گزارشگر سازمان ملل خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل شد/ اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین با تاکید بر اینکه اسرائیل باید مجازات شده و از صادرات سلاح به آن جلوگیری شود، اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل، برقراری آتش‌بس و حفاظت از فلسطینی‌ها را خواستار شد. به گزارش ایسنا، «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین با اشاره به اینکه ... گزارشگر سازمان ملل خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل شد/ اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, تحریم, جنایات جنگی, جهان, زنان, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گزارش, مصر, نسل کشی

پیونگ‌یانگ به آمریکا در خصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی‌اش هشدار داد

کره‌شمالی، آمریکا را به دلیل تلاش برای ایجاد مکانیسم جدیدی برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه کره‌شمالی محکوم کرد و نسبت به «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی‌اش هشدار داد. به گزارش ایسنا، آمریکا متعهد شده است که با کره جنوبی و سایر کشورها برای ایجاد جایگزینی با دستور هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد ... پیونگ‌یانگ به آمریکا در خصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی‌اش هشدار داد

ادامه

آمریکا, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

وال‌استریت‌ ژورنال: کمک آمریکا وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر نمی‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به تصویب کمک ۶۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین از سوی کنگره این کشور، تاکید کرد: این کمک وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر نمی‌دهد. به گزارش یکشنبه شب ایرنا، در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: احتمال اینکه کمک آمریکا بتواند به برتری ... وال‌استریت‌ ژورنال: کمک آمریکا وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر نمی‌دهد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحریم, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

خبرگزاری فرانسه؛ احتمال معافیت هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌های آمریکا

در آستانۀ آغاز تحریم‌های جدید آمریکا، به درستی معلوم نیست که صادرات نفت ایران تا چه اندازه محدود خواهد شد. گفته می‌شود که هشت کشور موفق شده‌اند که موافقت آمریکا را برای معافیت از تحریم و ادامۀ خرید نفت ایران کسب کنند.

 

به گزارش رادیو فرانسه، به دنبال تقاضای مکرر کره جنوبی و چند کشور دیگر آسیایی، واشنگتن پذیرفته است که ادامۀ خرید نفت ایران را موقتاً برای این کشورها مجاز بداند.

 

جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا اخیراً گفته بود که واشنگتن قصد تحریم و اعمال فشار بر ایران را دارد اما نمی‌خواهد به متحدان آمریکا که به نفت ایران وابسته هستند، لطمه‌ای بزند.

 

مایکل هیوسن، کارشناس نفتی شرکت انگلیسی “سی‌سی مارکتز” می‌گوید که آمریکا احتمالاً هشت کشور را از تحریم معاف کرده و دست آنها را باز گذاشته تا به مقداری محدودی نفت از ایران بخرند. اما نام هشت کشور اعلام نشده است. کرۀ جنوبی، چین، ژاپن، هند و احتمالاً ترکیه جزو این فهرست هستند. وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته است: “برخی اخبار، حاکی از معافیت آنکارا از تحریم نفتی ایران است، اما ما ابلاغیه کتبی در این مورد دریافت نکرده‌ایم”. رسانه‌های هندی نیز خبر داده‌اند که در مرحلۀ اول، هند واردات نفت خام از ایران را ادامه خواهد داد اما مقدار خرید، به یک سوم میزان فعلی کاهش خواهد یافت.

 

واشنگتن تأکید می‌کند که این معافیت‌ها موقتی است. آمریکا ۱۸۰ روز به مشتریان نفت ایران مهلت داده است تا خرید نفت خام از این کشور را متوقف کنند، اما اکثر کارشناسان معتقدند که این مهلت می‌تواند تمدید شود.

 

مجهولات بازار نفت

 

طی روزهای اخیر، قیمت نفت به دلیل همین ابهامات نوسان داشت. کارشناسان می‌گویند هنوز به درستی معلوم نیست که تحریم نفت ایران تا چه اندازه بر بازار جهانی تأثیر خواهد گذاشت. واشنگتن تأکید دارد که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما با توجه به معافیت‌های اعلام شده، چنین هدفی بعید به نظر می‌رسد. با اینحال از بهار گذشته که فشارهای آمریکا شروع شد، صادرات نفت ایران حدود یک‌سوم کاهش داشته است.

 

برای آمریکا و متحدانش این مشکل وجود دارد که هرچه صادرات نفت ایران کمتر شود، احتمال افزایش قیمت نفت در بازار جهانی هم بیشتر خواهد شد، هرچند که کشورهایی مثل عربستان قول داده‌اند که کمبود تولید را جبران خواهند کرد. مقامات جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که آمریکا نخواهد توانست صادرات نفت ایران را متوقف کند.

 

گذشته از معافیت موقت برخی خریداران از تحریم، برخی راه‌های پنهانی نیز می‌تواند به فروش نفت ایران کمک کند. به عنوان مثال، امکان دارد که بخشی از نفت خام ایران به صورت “مخلوط” با نفت عراق به فروش برسد. همچنین اتحادیۀ اروپا هم به فکر ایجاد راه‌هایی برای معاملات پایاپای با ایران است، اما فعلاً شرکت‌های خصوصی اروپایی چندان اشتیاقی به این نوع راه‌حلها نشان نداده‌اند.

 

موقعیت سیاسی ایران به بدی گذشته نیست

 

خبرگزاری فرانسه معتقد است که آغاز تحریم‌های تازه اگرچه برای ایران مشکلات زیادی به همراه خواهد آورد، اما موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی به دشواری سال‌های ٢٠١٠ تا ٢٠١۵ نیست. در آن سال‌ها، اکثر کشورها به پیروی از واشنگتن با تحریم ایران موافق بودند. در آن زمان، وجهۀ جهانی باراک اوباما در مقابل چهرۀ خشن و بی‌مدارای محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته و ایران منزوی شده بود. اما به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه امروزه در برابر دونالد ترامپ، ایران کشوری “مسئول‌تر” به حساب می‌آید. همچنین عربستان هم که رویارویی با ایران را در منطقه رهبری می‌کند، به دلیل پروندۀ خاشقجی ضربۀ بزرگی خورده و تصویری منفی از خود ارائه کرده است.

 

به عقیدۀ خبرگزاری فرانسه دیگر مثل گذشته ایران به تنهایی “نقش منفی” را به عهده ندارد. به گفتۀ اِلی گرانمایه، کارشناس مرکز پژوهشی “شورای اروپایی روابط بین‌الملل”، این نکته حالا مشخص است که “در خاورمیانه، همه در بازی کثیفی شرکت دارند. هیچکس نمی‌گوید که ایران مقدس و معصوم است اما وضعیت به این سادگی‌ها هم نیست”.

اروپا با پرونده‌های ترور جمهوری اسلامی چه خواهد کرد؟

اتهام سنگین دانمارک علیه ایران مبنی بر طراحی ترور مخالفان، جمهوری اسلامی را در وضعیت دشواری قرار داده است. پنج روز بیشتر به آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نمانده است. اتحادیه اروپا وقایع را “رصد” می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تروریسم, جهان, دانمارک, سوئد, فرانسه, فنلاند, مقاله, نروژ, هلند

اعتراف بولتون به عدم همراهی کشورها در تحریم نفتی ایران/ معافیت هند از تحریم ایران

به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، «جان بولتون» روز چهارشنبه در ایالت واشنگتن و در حضور اعضای «مجمع همیلتون» با لحنی نسبتاً مصالحه جویانه اذعان کرد که برخی از کشورها «ممکن است قادر نباشند روند به صفر رساندن [واردات نفت از ایران] را به سرعت طی نمایند».

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان

هند از امضای مصوبه مکانیزم خرید نفت ایران با روپیه خبر داد

شبکه خبری بی تی وی آی هند در توئیتی نوشته است: ‘دارمندرا پرادهان’ وزیر نفت هند امروز چهارشنبه ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به زودی با ایران توافقنامه ای مبنی بر احیای مکانیزم تجارت با روپیه به امضا خواهد رساند؛ طبق این مصوبه، مکانیزم پرداخت بین هند و ایران، به روپیه تغییر خواهد کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر, هندوستان