ظهور شرکت‌های خصوصیِ متولیِ بیمه تکمیلیِ به اسفبارتر شدن شرایط برای مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه انجامید

کارگران به امید آنکه در دوران بیماریِ خود و خانواده‌شان حداقل از بابتِ هزینه‌های درمان آسایش داشته باشند، بخشی از پول خود را بابت حق بیمه می‌دهند اما به هنگام بیماری چیزی دستِ آن‌ها را نمی‌گیرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

نظام دستمزدیِ ما یکی از عوامل عقب‌ماندگی کشور است

حسین راغفر گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل مهاجرت از کشور و همینطور عقب‌ماندگی اقتصاد ما، نظام دستمزدی ماست. اگر نظام دستمزدی پاسخگوی نیازهای حداقلی و اساسی نیروی کار نباشد مشکلاتی به وجود می‌آید.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

تامین منافع رژیم ضد ملی ولایی در غارت کارگران نهفته است

باید بدانیم که حذف پیمانکاران نه تنها بار مالی برای دولت ندارد، بلکه با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان اثبات کرد که با نظارت حداکثری در ترک تشریفات پیمان‌ها، می‌توان ۲ تا ۶ درصد بابت پیمان‌های تامین نیرو به خزانه مسترد کرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

اعتصاب و تظاهرات سراسری در فرانسه علیه سیاست‌های اقتصادی دولت مکرون

بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی فرانسه در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور ازجمله دستمزدها، بیمه بیکاری و نظام بازنشستگی، امروز (سه شنبه) را روز اعتصاب و تظاهرات سراسری اعلام کردند و از کارمندان و کارگران خواستند تا به این جنبش اعتراضی بپیوندند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فرانسه

افزایش فاجعه‌بار بهای انرژی دست کم ۵۰۰ هزار خانوار انگلیسی بیشتری را به سمت فقر سوق می‌دهد

قیمت برق و گاز در انگلیس، درست یک روز پس از پایان حمایت مالی دولت «بوریس جانسون» از صدها هزار شاغل خانه‌نشین در ایام قرنطینه و بروز نگرانی‌های جدی درباره افزایش آمار بیکاری و فقر در این کشور، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

 

به گزارش روز جمعه ایرنا، نهاد ناظر بر عملکرد شرکت‌های توزیع کننده انرژی در انگلیس (آفجم) اعلام کرد که از امروز سقف قراردادهای قیمت ثابت فروش برق و گاز را ۱۲ درصد افزایش می‌دهد. این افزایش به این معناست که صورتحساب مصرف سالانه انرژی خانوارها در انگلیس به طور میانگین ۱۳۹ پوند افزایش خواهد یافت.

 

همچنین آن‌هایی که دارای کنتور شارژی هستند، شاهد افزایش میانگین ۱۵۳ پوندی خواهند بود.

 

پیش‌بینی می‌شود که این افزایش حدود ۱۵ میلیون خانوار در سراسر انگلیس را که دارای قراردادهای قیمت ثابت انرژی نیستند، تحت تاثیر قرار دهد.

 

آفجم با این کار تلاش کرده است تا مانع ورشکستگی بیشتر شرکت‌های فعال در حوزه انرژی شود. در عرض چند هفته اخیر ۹ شرکت خصوصی برق و گاز در انگلیس به دلیل افزایش قیمت عمده فروشی گاز ورشکست شده‌اند.

 

داده‌های آماری موسسه پژوهشی آی‌سی‌آی‌اس انگلیس نشان می‌دهد که قیمت عمده فروشی گاز در این کشور حدود ۵۲۰ درصد در عرض یک سال گذشته افزایش داشته است. این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم شرکت‌های کوچک‌تر به دلیل انعقاد قراردادهای قیمت ثابت با مشتریان خود قادر به جبران این افزایش نبوده و به تدریج در حال ورشکستگی هستند.

 

ابتدای سال جاری، بالغ بر ۷۰ شرکت خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کردند اما احتمال می‌رود که این رقم تا پایان امسال به ۱۰ دستگاه برسد. به عبارت دیگر پیش‌بینی شده که شرکت‌های توزیع کننده برق و گاز برای یک چهارم خانواده‌های انگلیسی طی ماه‌های آینده ورشکست شوند.

 

کارشناسان معتقدند که افزایش ۱۲ درصدی سقف قراردادهای قیمت ثابت، تاثیر فوری و چندانی بر اوضاع مالی شرکت‌های خصوصی توزیع کننده برق و گاز نخواهد داشت. این درحالیست که سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه هشدار داده‌اند که افزایش بهای انرژی در آستانه فصل زمستان که مردم به سیستم گرمایش و روشنایی نیاز بیشتری دارند، منصفانه نیست. ضمن آنکه این تصمیم درست یک روز پس از پایان مهلت تسهیلات کرونایی دولت برای افراد شاغل گرفته شده است.

 

از سویی، پنج ماه است که نرخ تورم در انگلیس بالاتر از برآورد بانک مرکزی سیر می‌کند و فشار مضاعفی را بر مخارج مردم این کشور وارد کرده است. بانک مرکزی انگلیس نرخ تورم را برای امسال ۲ درصد پیش‌بینی کرده بود اما طبق گزارش مرکز آمار ملی انگلیس شاخص نرخ مشتری (CPI) در ماه اوت گذشته به ۳.۲ درصد رسید.

 

آدام اسکورر عضو ارشد موسسه خیریه انرژی ملی می‌گوید: افزایش فاجعه‌بار بهای انرژی، دست کم ۵۰۰ هزار خانوار بیشتر را به سمت فقر سوق می‌دهد و آن‌ها در آستانه فصل سرما قادر به گرمایش و روشنایی منازل خود نخواهند بود.

 

واقعیت این است که برگزیت و همه‌گیری کرونا ضربات سنگینی را به اقتصاد ‫انگلیس وارد کرده‌ است. با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به سر می برند، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

اسلام سیاسی حاکم و تفکر بهره‌کشی بیشتر از نیروی کار

یک اقتصاددان گفت: پایین بودن دستمزد نیروی کار، قشر عظیمی را دچار مشکل می‌کند. در حال حاضر نیز با این حداقل دستمزد تعیین شده به اندازه‌ی کافی به نیروی کار فشار وارد شده است. در واقع این میزان دستمزد باعث شده که آن‌ها به اندازه‌ی کافی انگیزه‌ی کار نداشته باشند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

سودان: انقلابی در حال تکوین

برخاستن مردم سودان علیه نظام فاسد و سرکوبگر و سرنگون کردن حکومت عمر البشیر در دسامبر ۲۰۱۸، نظر جهانیان را در سراسر آن سال به وقایع آن کشور جلب کرد. موفقیت این خیزش مردمی که می‌توانست راه گذار به دموکراسی و سکولاریسم را بگشاید جشن گرفته شد، ولی این جابه‌جایی هنوز پایان‌یافته نیست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسلام سیاسی, اقتصادی, ایدئولوژیک, بانک جهانی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سودان, سیاسی, شرق افریقا, صهیونیسم, کارگری, کمونیسم

رژیم ولایی و دشمنی با تشکل مستقل کارگران

خواسته‌ها مشخص است، در سطح کلان، اصلاح ماده ۱۳۱ قانون کار و در سطح خُردتر، اصلاح قانون تشکیل شوراها و آیین‌نامه‌ی انتخاباتی آن و تا زمانی که این اصلاحات به سرانجام نرسیده، کارگران صاحب تشکل‌های قدرتمند و مستقل نخواهند شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش