تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که ... بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کانادا, گرجستان

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

بیانیه نشست مسکو: طرف‌های درگیر در افغانستان فورا آتش‌بس بدهند/ ما از احیای امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم

ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و پاکستان روز پنجشنبه در نشست مسکو از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواستند فورا اعلام آتش‌بس کنند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،  در بیانیه مشترک منتشر شده در پایان این نشست آمده ‌است: «در این نقطه عطف حساس، چهار کشور ما از طرفین می‌خواهند وارد مذاکره شوند و به توافق صلحی دست یابند که به بیش از چهار دهه جنگ در افغانستان پایان دهد.»

 

بیانیه از دو طرف خواست به خشونت خاتمه دهند و از طالبان خواست در بهار و تابستان، دوباره دست به تهاجم نزنند. همچنین چهار کشور گفتند که به حمایت سیاسی و اقتصادی از افغانستان پس از امضای توافق صلح، متعهدند.

 

این نمایندگان در بیانیه‌ خود اعلام کردند: صلح در افغانستان تنها از طریق یک توافق سیاسی در چارچوب مذاکره دست یافتنی است.

 

در این بیانیه آمده است: «ما تقاضای گسترده و صادقانه مردم افغانستان برای صلح پایدار و عادلانه و پایان جنگ را تأیید و تاکید می‌کنیم که صلح پایدار تنها از طریق یک توافق سیاسی در چارچوب مذاکره حاصل می‌شود. ما از همه طرف های درگیری در افغانستان می‌خواهیم سطح خشونت در این کشور را کاهش دهند. از طالبان می‌خواهیم از تلفات بیشتر جلوگیری کرده و به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت دستیابی به یک توافق سیاسی از طریق گفت‌وگو، در پی عملیات بهاری مثل سال‌های گذشته نباشد».

 

در این بیانیه تاکید شده: «همانطور که در قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت (۲۰۲۰) آمده است، ما از احیای امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی می خواهیم که با نمایندگان گروه طالبان درمورد توافق‌نامه صلح مذاکره کنند. ما از شرکت کنندگان در مذاکرات بین‌افغانی می خواهیم فوراً در مورد مسائل اساسی برای حل منازعات، از جمله مبانی دولت صلح آمیز و با ثبات افغانستان آینده، محتوای نقشه راه سیاسی منتهی به یک دولت فراگیر، و موارد آتش‌بس دائمی و جامع به یک توافق‌نامه صلح که به چهار دهه جنگ در افغانستان پایان دهد، دست یابند».

 

در بیانیه این چهار کشور که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده همچنین آمده است: «باید در توافق صلح؛ حقوق تمام افغان‌ها از جمله زنان، مردان، کودکان، قربانیان و اقلیت‌ها حفظ شود. ما شدیدا از یک مصوبه سیاسی پایدار و عادلانه که منجر به تشکیل یک افغانستان مستقل، حاکم، متحد، صلح طلب، دموکراتیک و خودکفا، عاری از تروریسم و ​​ قاچاق مواد مخدر شده و باعث بازگشت داوطلبانه، پایدار و سریع آوارگان افغان، ثبات و امنیت جهانی شود، حمایت می‌کنیم. ما از همه افغان‌ها از جمله دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان می‌خواهیم اطمینان حاصل کنند که گروه‌ها و افراد تروریستی از خاک افغانستان برای تهدید امنیت هر کشور دیگری استفاده نمی‌کنند. ما همه کشورهای مربوطه را به حمایت از مردم افغانستان تشویق می کنیم و به صلح پایدار به نفع همه کمک می کنیم».

 

نمایندگان چهار کشور روسیه، آمریکا، چین و پاکستان در بیانیه پایانی خود تاکید کردند: «ما از حمایت دیرینه دولت قطر برای تسهیل روند صلح قدردانی می کنیم و از ادامه بحث و گفت‌وگوها بین تیم‌های مذاکره کننده طرفین در دوحه که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شده و به پیشرفت قابل توجهی در جهت حل و فصل سیاسی منجر شده است، پشتیبانی می‌کنیم. ما تمام تلاشهای بین‌المللی را که برای تسهیل و حمایت از حل و فصل مذاکره در اسرع وقت صورت می‌گیرد را به رسمیت می شناسیم و از آنها استقبال می‌کنیم. همچنین از انتصاب ژان آرنو به عنوان فرستاده شخصی دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان و از ایفای نقش مثبت و سازنده سازمان ملل در روند صلح و سازش افغانستان استقبال می‌کنیم.»

 

مسکو میزبان جلسه منظم “ترویکا” متشکل از نمایندگان روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و پاکستان بود که هدف آن پیشرفت در روند صلح افغانستان برای دستیابی به یک توافق مذاکره و آتش بس دائمی و جامع اعلام شده است. در این مراسم نمایندگان دولت کابل، شورای عالی مصالحه ملی، چهره‌های برجسته سیاسی افغانستان و نمایندگان جنبش طالبان و همچنین قطر و ترکیه به عنوان میهمانان افتخاری حضور یافتند.

 

حضور زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا، نشانه این بود که واشنگتن تلاش خود را برای جلب حمایت قدرت‌های منطقه از طرح صلح خود بیشتر کرده‌ است.

 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید به‌زودی تصمیم بگیرد که بعد از یکم ماه مه نیروهای آمریکایی را طبق توافق سال گذشته میان طالبان و دولت ترامپ در افغانستان نگه دارد یا نه.

 

خلیلزاد می‌کوشد حمایت طرفین را از تشکیل یک دولت انتقالی جلب کند. اما اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مخالف این پیشنهاد است و رهبر طالبان هم گفته است که در چنین دولتی مشارکت نخواهد کرد.

 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، پس از نشست روز پنجشنبه در توییتی نوشت که تیم مذاکره ‌کننده دولت حاضر است در هر زمینه‌ای با طالبان مذاکره کند. او نوشت: «ما خواستار توقف کشتار هدفمند و برقراری آتش‌بسی فراگیر برای شروع دور بعدی مذاکرات در فضایی صلح‌آمیز شدیم.»

 

افغانستان از بیانیه پایانی نشست مسکو استقبال کرد

 

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه افغانستان امروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت افغانستان از صراحت بیانیه «ما ار احیای امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم» استقبال کرده، بر این اصل تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان یگانه ساختار فراگیر و قابل قبول برای تامین مشارکت سیاسی، کثرت‌گرایی، برابری شهروندی و حفظ نظم و ثبات در یک جامعه متنوع و متکثر همچون افغانستان است.

 

در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه افغانستان در این خصوص آمده است: دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات جدی پیرامون مسائل اساسی از جمله تامین آتش‌بس و رسیدن به راه حل سیاسی جامع که منجر به پایان جنگ و رسیدن به صلح دایمی در این کشور شود، آماده است.

 

ناتو: رد زیردریایی روسیه را گم کردیم/ رادارگریزی بیش از حد انتظار

در حالیکه ناتو اعلام کرد که رد زیردریایی روسیه در مدیترانه را گم کرده است؛ منابع آگاه تأکید کردند که رادارگریزی بیش از حد انتظار «روستوف»، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را گمراه کرده است.  

ادامه

جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

تحول بزرگ در نجوم با راه‌اندازی تلسکوپ ثبت‌کننده نوترینو در روسیه

منابع خبری روس از راه اندازی رسمی تلسکوپی عظیم در عمق دریاچه یخی بایکال در روسیه گفتند که قادر است ساختار و گذشته جهان را با اندزه گیری ذره‌ای به نام نوترینو بررسی کند.

ادامه

اتحاد شوروی, جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا

رادیو آلمان؛ واکسن روسی “اسپوتنیک وی” چه اندازه قابل اعتماد است؟

در ۵۰ کشور جهان از واکسن “اسپوتنیک وی” برای مقابله با کرونا استفاده می‌شود. از اتحادیه اروپا نیز درخواست مجوز شده است. حال آنکه بسیاری از مردم اروپا هنوز نسبت به این واکسن حساسیت دارند. آیا “اسپوتنیک وی” واکسن خوبی است؟

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, جهان, دانش, روسیه