ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند در اظهاراتی با بیان اینکه شک نکنید که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به زودی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین دیگر قابل قبول نیست. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ارائه پیشنهاد ... ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اسلواکی, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, مالت, نسل‌کشی

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

جرمی کوربین خواستار پایان حمایت تسلیحاتی لندن از ریاض شد

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در نامه‌ای به «ترزا می» نخست‌وزیر این کشوردرباره تداوم درگیری‌ها در یمن و پیامدهای انسانی آن هشدار داد و خواستار پایان حمایت‌های تسلیحاتی لندن از ریاض شد.

 

کوربین در آغاز نامه خود که پریروز (دوشنبه) ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) نوشته‌ شده، آورده است: نظر به گزارش‌های مداوم سازمان ملل متحد و سایر نهادهای حقوق بشری نسبت به فجایع و تخریب‌های گسترده صورت گرفته در یمن، نگرانی عمیق خود را درباره نقش دولت شما در حمایت از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در تداوم بحران انسانی ابراز می‌ کنم و بر لزوم اصرار شما به آتش‌بس فوری در این کشور تأکید می‌کنم.

 

رهبر حزب کارگر انگلیس در ادامه این نامه افزوده است: دست‌کم ۱۰ هزار تن از آغاز درگیری‌ها در یمن در سال ۲۰۱۴ جان‌ باخته اند و بیش از ۷ میلیون تن در گرسنگی به سر می‌برند. کمبود مواد غذایی و شیوع وبا در این کشور ناشی از محاصره ائتلاف به رهبری عربستان و با حمایت انگلیس و آمریکاست.

 

هشدار اخیر چند نهاد بین‌المللی بر لزوم پایان دادن به محاصره ریاض در یمن تأکید دارد تا از بحران انسانی در این کشور که اکنون به تلفیقی از قحطی و شیوع بیماری تبدیل‌شده پیشگیری کند.

 

پریتی پتل وزیر پیشین توسعه بین‌الملل، در اوت (مرداد) گذشته از طرح دولت برای مقابله با شیوع وبا در یمن خبر داد. برای بسیاری از مردم، این ناهماهنگی میان سیاست خارجی و توسعه بین‌الملل فراتر از باور است. نمی‌شود در یک روز انگلیس کمک‌های بشردوستانه ارائه دهد و روز دیگر موشک. بنا بر این من از دولت شما تقاضا دارم تا روشن شدن نتیجه تحقیقات سازمان ملل متحد در رابطه با احتمال نقض و قوانین بین‌الملل از سوی دو طرف درگیری‌ها، فروش اسلحه به عربستان را متوقف کند.

 

در حالی‌که اولویت اصلی باید ارائه کمک‌های بشردوستانه به یمن باشد، زمان آن رسیده که دولت نقش خود را هرچه سریعتر در پایان دادن به مصائب مردم یمن، توقف حمایت از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان و تلاش برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در یمن ایفا کند.

 

شمار زیادی از مقامات انگلیسی تاکنون درباره فجایع انسانی در یمن و حمایت لندن از ریاض ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

الستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه اخیراً ضمن ابراز نگرانی از وضع اسفناک مردم یمن خواستار رفع محدودیت‌های اعمال‌شده علیه این کشور برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شد.

 

وی طی اظهاراتی در پارلمان انگلیس گفت ‘ما آگاه هستیم که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان ناچار شد موقتاً بنادر زمینی و هوایی یمن را برای اعمال قطعنامه تسلیحاتی سازمان ملل متحد به اجرا بگذارد. اما این مهم است که محصولات تجاری و مواد غذایی، سوخت و دارو به مردم یمن، بویژه آن‌هایی برسد که در شمال کشور هستند’.

 

این مقام انگلیسی افزود ‘پیش‌ازاین محدودیت‌ها، ۲۱ میلیون تن از مردم یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه بوده و ۷ میلیون تن یک‌قدم تا قحطی فاصله داشتند. ۹۰ درصد مواد غذایی یمن وارداتی است و سه‌چهارم آن از بنادر حدیده و صلیف وارد می‌شود و هیچ بندر دیگری نمی‌تواند جایگزین این دو بندر شود’.

 

برت اضافه کرد: ‘ سازمان‌های غیر دولتی ما در یمن گزارش می‌دهند که سیستم‌های آب و فاضلاب در یمن به دلیل نبود سوخت از کار افتاده است.

 

این مساله بدین معناست که میلیون‌ها تن به آب آشامیدنی، در کشوری که در عصر مردن از وبا رنج می‌برد، دسترسی ندارند.

 

‘ محدودیت دسترسی به محموله‌های بشردوستانه و تجاری در کنار شرایط حاد موجود، وضع را برای مردم یمن بدتر خواهد کرد. از این ‌رو ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم هر چه سریعتر دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را فراهم سازند تا از تهدید ابتلا به بیماری و گرسنگی مردم در این کشور پیشگیری کنیم.

 

‘ ما همچنین خواستار بازگشایی هر چه سریعتر بندر حدیده و از سرگیری پروازهای سازمان ملل متحد به صنعا و فرودگاه عدن هستیم.

 

‘ محدودیت‌های اعمال‌شده بر پروازهای بشردوستانه سبب ایجاد مشکلاتی برای کارکنان نهادهای بین‌المللی ازجمله اتباع انگلیسی شده که خواهان ورود و خروج از یمن هستند’.

 

این مقام انگلیسی با تأکید بر حل سیاسی بحران یمن عنوان کرد که لندن بر لزوم ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح در یمن اصرار دارد.

 

«اندرو میچل» وزیر پیشین توسعه بین‌الملل انگلیس نیز که بتازگی از سفر به یمن بازگشته، هشدار داد که عربستان سعودی، قوانین بین‌المللی را در جریان جنگ یمن نقض کرده است.

 

وی همکاری‌های تسلیحاتی انگلیس را با عربستان سعودی در جنگ یمن خطرناک توصیف کرد و اظهار داشت که این رابطه محکوم ‌به شکست است.

 

میچل در همین حال درباره فاجعه بی سابقه انسانی در یمن هشدار داد و گفت که تداوم این شرایط سبب گسترش قحطی و آسیب به‌ کل مردم یمن خواهد شد.

 

نهادهای حقوق بشری بارها از عربستان خواسته‌اند تا به محاصره بنادر این کشور به‌منظور دریافت کمک‌های بشردوستانه، شامل مواد غذایی و دارویی پایان دهد.

 

عربستان در واکنش به حمله موشکی صورت گرفته از یمن به سمت ریاض در ۱۳ آبان گذشته، تمامی بنادر این کشور را محاصره کرده است و ادعا می‌کند که ایران از محموله‌های بشردوستانه برای قاچاق سلاح به یمن استفاده می‌شود.

 

دولت این کشور همراه با چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین پارسال اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور باهدف بازگرداندن ‘عبدربه منصور هادی’ رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

ایرنا

نقش پررنگ‌ رئیس‌جمهور آلمان برای حل بحران سیاسی

به نقل از دویچه وله، در شرایط عادی صدراعظم آلمان قدرتمندترین سیاستمدار این کشور و رهبر دو فاکتو محسوب می‌شود اما این اشتاینمایر رئیس‌جمهور آلمان است که رئیس دولت به حساب می‌آید.   ریاست جمهوری آلمان اگرچه عمدتا نقشی تشریفاتی دارد اما مسئولیت تضمین ادامه دموکراسی آلمان را به عهده دارد. به این سبب فرانک ... نقش پررنگ‌ رئیس‌جمهور آلمان برای حل بحران سیاسی

ادامه

المان, جهان, خبر

برای نخستین بار پس از ۷۱ سال؛ انگلیس از دیوان بین‌المللی عدالت (لاهه)جا ماند

انگلیس برای اولین بار از زمان آغاز به کار دادگاه بین‌المللی عدالت در ۱۹۴۶ کرسی خود را از دست داد. این عقب‌گردی است که از دید دیپلمات‌ها و مفسران نتیجه افول نفوذ بین‌المللی آن در پی رای آن به خروج از اتحادیه اروپاست.   به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دادگاه ۱۵ عضوی جهانی مستقر در ... برای نخستین بار پس از ۷۱ سال؛ انگلیس از دیوان بین‌المللی عدالت (لاهه)جا ماند

ادامه

انگلستان, جهان, خبر, هلند

ترکیه احتمال خروج از ناتو را بررسی می‌کند

به گزارش اسپوتنیک با استناد به «سی ان ان ترک»، یالچین تاپچو دستیار رئیس جمهور ترکیه اعلام نمود که زمان تجدیدنظر در مورد عضویت ترکیه در ناتو فرا رسیده است.   پارلمان ترکیه باید موضوع عضویت ترکیه در ناتو را بررسی کند. ناتو در این امر مقصر است که ترکیه در عرصه دفاعی به دیگر ... ترکیه احتمال خروج از ناتو را بررسی می‌کند

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, ناتو

تظاهرات ضد هسته‌ای در آلمان با تشکیل رنجیره انسانی از سفارت آمریکا تا کره‌شمالی در برلین

صدها تن از معترضان با تشکیل رنجیره انسانی از سفارت آمریکا تا کره‌شمالی در برلین،‌ به افزایش تنش‌ها و جنگ لفظی میان دو کشور اعتراض کردند.   به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان همچنین روی طبل‌هایی که به شکل ظروف زباله اتمی رنگ‌آمیزی شده بود می‌کوبیدند، بنرهایی با شعار “صلح بسازید، نه جنگ” تکان می‌دادند و ... تظاهرات ضد هسته‌ای در آلمان با تشکیل رنجیره انسانی از سفارت آمریکا تا کره‌شمالی در برلین

ادامه

المان, امریکا, جهان, خبر, ضد جنگ, کره شمالی