بی‌عملی مجلسی فریبکار، بازنشستگانی با ۷ تا ۸ میلیون تومان زیر خط فقر و کارگرانی زیر ستم پیمانکار

یک فعال کارگری گفت: چطور افزایش حقوق بازنشسته‌ای که سی سال برای صنعت این مملکت کار کرده و از حداقل‌ها هم به سختی برخوردار است می‌تواند تورم‌زا باشد؟! الان حقوق بازنشستگان حدود ۷ تا ۸ میلیون زیر خط فقر است و این حرف‌ها اصلا مستند و صحیح نیست.

 

به گزارش ایلنا، ناصر چمنی فعال کارگری و رئیس پیشین کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران در انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم در قبال کارگران گفت: متاسفانه نمایندگان این دوره مجلس با شعار انقلابی روی کار آمدند اما ما تا الان اقدام درخوری از جانب آن‌ها ندیدیم. وقتی ما از انقلاب صحبت می‌کنم به نوعی حمایت از مستضعفین و قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه باید مد نظرمان باشد؛ انقلاب ۵۷ هم دقیقا انقلاب محرومین بود. بنابراین وقتی این نمایندگان با شعار مجلس انقلابی روی کار آمدند بار مسئولیت خود و انتظار جامعه را افزایش دادند. وقتی ما با شعار انقلابی می‌آییم متناسب با این شعار درخواست‌ها هم بیشتر می‌شود اما متاسفانه تنها چیزی که ما از دوستان صندلی سبزنشینِ مجلس ندیدیم حمایت از مستضعفان بود.

 

««««« وی با اشاره به مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با لایحه‌ی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: اینکه نمایندگان مجلس می‌گویند حقوق بازنشستگان تورم‌زاست نشان می‌دهد خیلی به این قشر توجهی ندارند. چطور افزایش حقوق بازنشسته‌ای که سی سال برای صنعت این مملکت کار کرده و از حداقل‌ها هم به سختی برخوردار است می‌تواند تورم‌زا باشد؟! الان حقوق بازنشستگان حدود ۷ تا ۸ میلیون زیر خط فقر است و این حرف‌ها اصلا مستند و صحیح نیست. »»»»»

 

این فعال کارگری تاکید کرد: ما عامل‌های فراوانی برای تورم داریم، آیا نمایندگانی که مخالف افزایش حقوق بازنشستگان هستند خودشان می‌توانند با ۴ – ۵ میلیون تومان در این دوره‌ی تورم سرسام‌آور با این هزینه‌های فراوان درمانی که امروز به خانوارها تحمیل می‌شود، زندگی کنند؟ عجیب است که نمایندگان مجلس انقلابی برای تصویب لایحه‌ی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مردد هستند.

 

چمنی اظهار کرد: انتظار کارگران از مجلس این بود که وقتی این لایحه می‌آید در اولین فرصت و با بالاترین رای تصویب شود تا ما شعار انقلابیِ مجلس را بتوانیم باور کنیم. پنهان شدن پشت این چنین شعارهایی نه به نفع نمایندگان است و نه به نفع جامعه‌ای که اینچنین در سختی‌ها گرفتار شده و برای گذران زندگی خود با مشکلات بسیاری مواجه است.

 

این فعال کارگری تاکید کرد: در واقع این نگاه برخی از نمایندگان مجلس به موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، نمونه‌ی کوچکی از بی‌توجهی این دوستان به کارگران و اقشار ضعیف جامعه است.

 

وی بیان کرد: خیلی از نمایندگان مجلس قبل از جلسات شورایعالی کار در رابطه با معیشت کارگران و بازنشستگان شعارهای پوپولیستی می‌دادند و درصدِ افزایش پایه حقوق تعیین می‌کردند. اما این نمایندگان خودشان می‌دانند که از نظر قانونی نمی‌توانند در تعیین دستمزد اثرگذار باشند؛ طبق قانون تعیین دستمزد در شورایعالی کار و تحت مذاکرات سه جانبه‌ی نماینده دولت، نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرمایان انجام می‌شود.

 

رئیس پیشین کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران ادامه داد: زمانی که من رئیس کانون بودم به کمیسیون اجتماعی مجلس نامه‌ای زدیم و گفتیم اگر واقعا شما می‌خواهید برای کارگران، که بیش از ۵۰درصد از اعضای جامعه هستند، کاری انجام دهید باید در جلسه‌ای با نمایندگان کارگران و معاون اول رئیس‌جمهور مشکلات و راهکارها را بررسی کنید و از این طریق در قوه مقننه با قانونی کردن این خواسته‌ها به کارگران کمک کنید اما آن‌ها در این زمینه اقدامی انجام ندادند.

 

««««« چمنی با بیان اینکه همه می‌توانند در خصوص حداقل دستمزد و تاکید بر افزایش آن صحبت کنند، گفت: مجلس باید اساسی‌تر و عملی‌تر از شعارهای همیشگی اقدام قانونی انجام دهد چیزی که ما تا الان ندیدیم. »»»»»

 

وی با اشاره به اعتصاب کارگران پیمانکاری صنعت نفت و پتروشیمی افزود: ما ندیدیم مجلس اقدام موثری برای حل مشکلات این کارگران انجام دهد. مجلس باید با نمایندگان صنعت نفت صحبت می‌کرد و در جهت رفع مشکلات آن‌ها اقدام موثر و کاربردی انجام می‌داد.

 

وی در پایان تاکید کرد: مواردی که عرض کردم نشانگر این است که نمایندگان مجلس یازدهم در مورد کارگران و بازنشستگان تا به امروز صرفا شعاری عمل کرده‌اند.