روسیه: پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را اجرا نمی‌کنیم

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را که از ماه ژانویه سال آینده به اجرا درخواهد آمد، اجرا نمی‌کند.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, خبر, خلع سلاح هسته‌ای, روسیه, سازمان ملل, فرانسه, ناتو, هلند

چامسکی: بیایید یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه ایجاد کنیم

چامسکی هشدار داد: «یک حادثه تصادفی در خلیج فارس،‌ حتی به طور تصادفی به یک انفجار خواهد شد که واکنش ایران را در پی خواهد داشت که منجر به بمباران ایران توسط آمریکا و اسرائیل خواهد شد.

ادامه

اروپا, اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, تشنج زدایی, تهدید صلح جهانی, جهان, خاورمیانه, خلع سلاح هسته‌ای, دیدگاه, رویارویی نظامی, ضد جنگ, عربستان سعودی, مداخله نظامی

کره شمالی: خلع سلاح‌های هسته‌ای از میز مذاکرات با آمریکا خارج شد

نماینده کره شمالی در سازمان ملل روز شنبه گفت: خلع سلاح‌های هسته‌ای از میز مذاکرات با آمریکا خارج شد و در حال حاضر بحث و گفتگو با واشنگتن ضروری نیست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, خلع سلاح هسته‌ای, شرق آسیا, کره شمالی, ناتو

جیمز کلپر: چرا کره شمالی باید خلع سلاح هسته‌ای را بپذیرد؟! این بلیط آنها برای حیات است

مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا، ادعای ترامپ را مبنی بر اینکه باراک اوباما برای دیدار با کیم جونگ اون التماس می‌کرد، زیر سوال برد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خلع سلاح هسته‌ای, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

تقاضای ترامپ برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی غیرمنطقی است

نشریه ‘آمریکن کانسروتیو’ در مقاله ای نوشت: تقاضای ‘دونالد ترامپ’ برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی پیش از دادن هر گونه امتیازی به پیونگ یانگ غیرمنطقی است زیرا اگر این رویکرد کاخ سفید عملی بود، احتمالا تا به حال موفقیت هایی در مذاکرات میان دو کشور حاصل می‌شد.

 

در مقاله این نشریه آمریکایی که به قلم ‘دنیل دپتریس’ عضو اندیشکده ‘دیفنس پرایوریتیز’ با عنوان ‘خلع سلاح هسته ای کره شمالی ماموریتی غیر ممکن، اما صلح اینطور نیست’ نوشته شده، آمده است: اگر از درون لنز ناهمگون سیاست خارجی واشنگتن به مذاکرات خلع سلاح هسته ای میان آمریکا و کره شمالی نگاهی بیاندازیم، در می یابیم این گفت وگوها آنگونه که باید خوب پیش نمی رود. با این حال، نباید امکان برقراری صلح در شبه جزیره کره را نادیده گرفت.

 

دولت دونالد ترامپ باید از گفت وگوهای در حال انجام به عنوان یک فرصت تاریخی برای ورق زدن صفحه ای از تاریخ که بیش از ۶ دهه خصومت با کره شمالی را روایت می کند، استفاده کند.

 

دیدار ‘مایک پمپئو’ وزیر امور خارجه آمریکا در ماه گذشته با ‘کیم جونگ چل’ مردی که دست راست ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی بشمار می رود در آخرین لحظه به تعویق افتاد و هنوز برنامه ای برای دیدار مجدد تعیین نشده است.

 

‘استفان بیگون’ فرستاده ویژه دولت ترامپ، هنوز با همتای کره شمالی خود صحبت نکرده و گزارش ها در مورد آزمایش جدید پیونگ یانگ در نزدیکی مرز چین، تحلیلگران در واشنگتن را به وحشت انداخته است.

 

با این حال با توجه به تاریخ مذاکرات پیونگ یانگ در ربع قرن گذشته، اگر غیر از این بود، جای شگفتی داشت و اینکه واشنگتن و پیونگ یانگ بتوانند ۶۵ سال خصومت را در عرض چند ماه رفع کنند بیشتر عجیب به نظر می رسد.

 

به نظر می رسد دونالد ترامپ نیز این موضوع را درک کرده زیرا هفته گذشته در توئیتی خاطرنشان کرد، مذاکرات ادامه دارد و هیچ عجله ای در این روند وجود ندارد.

 

علیرغم مشکلات قابل توجه و بی اندازه در مذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی، ترامپ مصمم است در اوایل سال آینده نشست دیگری با کیم داشته باشد اما وی باید بداند مذاکراتی واقع بینانه و صادقانه بهترین راه برای ایالات متحده است تا مانع از تنش در شبه جزیره کره شود.

 

از طرفی، هدف نشست سال آینده نباید بر خلع سلاح هسته ای فوری کره شمالی متکی باشد؛ هدفی که از نقطه نظر کیم جونگ اون، فوق العاده احمقانه خواهد بود. در عوض، جلسه بعدی باید به عنوان یک نقطه شروع بر یک راهبرد صلح در شبه جزیره کره تمرکز کند و کیم را در بلند مدت متقاعد کند که دیگر برای بقا نیازی به سلاح هسته ای ندارد.

 

در عین حال باید بدانیم اگرچه بسیار ایده آل است که پیونگ یانگ موافقت کند تمامی زیرساخت های هسته ای خود را از بین ببرد اما به طور قطع چنین چیزی به سادگی دست یافتنی نیست.

 

در دنیای واقعی، کشورها نسبت به خلع سلاح یک طرفه تمایلی ندارند. این نگرانی به ویژه برای کره شمالی، که از سوی همسایگانی بسیار ثروتمندتر و قدرتمندتر محاصره شده، بیشتر صدق می کند.

 

بنابراین تقاضای دولت ترامپ برای خلع سلاح هسته ای پیش از دادن هیچ گونه امتیازی غیر منطقی است و همانطور که پیونگ یانگ طی شش ماه گذشته نشان داده، چنین موقعیتی از پیش مشخص است که شکست می خورد. در واقع، اگر رویکرد دولت ترامپ عملی بود، احتمالا تا به حال برخی موفقیت ها را در پی داشت.

 

بنابراین به شدت بعید است پیونگ یانگ با سیاست هسته ای خود و در محیط کنونی که تقریبا هیچ اعتمادی میان طرفین وجود ندارد، تن به خواسته واشنگتن بدهد.

 

در حقیقت، انهدام هسته ای ممکن است هرگز امکان پذیر نشود با این وجود، صلح در شبه جزیره کره محتمل است.

 

این جایی است که ترامپ باید تلاش های خود را بر حمایت از ‘مون جائه این’ رئیس جمهوری کره جنوبی برای صلح با کره شمالی متمرکز کند.

 

درست همانطور که کره جنوبی مصمم است با همسایه شمالی خود همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشد، آمریکا هم می تواند این کار را انجام دهد. حتی اگر سالها طول بکشد تا کیم جونگ اون تصمیم به نابودی سلاح های هسته ای خود بگیرد، باز هم ایالات متحده باید راهی برای یک رابطه دوجانبه پربازده با کره شمالی پیدا کند؛ راهی که برای همیشه جلوی جنگ افروزی در این منطقه را بگیرد.

 

در کمتر از یک سال، رئیس جمهوری کره جنوبی توانسته اوضاع را کاملا تغییر دهد. او با کیم جونگ اون در سه جلسه مجزا، به پیشرفت هایی دست یافته که هیچ کس فکرش را هم نمی کرد و گام های قابل توجهی به سوی صلح برداشته است.

 

مون با کره شمالی یک توافقنامه جامع در خصوص ایجاد منطقه غیرنظامی امضا کرده است. دو کره همچنین بر سر هماهنگ سازی عملیات معدنکاری و تخریب برج های نگهبانی در امتداد مرز منطقه غیرنظامی با یکدیگر همانگ شده اند.

 

آنها همچنین گروه های کاری متشکل از مقامات و افسران ارتش از هر دو کشور ایجاد کرده اند تا به بهبود روابط و محدود کردن سوءتفاهم ها کمک کنند و دو کره اکنون در حال بررسی امکان ارتباط دوباره خطوط راه آهن خود هستند.

 

از این رو واشنگتن به جای محدود کردن این ابتکارات میان دو کره و با اصرار بی فایده برای خلع سلاح فوری هسته ای باید همکاری های خود با کره جنوبی برای پیشرفت و ترغیب آن را بیشتر کند. در شورای امنیت هم دولت ترامپ می تواند با حمایت از مصالحه دو کره از طریق ایجاد معافیت هایی بر تحریم های غیرقانونی پروژه های ویژه ای مانند از سرگیری تورهای گردشگری به کوه های ‘کومگانگ’ اهرم خود را حفظ کند.

 

به عبارتی اگر ترامپ می خواهد به پیروزی تاریخی با کره شمالی دست یابد باید در گام نخست بر روی ایجاد صلح تمرکز کند و خلع سلاح هسته ای را به زمانی دیگر موکول کند.

 

امریکن کانسروتیو دوماهنامه‌ای است که توسط موسسه ‘ایده‌های آمریکایی’ منتشر می‌شود.

 

این نشریه نماینده یک صدای ضد جنگ و سلطه نیروی نومحافظه‌ کار است و در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط ‘اسکات مک کانل’، ‘پاتریک بیوکنن’ و ‘تاکی تئودوراکوپولوس’ در مخالفت با جنگ عراق تاسیس شد.

ایرنا

سی ان ان: کره‌شمالی درباره قطع مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای به آمریکا هشدار داده است

شبکه خبری سی‌ان‌ان امروز سه‌شنبه، به نقل از منابع مطلع گزارش داد، مقام‌های کره‌شمالی در نامه‌ای به ایالات متحده آمریکا هشدار داده‌اند که مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بار دیگر در خطر است و ممکن است از هم بپاشد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, خلع سلاح هسته‌ای, شرق آسیا, کره شمالی

کره شمالی؛ خلع سلاح هسته‌ای به‌سئول و واشنگتن بستگی دارد

خبرگزاری رسمی کره جنوبی امروز چهارشنبه گزارش کرد ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی بر عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی و خلع سلاح هسته ای تاکید کرده اما آن را وابسته به اقدامات آمریکا و کره جنوبی دانسته است.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, خلع سلاح هسته‌ای, کره جنوبی, کره شمالی

تاکید «شی جین پینگ» و «مون جائه‌این» بر خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در گفت وگوی تلفنی با «مون جائه این» رئیس جمهور جدید کره جنوبی، با مهم توصیف کردن توسعه روابط دو جانبه، بر حل و فصل اختلافات میان دو کشور تاکید کرد.   در این گفت وگو که روز پنجشنبه صورت گرفت، وی ضمن تبریک انتخاب «مون» به عنوان ... تاکید «شی جین پینگ» و «مون جائه‌این» بر خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, خلع سلاح هسته‌ای, کره جنوبی

حمایت چین از خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز – یکشنبه – حمایت این کشور از خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره را اعلام کرد.   وزیر امور خارجه چین گفت: «با هدف برقراری صلح و ثبات در منطقه، چین از خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره حمایت می‌کند.»   وی افزود: «ممکن ... حمایت چین از خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, خلع سلاح هسته‌ای, شرق آسیا