براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا

دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به برنامه ارتش کشور متبوعش مبنی بر برگزاری رزمایش تسلیحات تاکتیکی اتمی، تاکید کرد که سیاست گستاخانه و تهاجمی غرب، مسکو را وادار به برگزاری این رزمایش کرده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، آناتولی آنتونوف با بیان اینکه روسیه کسی را تهدید نمی‌کند، افزود: ... دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

ادامه

آمریکا, انگلیس, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, غرب, فرانسه

آزادی یک شهرک دیگر در دونتسک توسط نیروهای روسیه

نیروهای روسیه توانستند مواضع تحت کنترل خود را بهبود بخشند. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه گزارش داد، یگان‌های نیروهای مسلح روسیه شهرک های کوتلیاروکا در منطقه خارکف و سولوویوو در دونتسک را آزاد کردند. وزارت دفاع روسیه گزارش داد: “یگان های “غرب” در نتیجه اقدامات فعال، شهرک کوتلیاروفکا در منطقه خارکف را آزاد کردند. ... آزادی یک شهرک دیگر در دونتسک توسط نیروهای روسیه

ادامه

آلمان, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

فرانسه اعزام سرباز به اوکراین را تکذیب کرد

وزارت خارجه فرانسه با تکذیب اظهارات یک مقام دفاعی سابق آمریکا درباره اعزام نظامیان فرانسه به اوکراین، گفت پاریس هیچ سربازی را به کی‌یف نفرستاده است. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه فرانسه گزارش‌های منتشرشده درباره اعزام ارتش نیروهای خارجی فرانسه به اوکراین را تکذیب کرد و گفت این کشور هیچ سربازی به اوکراین نفرستاده است. ... فرانسه اعزام سرباز به اوکراین را تکذیب کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, شرق اروپا, فرانسه

مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت

معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید که اعزام نیروهای غربی به اوکراین، به معنای اعلان جنگ با روسیه است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با هشدار درباره اعزام احتمالی نیرو از غرب به اوکراین، گفت که چنین اقدامی به فاجعه‌ای در سطح جهانی منجر خواهد شد. مدودف ... مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, فرانسه

با حکم دادگاه لاهه؛ رئیس‌جمهور کوزوو و ۹ جدایی طلب پیشین به ارتکاب جنایات جنگی متهم شدند

رئیس‌جمهوری کنونی کوزوو و ۹ تن از جدایی‌طلبان پیشین این کشور، از سوی دادگاه لاهه که درباره جنایات علیه اقلیت صرب در جریان درگیری‌های استقلال طلبانه کوزوو طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۹۹ میلادی تحقیق می‌کند، متهم به ارتکاب طیف گسترده‌ای از جنایات علیه بشریت و جنایت جنگی شدند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، با صدور این حکم ریچارد گرینل، نماینده ترامپ در مذاکرات صلح میان صربستان و کوزوو در توییتر گفت که سفر هاشم تاچی، رئیس‌جمهور کوزوو به واشنگتن لغو شده است.

 

گزینل گفت که به رغم غیبت تاچی نشست نمایندگان کوزوو و صربستان روز شنبه انجام خواهد شد.

 

وی افزود: رئیس‌جمهور کوزوو به ما اطلاع داد که سفرش به واشنگتن را با اعلام صدور حکم دادگاه لغو کرده است. ما به تصمیم وی برای عدم حضور در مذاکرات تا رفع مشکلات حقوقی احترام می‌گذاریم. انتظار می رود مذاکرات روز شنبه با حضور عبدالله حوتی، نخست وزیر کوزوو و الکساندر وجیج، رئیس‌جمهور صربستان انجام شود.

 

در بیانیه دادستان دادگاه لاهه که درباره جنایات علیه اقلیت صرب در جریان درگیری‌های استقلال طلبانه کوزوو طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۹۹ میلادی تحقیق می‌کند، آمده است که رئیس جمهور هاشم تاچی و دیگر مظنونان «مسئول وقوع جنایت متعددی از جمله وقوع ۱۰۰ قتل هستند». دادستان اعلام کرده است که قربانیان این جنایات، عمدتا مخالفان سیاسی، صرب‌ها و اقلیت روماها بوده‌اند.

 

از دیگر اتهاماتی که علیه این ۱۰ نفر مطرح شده، نقش آنها در ناپدید شدن قربانیان و آزار و شکنجه آنهاست.

 

هاشم تاچی در زمان جنگ‌های یوگسلاوی پیشین فرماندهی ارتش آزادی‌بخش کوزوو (KLA) را برعهده داشت.

 

این کیفرخواست علیه کادری وسلی، از دیگر رهبران ارتش آزادیبخش کوزوو و اولین نخست‌وزیر بعد از جنگ نیز صادر شده؛ او هم اکنون رهبر حزب دموکراتیک کوزوو است.

 

کیفرخواست روز چهارشنبه نخستین کیفرخواستی بود که از سوی دادگاه ویژۀ مسئول پیگیری این پرونده مستقر در لاهه هلند صادر شد. این دادگاه از سال ۲۰۱۵ میلادی بررسی اظهارات صدها تن از شاهدان حوادث خونین در درگیری‌های استقلال طلبانه یوگسلاوی پیشین را آغاز کرده است.

 

دادستان همچنین هاشم تاچی و کادری وسلی را به تلاش‌های مکرر برای «ایجاد مانع در کار دادگاه و تضعیف آن» متهم کرده است.

 

در سال ۱۹۹۵ ارتش آزادی‌بخش کوزوو با ماهیتی شورشی و شبه‌نظامی با حمایت ناتو تشکیل گردید.این جنگ که در جهت تجزیه باقیمانده‌ی یوگوسلاوی تدارک دیده شده بود، بالاخره در مارس ۱۹۹۹ با حمله ناتو، بدون اجازه سازمان ملل به یوگسلاوی (صربستان و مونته‌نگرو) و بمباران  ۷۸ روزه این کشور به پایان رسید. پس از بمباران، نیروهای صرب در ژوئن ۱۹۹۹ از کوزوو عقب‌نشینی کردند و کوزوو با کمک امریکا تشکیل گردید.

 

به نقل از ویکی پدیا؛ در ۱۷ فوریه ۲۰۰۸، مجمع ملی کوزوو رسماً استقلال خود را از صربستان اعلام کرد. آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای اروپای غربی و جهان استقلال کوزوو را به رسمیت شناختند، ولی صربستان و روسیه (و چین) از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو خودداری کردند. آمریکا اولین کشور جهان بود که یک هیئت دیپلماتیک به کوزوو اعزام کرد. در انتخابات کوزوو نیز، فاتمیر سجدیو در ۱۰ فوریه ۲۰۰۶ با کسب اکثریت آرای مجمع ملی به عنوان رئیس‌جمهور کوزوو انتخاب شد. هاشم تاچی نیز در ۹ ژانویه ۲۰۰۸ با صلاحدید مجمع ملی به سمت نخست‌وزیر کوزوو برگزیده شد. قانون اساسی کوزوو در ۹ آوریل ۲۰۰۸ تصویب و در ۱۵ ژوئن قابلیت اجرایی پیدا کرد.

امکان تولید انبوه واکسن کرونا در روسیه در پاییز امسال

وزارت دفاع روسیه با رضایت بخش بودن خواندن وضعیت جسمانی نخستین گروه داوطلبانی که واکسن ویروس کرونا به آنها تزریق شده، از امکان تولید انبوه واکسن تهیه شده در این کشور در پاییز سال جاری خبر داد.

ادامه

جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا

ریاکاری حقوق بشری کاخ سفید؛ از خیابان‌های آمریکا تا اویغورهای چین

اگر قرار باشد واشنگتن عدالت جو و نگران حقوق بشر دیگران باشد، باید عمیقا به اقداماتی که علیه غیر نظامیان در افغانستان، عراق و سوریه در طول این سال‌ها انجام داده، فکر کنیم.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, تبعیض‌نژادی, تجزیه‌طلبی, جهان, چین, حقوق بشر, سوریه, عراق, مقاله

کارشناس روس؛ اعتراض‌های آمریکا ناشی از افزایش فاصله طبقاتی است

معاون انستیتو تاریخ دانشگاه دولتی تربیت معلم روسیه معتقد است: اعتراض‌ها در آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر و نژادپرستی آغاز و با سرکوب معترضان همراه شده است مردمی که از به اوج رسیدن فاصله طبقاتی و تفاوت‌ها در ایالات متحده به تنگ آمده‌ و دیگر نمی‌توانند نفس بکشند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا