زرهی به همراه خودروهای امدادی با عبور از گذرگاه مرزی عراق با سوریه در شرق این کشور وارد شهر قامشلی در استان حسکه در شمال سوریه شد.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, سودان, عراق, فرانسه