افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

استراتژی امریکا در سوریه؛ فشار به‌مردم برای وادار کردن آن‌ها به سرنگون کردن اسد

“دوست من زمستان گذشته به خاطر عدم برخورداری از گرمایش خانگی در رختخوابش جان باخت. چرا؟ چون تحریم‌های آمریکا علیه سوریه بر خلاف هدف اعلام شده‌اش به جای دولت بشار اسد دارد به مردم عادی این کشور آسیب می‌زند. در این کشور تنها برای حدود یک ساعت در روز برق وجود دارد.”

 

به گزارش ایسنا، حسن اسمیک، ستون نویس اردنی فارن پالسی در مطلبی درخصوص جنایتی که آمریکا با اعمال تحریم علیه سوریه علیه مردم این کشور مرتکب شده و آسیبی که به مردم عادی سوریه وارد کرده، نوشته است: “ماه گذشته میلادی تلفن من زنگ خورد. یکی از بستگانم در دمشق از من خواست به یک پسربچه سوری به نام محمد دافیس Mohammed Daafis کمک کنم. خانواده محمد دو ساله از یک بخاری نفتی پریموس، یک محصول قدیمی متعلق به دوران ویکتوریا، برای پخت و پز استفاده می‌کردند. در خانه آنها آب گرم کن برای حمام وجود ندارد. جیره بندی برق در سوریه به دلیل ناتوانی دولت این کشور در تامین سوخت مورد نیاز برای تولید برق در نتیجه تحریمها به بالاترین سطح خود رسیده است.”

 

این ستون نویس فارن پالسی در ادامه به ماجرای سوختن این پسربچه در اثر افتادن در آب جوش اشاره کرده و توضیح می‌دهد که چطور تحریم‌های آمریکا برای درمان این پسربچه در بیمارستان المجتهد شهر دمشق مشکل ایجاد کردند.

 

او نوشته است: پزشکان دولتی در مواجهه با درد و رنج این پسربچه ناتوان ماندند. خونی که به او تزریق شد آلوده بود. خانواده محمد فورا لازم بود او را به یک بیمارستان خصوصی منتقل کنند اما یک پدری که صرفا با فروختن گوجه فرنگی با چرخ دستی در آمد دارد چطور از پس صورت حساب این بیمارستان بر می‌آید؟

 

ارزش پوند سوریه بسیار ناچیز شده است؛ این ارزش اکنون به سطح حدودا ۳۶۶۰ پوند در ازای یک دلار آمریکا رسیده است. متوسط دستمزد در سوریه کمتر از دو دلار در روز است؛ پدر محمد حتی در روز به اندازه ارزش یک دلار هم در آمد نداشت. از اصلاح قانون سال ۲۰۱۹ آمریکا تحت عنوان قانون “محافظت از شهروندان سوری-سزار” که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شد، به عنوان یک پیروزی برای نیروهای عدالت طلب علیه یک “دولت بی رحم” یاد شد. اما این قانون، عدالت را ایجاد نکرد بلکه به جایش گرسنگی، تاریکی، طاعون، تهی دستی، دزدی، آدمربایی و نابودی یک ملت را رقم زد. حالا کمک‌های بین‌المللی به اندازه سابق به سوریه نمی‌رسند، چون بسیاری از نهادها نگران نقض قانون سزار هستند.

 

این نویسنده در ادامه با شرح تلاشهایش برای نجات این پسربچه که ابتدا به انتقال دادنش به یک بیمارستان خصوصی در سوریه که آن هم به دلیل تحریمهای آمریکا از تجهیزات کافی برخوردار نبود، انجامید و بعدا نیز او را به یک بیمارستان مجهزتر در شهر بیروت لبنان منتقل کرد، نوشت:

 

“پزشکان بیمارستان در شهر بیروت که نامشان را فاش نکردند، تلاش کردند جان محمد را نجات دهند، این پسربچه شش روز تمام مبارزه کرد. اما حتی لبنان هم کمبود تجهیزات پزشکی پیشرفته دارد. صورت حساب هزینه‌های بیمارستان به بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار رسید. یک عفونت بدخیم باعث از کار افتادن کلیه‌های او شد و در ادامه قلبش از تپیدن ایستاد. اما او آخرین کودک سوریه نخواهد بود که در نتیجه محرومیت ناشی از اعمال تحریمها جانش را از دست میدهد.”

 

حسن اسمیک در ادامه مطلبش در فارن پالسی نوشت: هیچ کودک سوری زیر ۱۰ سال تاکنون کشورش را در صلح ندیده است. اگر آنها همچنین در گرسنگی به سر برده و از خدمات پزشکی اساسی در کشوری بدون فرصتهای اقتصادی محروم بمانند، ممکن است تبدیل به سربازان پیاه نظام یک تروریسم فراگیر جدید در خاورمیانه شوند.

 

در حقیقت از زمان وقوع حملات ۱۱ سپتامبر تا کنون واضح بوده که تروریسم در حال فزونی در خاورمیانه همواره به هدف نهایی‌اش یعنی آمریکا می‌رسد.

 

اگر استراتژی آمریکا مجبور ساختن سوری‌ها به سرنگون کردن بشار اسد است، این استراتژی تا کنون کار نکرده و بعدا نیز کار نخواهد کرد. مردم پیرامون دولت بسیج می‌شوند. این یک درس فرا گرفته شده از کوبای تحت رهبری فیدل کاسترو که تحت تحریمهای آمریکا بود، است.

 

تغییر حکومت در سوریه نیز کار نکرده است. شکایت‌های غرب از بشار اسد نباید منجر به مجازات دسته جمعی کل یک ملت شود. خانواده محمد یکی از انبوه خانواده‌هایی است که والدین زخمی و از کار افتاده دارند.

 

از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از نیم میلیون سوری جان خود را از دست داده‌اند. حدود ۱۳ میلیون نفر – بیش از نیمی از جمعیت این کشور – آواره شده‌اند. بسیاری از آنها رهسپار اروپا شده‌اند و اگر تحریم‌ها علیه سوریه به زودی برداشته نشود، تعداد بسیار زیاد دیگری نیز در غرب پناهنده خواهند شد. آنها در سفرشان از دریای مدیترانه چیزی برای از دست دادن ندارند. و آنها خشمشان را با خودشان به همراه دارند.

 

با این حال جوزپ بورل، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌اش در ماه گذشته میلادی بر مجازات کردن مردم سوریه اصرار کرده و گفت که اتحادیه اروپا “پیش از آغاز انتقال قدرت سیاسی در سوریه تحریم‌های اعمال شده خود علیه این کشور را برنخواهد داشت”.

 

این رویکرد ساده لوحانه در سیاست در درک واقعیت خاورمیانه یا نشان دادن نگرانی برای جان کودکان عادی مثل محمد ناتوان است. انگلیس، فرانسه و آلمان همگی به جای فهم اینکه تحریم‌هایشان کارایی ندارد به تجدید تحریم‌هایشان پرداخته‌اند. صدام، رهبر دیکتاتور سابق عراق، معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و کاسترو با تحریم‌ها کنار زده نشدند. بنا به قول آلبرت انیشتین، تعریف دیوانگی به این صورت است: انجام دادن یک کار یکسان برای بارها و بارها و انتظار گرفتن نتایجی متفاوت از آن!

 

آیا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، رهبران کنگره این کشور و رهبران اروپایی میتوانند در حالی که کل مردم یک کشور در اثر گرسنگی، سرکوب و به حاشیه رانده شدن صرفا به خاطر خواست چند سیاستمدار برای نشان دادن یک کار سختگیرانه در مخالفت با دولت سوریه می‌میرند، شبها راحت بخوابند؟

 

بایدن خودش تجربه از دست دادن دو بچه خود را داشته و از جایگاه منحصر به فردی برای درک شکایت والدین سوریه برخوردار است. او باید تحریم‌های غیرموثر آمریکا را بر دارد، به سوری‌ها یک شانس جدید برای زندگی بدهد و به بازسازی آنچه که سیاست وقیح قدرت از بین رده، بپردازد.

معامله نانوشته آمریکا و شرکای اروپایی/ تقسیم قدرت در چارچوب ناتو

آمریکا برای آنکه حس جاه طلبی نظامی اتحادیه اروپا را فرو بنشاند، همزمان با تشدید سیاست چرخش به پاسیفیک، در چارچوب ناتو نقش پررنگ تری به شرکای اروپایی خود خواهد داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, المان, امریکا, انگلستان, تهدید صلح جهانی, جنگ سرد, چین, حضور نظامی, روسیه, عراق, فرانسه, لیبی, ناتو