خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

جنجال در مجلس در پی طرح «انتقال آب خزر به سمنان»/ دریای خزر خشک می‌شود

برخی نمایندگان استان های شمالی مجلس در اعتراض به طرح «انتقال آب خزر به سمنان» در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند. حدود ۴۰ نماینده نیز در نامه‌ای به روحانی به این طرح اعتراض کرده‌اند. فعالان محیط زیست و برخی نهادها با این طرح مخالف‌اند.

 

حدود ۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، مخالفت خود با طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی و استان سمنان را اعلام کرده‌اند. این طرح باعث تنش در مجلس شد و برای لحظاتی نظم جلسه پارلمان ایران را نیز به هم زد.

 

نمایندگان مخالف این طرح در نامه خود که متن آن امروز دوشنبه ۲۲مهر (۱۴ اکتبر) توسط خبرگزاری فارس منتشر شد، ابراز شگفتی کرده‌اند که چرا «با وجود مخالفت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، متخصصان حوزه‌های مختلف و نمایندگان استان‌های شمالی با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و استان سمنان»، باز هم «دولت محترم همچنان بر اجرای این طرح پافشاری می‌کند.»

 

خواست جلوگیری روحانی از اجرای طرح

 

این نمایندگان در نامه خود که به گزارش فارس شمار امضاکنندگان آن رو به افزایش است، از حسن روحانی خواسته‌اند تا از اجرای طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی و استان سمنان که نتیجه آن به گفته آنان «نابودی محیط زیست» و «فرسایش سرمایه اقتصادی و اجتماعی است»، جلوگیری کند.

 

مجلس شورای اسلامی نیز امروز برای مدتی نظم خود را به خاطر اعتراض شماری از نمایندگان به این طرح از دست داد و باعث عصبانیت مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شد که در غیاب علی لاریجانی اداره جلسه علنی را برعهده داشت.
به گزارش رسانه‌های ایران، شماری از نمایندگان استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان امروز دوشنبه در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند. آنها پلاکاردهایی نیز به همراه داشتند که بر آنها شعارهایی همچون «نه ملت به انتقال آب دریای خزر»، «استیضاح وزیر نیرو فوری»، «مردم اجازه نابودی دریای خزر را نمی‌دهند»، «انتقال آب خزر، نابودی محیط زیست» و «بلای زاینده رود و ارومیه را بر دریاچه خزر تکرار نکنیم» بر آنها نوشته شده بود.

 

بسیاری از فعالان و کارشناسان محیط زیست با «انتقال آب خزر به سمنان» مخالف‌اند

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، «تجمع و سر و صدای نمایندگان استان‌های شمالی برای دقایقی جلسه را از نظم خود خارج کرد و این موضوع موجب عصبانیت پزشکیان شد. نایب رئیسه جلسه با عصبانیت فریاد زد که نمایندگان مازندران تخلف می‌کنند؛ بنشینید سر جایتان، بنشینید و این موضوع را پیگیری کنید.»

 

برخی از نمایندگان شهرهای جنوبی ایران نیز در انتقاد از طرح «انتقال آب خزر به سمنان» به نمایندگان معترض استان‌های شمالی پیوسته‌اند

 

به گزارش ایرنا نیز «در نهایت نمایندگان با نشان دادن شعارهای خود به عکاسان و خبرنگاران، به تدریج پایین آمده و در صندلی‌های خود قرار گرفتند.»

 

اعتراض و تجمع نمایندگان استان‌های شمالی پس از انتشار نامه عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، مبنی بر «بلامانع» بودن انتقال آب دریای خزر به سمنان انجام گرفته است. این نمایندگان پیش از این نیز بعد از سخنرانی روحانی در مجلس درباره قصد دولت مبنی بر انتقال آب خزر به سمنان، به‌شدت به این تصمیم اعتراض کرده و برای مدتی نظم جلسه را به هم زده بودند.

 

این پروژه کلان و پرهزینه قرار است سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب خزر را برای تامین آب آشامیدنی و نیز مصارف صنعتی به کویر مرکزی و استان سمنان انتقال دهد. مخالفان این طرح می‌گویند، شیرین‌سازی و انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران، به تخریب زیست‌محیطی و بر هم خوردن اکوسیستم این دریاچه و نیز تشدید بحران آب در استان سمنان خواهد انجامید.

 

محمد درویش، کنشگر و کارشناس محیط زیست، بهمن‌ماه سال ۹۶ نسبت به اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان هشدار داده و آن را «فاجعه‌ای بزرگ‌تر از فاجعه اتمی» دانسته بود.

 

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ایران اخیرا هم نسبت به اجرایی شدن این طرح هشدار داده بود.
اعتراض شدید «کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر»

 

در این میان، «کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر» نیز با اشاره به «بحران آلودگی شدید» این «پهنه آبی بسته» تاکید کرده است که دریاچه خزر «تحمل هیچگونه دستکاری را ندارد.»

 

خدیجه گلین مقدم، مدیر این کمپین در نامه‌ای سرگشاده که متن آن امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، با اشاره به موافقت رئیس سازمان محیط زیست ایران با طرح انتقال آب خزر به سمنان، اعلام کرده است که «کلانتری با این کار نشان داد که هیچگونه شناختی از محیط زیست ایران ندارد.».

 

مدیر «کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر» همچنین «ضمن محکوم کردن این عمل شتابزده، ناشایست و غیرعلمی»، از «مدعی‌العموم» خواسته است تا «از طرف مردم ایران به ویژه مردم شمال ایران، هر چه سریع‌تر» علیه رضا اردکانیان، وزیر نیرو و عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور «اعلام جرم» کند.این کمپین همچنین از جمله از نمایندگان مجلس، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان مدیریت بحران ایران خواسته است تا «شکواییه‌ای» را علیه وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست تنظیم کرده و آن را تسلیم قوه قضائیه ایران کنند.

 

اجرای طرح انتقال آب خزر به استان سمنان که در اواسط دهه ۸۰ مطرح شده بود، در سال ۱۳۹۱ در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ابلاغ شد. اما انتقاد و مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست باعث شد که اجرای آن متوقف شود.

 

دریای خزر با انتقال به سمنان خشک می‌شود؟

 

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران گفت: باید راهکار مناسب و بهتری به جای انتقال آب خزر مانند مدیریت، مهار و کنترل مصرف آب در سمنان انجام شود.

 

علی اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه صحبت های رئیس جمهور در زمینه انتقال آب خزر به سمنان اظهار کرد: رئیس جمهور باید اجازه دهد مدیران اجرایی که مسئول و متولی این موضوع بسیار مهم هستند نظر کارشناسی خود را ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه همه ما نسبت به دریای خزر دغدغه داریم، تصریح کرد: حوضه آبخیز دریای خزر، دریای آزاد نیست که بخواهیم آب آن را بگیریم و همچنان اضافه بماند.

 

دریای خزر چیزی شبیه دریاچه ارومیه در مقیاس بزرگتر است؛ در صورت برداشت از این دریاچه بسته با کم شدن آب آن رو به رو و مشکلات اساسی در حوزه های مختلف را شاهد خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه انتقال آب دریای خزر به سمنان باعث مشکلات زیست محیطی این استان می‌شود، خاطرنشان کرد: کارشناسان محیط زیست باید مشکلاتی که در مسیر انتقال لوله از منطقه مازندران به سمنان و همچنین شیرین سازی آب و غیره را مورد بررسی قرار دهند و بعلاوه خسارت‌های احتمالی نیز در نظرگرفته شود.

 

اسماعیلی با بیان اینکه پس از انجام انتقال باید همه جوانب در نظر گرفته شود، تصریح کرد: باید راهکار مناسب و بهتری به جای انتقال آب مانند مدیریت، مهار و کنترل مصرف آب در سمنان انجام شود.

 

وی با بیان اینکه هنوز مدیریت صحیح مصرف آب در سمنان صورت نگرفته است، اظهار کرد: با نظر رئیس جمهور در مورد انتقال آب دریای خزر به سمنان مخالف هستم و از وزیر مربوطه سوال خواهم کرد.

همدلی

کرهٔ زمین دیگری نداریم؛ آیندهٔ نسل‌های آتی را حفظ کنیم

به علّت افزایش نشر گازهای گلخانه‌ای مثل دی‌اکسید کربن و متان در جوّ کرهٔ زمین که سبب محبوس شدن گرمای خورشید می‌شود، کرهٔ زمین با سرعتی بی‌سابقه در حال گرم شدن است و مردم جهان به عیان می‌بینند که اکثر شرکت‌های بزرگ و سیاستمداران جهان چنان که باید و شاید به این مسئلهٔ جدّی توجه ... کرهٔ زمین دیگری نداریم؛ آیندهٔ نسل‌های آتی را حفظ کنیم

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, محیط زیست

ساکنان یک روستای کارگرنشین؛ مشکل بی‌آبی ما را برطرف کنید

نزدیک به ۵۰ نفر از خانواده‌های شرکت راه‌آهن که در روستای ایستگاه کشور ساکن هستند، از مسئولان برای برطرف کردن بی‌آبی روستا درخواست استمداد کردند.   ساکنین روستای ایستگاه کشور که همگی از شاغلین راه‌آهن کشور هستند، به ایلنا گفتند: دست‌کم از سه ماه پیش آب حدود ۵۰ خانوار ساکن روستای ایستگاه کشور که از ... ساکنان یک روستای کارگرنشین؛ مشکل بی‌آبی ما را برطرف کنید

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

هجوم تالاب‌خوارها به میانکاله

تالاب‌خوارها آهسته ولی به‌طور وسیع و مستمر از پایین رفتن آب دریای خزر سوءاستفاده می‌کنند و زمین‌های خشک‌شده تالاب میانکاله را برای کشاورزی تصرف و بستر تالاب را تغییر کاربری می‌دهند؛ غافل از اینکه آب دریای خزر به‌طور دوره‌ای بالا و پایین می‌رود.

ادامه

اتحاد شوروی, ایران, جهان, خبر, محیط زیست