مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

برهم صالح رییس‌جمهوری عراق شد

نمایندگان پارلمان عراق امروز سه‌شنبه، به ریاست محمد الحلبوسی، رییس پارلمان برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید کشور تشکیل جلسه دادند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز ، پارلمان عراق پس از شمارش دور دوم آرا برای انتخاب رییس‌جمهوری این کشور، از پیروزی برهم صالح خبر داد.

 

شمارش آرای اولین دور از رأی‌گیری نمایندگان پارلمان عراق برای انتخاب رییس‌جمهوری این کشور در حالی پایان یافت که هیچ یک از نامزدها نتوانستند دو سوم آرا را کسب کنند و به دنبال آن، پارلمان عراق در پی آن بر آمد تا دومین دور رأی‌گیری را بین دو کاندیدای پیشتاز یعنی برهم صالح و فوأد حسین برگزار کند اما فوأد حسین از انصراف خود از مشارکت در دور دوم رأی‌گیری خبر داد. این انصراف بر خلاف انتظارها بر پیچیدگی وضعیت اضافه کرد؛ چرا که هیأت رییسه پارلمان عراق با درخواست حزب دموکرات برای انصراف فوأد حسین از دور دوم مخالفت نمود.

 

در بحبوحه این رویدادها در پارلمان عراق، منابعی نظیر شبکه تلویزیونی رسمی این کشور و پایگاه خبری روسیا الیوم پیش‌تر اخباری از پیروزی برهم صالح منتشر کرده بودند اما پس از آن، گزارش دادند که فرآیند انتخاب رییس‌جمهوری همچنان ادامه دارد.

 

در حالی که منابع خبری رسمی گزارشی از نتیجه نهایی انتخاب رییس‌جمهوری عراق منتشر نکرده‌اند، ائتلاف تحت رهبری حیدر العبادی پیروزی برهم صالح را تبریک گفت و جبهه گفت‌وگوی ملی نیز دست به اقدامی مشابه زد.

 

یک منبع عراقی تصریح کرد که برهم صالح در دور نخست ۱۶۵ رأی و فوأد حسین ۸۹ رأی و سروه عبدالواحد ۱۸ رأی را از آن خود کردند و بدین ترتیب برهم صالح و فوأد حسین به دور دوم راه یافتند.

 

در همین حال، یک منبع در پارلمان عراق تصریح کرد که چهار نامزد از کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری انصراف دادند. این منبع که نخواست نامش فاش شود، عنوان داشت، عبدالکریم عبطان، سلیم همزه، عمر البرزنجی و عبداللطیف رشید از کاندیداتوری در انتخابات منصرف شده‌اند.

 

برهم صالح، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان در سایه اختلافات بین دو حزب عمده کُرد که به تعویق چندین جلسه رأی‌گیری پارلمان انجامید، سرانجام با رأی نمایندگان رئیس‌جمهوری جدید عراق شد.

 

برهم احمد صالح در سال ۱۹۶۰ میلادی در شهر سلیمانیه به دنیا آمد و از سال ۱۹۷۶ نیز به عضویت اتحادیه میهنی کردستان درآمد؛ جایی که در سال ۱۹۹۲ به عنوان عضو شورای رهبری این حزب انتخاب شد و در حال حاضر نیز به عنوان عضو دفتر سیاسی و معاون دوم دبیرکل حزب فعالیت می‌کند.

 

رئیس‌جمهوری جدید عراق که در سال ۱۹۸۷ میلادی مدرک دکتری آمار و کاربردهای کامپیوتر در مهندسی را از دانشگاه لیورپول بریتانیا دریافت کرده، بنیانگذار دانشگاه آمریکایی در شهر سلیمانیه بوده و در حال حاضر نیز ریاست هیأت امنای این دانشگاه را بر عهده دارد.

 

برهم صالح همچنین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی به عنوان نخست‌وزیر دولت تحت رهبری اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه و طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ نیز به عنوان نخست‌وزیر اقلیم کردستان فعالیت کرده است.

 

رئیس‌جمهوری جدید عراق همچنین سابقه فعالیت به عنوان معاون نخست‌وزیر عراق طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ را در کارنامه خود دارد و در حد فاصل این دو دوره نیز وزیر برنامه‌ریزی این کشور بود.

“هاآرتص” از محدود شدن تل‌آویو توسط مسکو استقبال کرد/ «اسرائیل فقط زبان زور را می‌فهمد»

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «گیدئون لِوی» نویسنده چپ‌گرا و مخالف «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، به بررسی تصمیم روسیه در مجهز کردن سوریه به سامانه‌های پدافند موشکی S-300 پرداخته و نوشت برای اولین بار طی سال‌های اخیر، یک کشور به تل‌آویو گفت دیگر کافی است.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا