دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

توافق اپوزیسیون با شورای نظامی سودان بر سر دوره گذار ۳ ساله

در ساعات اولیه امروز چهارشنبه، اعلام شد، ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر و شورای نظامی سودان به توافقی درباره راهکارها و مدت دوره انتقالی دست یافتند، همزمان جشنی در محل تحصن در مقابل مقر فرماندهی ارتش این کشور در خارطوم به همین مناسبت برگزار شد.

 

به گزارش شبکه خبری الجزیره، شورای نظامی سودان اعلام کرد، ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر توافق کرد دوره انتقالی سه سال ادامه داشته باشد.

 

این شورا عصر سه‌شنبه اعلام کرد، ظرف ۲۴ ساعت توافقنامه نهایی درباره دوره انتقالی را امضا خواهیم کرد.

 

یاسر العطا، عضو شورای یاد شده در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: توافق شد دوره انتقالی سه سال باشد و شش ماه اول آن به اولویت امضای توافقنامه‌های صلح و توقف جنگ در سراسر کشور اختصاص یابد.

 

العطا با اشاره به تشکیل شورای حاکمیتی و کابینه افزود: ما به مردم‌ تعهد می‌دهیم توافقنامه کامل و درستی که خواسته‌های مردم را در کمتر از ۲۴ ساعت محقق کند، امضا می‌کنیم.

 

این عضو شورای نظامی سودان افزود: گروه‌های آزادی و تغییر ۶۷ درصد از کرسی‌های شورای قانونگذاری با ۳۰۰ عضو را به دست خواهند آورد و بقیه کرسی‌ها به دیگر احزاب می‌رسند.

 

عباس مدنی، یکی از رهبران فراکسیون‌های تغییر نیز در این کنفرانس گفت: شورای حاکمیتی با توافق شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر تشکیل شد.

 

دو طرف دوشنبه گذشته درباره ساختار حاکمیتی متشکل از شورای حاکمیتی، کابینه و شورای قانونگذاری توافق کردند که نسبت مشارکت چهره‌های نظامی و مدنی مشخص شود.

 

خبرگزاری آلمان به نقل از یک منبع در کمیته‌های مذاکره اعلام کرد، گروه‌های آزادی و تغییر و شورای نظامی روز سه‌شنبه در نشست‌های مستمری اختلاف‌نظرهای اصلی دو طرف درباره انتقال قدرت به غیرنظامیان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

این منبع افزود، دو طرف توافق کردند که مدت دوره انتقالی سه سال باشد و پس از آن به جای دوره دو ساله‌ای که شورای نظامی پیشنهاد کرد و دوره چهار ساله پیشنهادی گروه‌های آزادی و تغییر، انتخابات دموکراتیک برگزار شود.

 

منبع یاد شده ادامه داد: شورای نظامی پیشنهاد کرد علاوه بر ریاست شورای حاکمیتی، اکثریت این شورا نیز با آن باشد، گروه‌های آزادی و تغییر نیز تاکید دارند که اکثریت با غیرنظامیان بوده و ریاست شورا نیز مدنی باشد.

 

منبع مذکور در ادامه گفت: دو طرف تصمیم دارند ظرف چند ساعت آینده به توافقی دست یابند.

 

گروه‌های آزادی و تغییر پیشتر اعلام کردند اگر در نهایت تا روز چهارشنبه به توافقی با شورای نظامی نرسند، مذاکره با شورا را متوقف خواهند کرد.

 

توافق میان دو طرف تنها یک روز پس از کشته شدن پنج تظاهرکننده و یک افسر ارتش در محل تحصن در پی تیراندازی از سوی افراد ناشناس اعلام شد.

 

یاسر العطا گفت: شورای نظامی اعلام کرد کمیته مشترکی با ائتلاف مخالفان برای تحقیقات درباره تیراندازی علیه تحصن‌کنندگان تشکیل شد.

 

پس از اعلام این توافق جشن‌هایی در محل تحصن در مقابل فرماندهی ارتش در خارطوم برگزار شد.

 

همچنین دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد، این نیروهای واکنش سریع بودند که روز گذشته به سمت تحصن‌کنندگان در خارطوم تیراندازی کردند.

 

این سازمان در ادامه از رهبران سودان خواست به نیروهای امنیتی از جمله نیروهای واکنش سریع اجازه ندهند به تحصن‌کنندگان حمله کنند.

 

سفارت آمریکا در خارطوم نیز روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای شورای نظامی سودان را مسؤول حملات علیه معترضان دانست.

 

این سفارتخانه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله، تاکید کرد: شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر نباید اجازه دهند که اتفاقات روز گذشته مانع از پیشروی آنها در مذاکرات برای تشکیل دولت انتقالی به ریاست غیرنظامیان شود.

 

جمعیت شاغلین سودان نیز شورای نظامی را مسؤول قتل تظاهرکنندگان دانست و خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یابی برای روشن شدن ابعاد مبهم این اتفاق شد.

 

این جمعیت تاکید کرد: گروه‌های آزادی و تغییر مسؤول بالا گرفتن تنش‌ها در محل تحصن نیستند بلکه این نیروهای واکنش سریع وابسته به شورای نظامی بودند که به سمت تظاهرکنندگان در خیابان النیل تیراندازی کردند.

 

همچنین این جمعیت با تاکید بر اینکه تظاهرکنندگان سلاح حمل نکرده و به سوی نیروهای ارتش تیراندازی نمی‌کنند، از شورای نظامی خواست نیروهایش را از محل تحصن خارج کند.

 

جمعیت شاغلین سودان در ادامه تاکید کرد: تنش‌ها ادامه دارند زیرا این تنها سلاح ماست.

 

علاوه بر این گروه‌های آزادی و تغییر نیز شورای نظامی را مسؤول اتفاقات روز سه‌شنبه دانست و اعلام کرد: افرادی با لباس نیروهای واکنش سریع به سوی شرکت‌کنندگان در محل تحصن تیراندازی کردند.

 

معترضان نیز گفتند، تعدادی از مخالفان انقلاب که با حاکمیت قبلی در ارتباط هستند، در تحصن روز گذشته تحریک به خشونت کردند.

 

در مقابل شورای نظامی افرادی خرابکار و ناراضی از توافقنامه انتقالی را متهم به ایجاد تنش کرد.

ایسنا

اتحادیه اروپا: افغانستان و آفریقا پایگاه‌های جدید داعش می‌شوند

هماهنگ‌کننده مقابله با تروریسم در اتحادیه اروپا گفت، پس از شکست خلافت فیزیکی تروریست‌های داعشی در عراق و سوریه، شبه‌نظامیانی که در این کشورها حضور داشتند اکنون به سمت افغانستان و شمال آفریقا حرکت می‌کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, سوریه, شمال افریقا, عراق, فرانسه

مردم الجزایر مصمم‌اند سرنوشت خود و کشورشان را به‌دست گیرند

اعلام استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور الجزایر پس از بیست سال حکومت در روز سه‌شنبه، ۱۳ فروردین‌ماه ۹۸ (۲ آوریل ۲۰۱۹) از سوی توده‌های معترض به رژیم حاکم با شادی توأم با احتیاط و نگرانی استقبال شد.

ادامه

الجزایر, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا